
De resultaten van Max Havelaar Kindcentrum in Delft
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Max Havelaar Kindcentrum, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Max Havelaar Kindcentrum bij jullie?
Ontdek hoe goed Max Havelaar Kindcentrum bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op Max Havelaar Kindcentrum
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, en is gelijk voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Max Havelaar Kindcentrum Delft
Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om verder te bouwen op de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt per school een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau, afgestemd op de specifieke context van ons kindcentrum in Delft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Max Havelaar Kindcentrum?
Bij Max Havelaar Kindcentrum in Delft begeleiden we leerlingen van groep 1 tot en met 8 naar een succesvolle schoolcarrière. De ontwikkeling van uw kind wordt nauwlettend gevolgd via leerlijnen en CITO groeigrafieken in Parnassys, waarbij we meerdere keren per jaar de voortgang met u bespreken. Het voorlopig schooladvies voor groep 7 wordt zorgvuldig samengesteld na overleg tussen de leerkracht, intern begeleider en directie. Hierbij kijken we niet alleen naar de resultaten van CITO toetsen en het leerlingvolgsysteem, maar ook naar de werkhouding, concentratie en sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Dit advies wordt ruim voor de start van de open dagen van het voortgezet onderwijs (VO) gecommuniceerd. Het definitieve advies voor groep 8 is gebaseerd op een brede evaluatie, inclusief adaptieve toetsen zoals het Drempelonderzoek, NIO en CITO toetsen. Ook hierbij worden de werkhouding en de algehele ontwikkeling van de leerling meegenomen, resulterend in een weloverwogen advies voor de vervolgstap in het onderwijs. Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften of een zorgindicatie worden aan het begin van groep 8 aangemeld bij SWV VO Delflanden. De intern begeleider en leerkracht van groep 7 bespreken deze leerlingen om een soepele overgang naar het VO te garanderen. Het schooladvies is leidend voor de toelating tot het VO. De doorstroomtoets dient als controlemechanisme. Bij een gelijk of lager resultaat blijft het advies gehandhaafd. Een hoger resultaat kan leiden tot een aangepast advies, mits dit in het belang van de leerling is en de school dit onderbouwd kan verklaren. Dit alles met als doel de best passende onderwijsroute voor elk kind te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Max Havelaar Kindcentrum
Op het Max Havelaar Kindcentrum in Delft staat de sociale ontwikkeling van elk kind centraal. Wij bieden een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontplooien. Duidelijke omgangsregels vormen de basis voor respectvolle interacties, waarbij we kinderen uitleggen waarom deze regels belangrijk zijn voor een prettig samenzijn. Wij accepteren geen pestgedrag, agressie of diefstal. In plaats daarvan bevorderen we vriendelijke en open communicatie tussen kinderen, ouders en ons team. Ons doel is om van het Max Havelaar Kindcentrum een gezellige en positieve plek te maken voor iedereen. Kinderen leren handelen vanuit onze kernwaarden: Samen, Verantwoordelijk, Vertrouwen, Vindingrijk en Duurzaam. Deze waarden integreren we dagelijks in onze aanpak. In samenwerking met praktijk Orka hebben we een unieke methode ontwikkeld voor sociaal-emotioneel leren. Via gerichte lessen vergroten we sociale vaardigheden, weerbaarheid en bevorderen we een positieve groepsvorming. Sociale vaardigheden zoals contact maken, initiatief tonen, rekening houden met anderen, samenwerken en effectief overleggen worden gestimuleerd. Naast praktische oefeningen zijn open gesprekken met de klas en individuele leerlingen een essentieel onderdeel van onze lessen. Weerbaarheid trainen we door kinderen te leren om te gaan met uitdagingen, voor zichzelf op te komen, kalm te reageren en slimme keuzes te maken. De leerkrachten begeleiden de kinderen hierbij actief om de juiste strategieën te ontwikkelen.
Samenwerken en Verantwoordelijkheid nemen
Vindingrijkheid en Vertrouwen uitstralen
Duurzaamheid in gedrag en denken
Hoe bevordert het Max Havelaar Kindcentrum de sociale en emotionele groei van leerlingen?
Het Max Havelaar Kindcentrum in Delft hecht veel waarde aan respectvolle en open interacties tussen kinderen, ouders en teamleden. Onze pedagogische aanpak is gericht op het stimuleren van zelfstandigheid, eigenaarschap, kritisch denkvermogen en samenwerking, waarbij we rekening houden met de unieke eigenschappen en mogelijkheden van elk kind. We streven naar een actieve en zelfstandige leerhouding bij alle leerlingen. Kinderen worden aangemoedigd nieuwsgierig te zijn, open te staan voor nieuwe ervaringen en zelf vragen te stellen. Dit doen we door een balans te vinden tussen uitdaging en ondersteuning, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Kinderen leren creatieve oplossingen te vinden voor uitdagingen en situaties vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Dit bereidt hen voor op een volwassen leven waarin informatieanalyse, luisteren en weloverwogen besluitvorming cruciaal zijn. Een actieve leerhouding draagt bij aan zelfstandige, zelfbewuste en harmonieuze volwassenen. Harmonie betekent dat kinderen hun talenten en mogelijkheden kennen en benutten. Zelfbewustzijn houdt in dat ze weten wat ze kunnen, wat ze willen bereiken en wat hen te wachten staat na hun schooltijd. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we de KIJK! observatiemethode voor de jongste groepen (0-2 jaar) en vanaf groep 3 Leeruniek.
Welke observatiemethodes worden gebruikt om de sociale vooruitgang te monitoren?
Voor het nauwkeurig volgen en in kaart brengen van de sociale ontwikkeling van onze leerlingen, zet het Max Havelaar Kindcentrum specifieke observatiemethodes in.
- KIJK! observatiemethode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0 tot en met groep 2, evenals op de buitenschoolse opvang.
- Leeruniek methode voor het monitoren van de sociaal-emotionele ontwikkeling vanaf groep 3.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op het Max Havelaar Kindcentrum?
Het Max Havelaar Kindcentrum maakt gebruik van de volgende gespecialiseerde methodes om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te versterken:
- ORKA Superheldentraining: Een praktische en effectieve training gericht op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotionele intelligentie.
Inspectierapport Max Havelaar Kindcentrum: Wat de Onderwijsinspectie Oordeelt
Het Max Havelaar Kindcentrum hanteert een opbrengstgerichte onderwijsaanpak, gericht op maximale ontwikkeling voor elke leerling. Wij stellen hoge verwachtingen en formuleren uitdagende leerdoelen die aansluiten bij de individuele capaciteiten van onze leerlingen. Om onze educatieve doelen te realiseren, monitoren we de voortgang nauwgezet en analyseren we toetsresultaten systematisch. Deze analyses vormen de basis voor gerichte aanpassingen in ons lesaanbod, de leertijd en de leeromgeving. Dit proces vindt plaats tijdens periodieke beleids- en bouwvergaderingen, waarbij leerkrachten gezamenlijk de resultaten bespreken en actieplannen opstellen. Daarnaast evalueren we continu de effectiviteit van ons onderwijsproces op groeps- en schoolniveau. Indien nodig sturen we bij en stellen we nieuwe, ambitieuze doelen. Een gedetailleerd voorbeeld van onze schoolontwikkeling, in samenhang met het vernieuwde Toezichtskader, vindt u in de bijlage.