
Schoolweging
De schoolweging van Max Havelaar is 24,27 , met een spreiding van 6,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,6% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score loopt gelijk op met vergelijkbare scholen (97,7%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 58,9%. Deze score ligt 0,7 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (67,7%), wat de effectiviteit van het maatwerkonderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage van 41,67% vwo-advies domineert het profiel, ruim boven het regionale gemiddelde van 18,61%. De combinatie van havo/vwo-adviezen (27,08%) en theoretische vmbo-leerwegen (25%) benadrukt een academische focus. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het vergelijkingsniveau (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Max Havelaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.45 | 176.6 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bijtijds signaleren dat extra ondersteuning nodig is Vanaf groep 1 wordt gebruik gemaakt van de observatielijsten van KIJK! en vanaf groep 3 zetten we de niet-methodegebonden toetsen van het CITO in (Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling). Met deze CITO- toetsen, de methodegebonden toetsen, Kijk! observaties en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière volgen. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. De ontwikkeling van de kinderen komt een aantal keer per jaar tijdens groepsplanbesprekingen en de leerlingbespreking aan de orde. Bij deze leerlingenbesprekingen zijn de leerkrachten van de betreffende bouw en de intern begeleider aanwezig. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier door de groepsleerkracht bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren. De intern begeleider houdt toezicht op het beheer van de mappen. Extra ondersteuning binnen de school Soms vormen gedrag, prestaties en toetsuitslagen van kinderen aanleiding om extra ondersteuning te bieden. De groepsleerkracht stelt eventueel in samenwerking met de intern begeleider een aanpassing van het groepsplan op. Na een aantal weken wordt dit plan geëvalueerd en eventueel bijgesteld. De ouders krijgen hiervan bericht. Sommige kinderen hebben meer aandacht nodig dan anderen. De oorzaak hiervan kan diverse achtergronden hebben. Medische, sociaal-emotionele en cognitieve factoren zijn de voornaamste redenen om een leerling extra ondersteuning te geven. Overigens dient hierbij niet alleen gedacht te worden aan leerlingen die meer hulp en ondersteuning nodig hebben omdat zij moeite hebben met de lesstof. Binnen het basisonderwijs komen ook hoog intelligente kinderen voor. Wij hebben ook voor deze meer meer-/hoogbegaafde kinderen een beleid ontwikkeld omdat zij evengoed behoefte hebben aan extra ondersteuning. Handelingsplannen, groepsplannen en ontwikkelingsperspectief In het groepsplan van de klas staan de doelen voor het komende jaar voor de onderdelen spelling, leesvaardigheid, begrijpend lezen, rekenen en gedrag. Het plan wordt aan het begin van het cursusjaar in overleg met de vorige leerkracht overgedragen aan de nieuwe leerkracht en daarna vastgesteld. Het plan wordt in januari en juni geëvalueerd en bijgesteld. De evaluatie/presentatie vindt plaats in de vergaderingen. Zo delen we onze kennis met elkaar en is er een gedeelde verantwoording voor de leeropbrengsten van de school. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben worden in dit plan begeleid door de eigen leerkracht. Een ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt opgesteld als een kind een eigen leerlijn nodig heeft voor de komende jaren tot en met groep 8. De intern begeleider stelt dit samen met ouders en leerkracht op. Dit plan ‘volgt’ het kind en bevat de doelen tot en met groep 8. Periodiek wordt dit plan van aanpak bijgesteld en met de ouders van het desbetreffende kind besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19,3% van de oud-leerlingen presteert onder advies - significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks scoort 64,9% op adviesniveau, wat aansluit bij de regionale trend (62,9%). De 15,8% bovenadvies-presteerders reflecteert de intensieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Uitgangspunt is dat de kinderen een veilig en prettig leerklimaat wordt geboden. Pas als een kind zich veilig voelt, kan het zich goed ontwikkelen. Waar zoveel verschillende kinderen elkaar dagelijks ontmoeten, vinden wij het belangrijk dat er duidelijke omgangsregels zijn. We maken heldere afspraken met de kinderen wat wel en wat niet mag en we leggen steeds uit waarom dat zo is. Schelden, pesten of plagen, vechten, liegen of stelen wordt op ons kindcentrum niet geaccepteerd. We hechten grote waarde aan vriendelijke en open omgangsvormen tussen kinderen, ouders en leerkrachten. Wij proberen ons Kindcentrum niet alleen een goede, maar ook een gezellig Kindcentrum voor iedereen te laten zijn. We leren kinderen handelen naar de kernwaarden van Max Havelaar Kindcentrum: Samen, Verantwoordelijk, Vertrouwen, Vindingrijk, Duurzaam. Max Havelaar Kindcentrum heeft samen met praktijk Orka een methode op maat ontwikkeld waarin planmatig wordt gewerkt aan sociaal-emotioneel leren. Door middel van lessen worden sociale vaardigheden, weerbaarheid en groepsvorming behandeld. Sociale vaardigheden: De leerlingen oefenen met contact maken, initiatief nemen, rekening houden met een ander, samenwerken en overleggen. Naast de oefeningen is het gesprek met de klas of individuele leerlingen een onderdeel van de lessen. Weerbaarheid: De leerlingen oefenen met negeren, opkomen voor jezelf, relaxed reageren en een slimme plek kiezen. De leerkracht begeleidt de leerlingen om de juiste keuze te maken. LEES MINDER
Samen, Verantwoordelijk
Vindingrijk, Vertrouwen
Duurzaam
Wat is de werkwijze van Max Havelaar Kindcentrum voor sociale ontwikkeling?
Max Havelaar Kindcentrum hecht waarde aan vriendelijke en open omgangsvormen. Belangrijke pedagogische noties zijn zelfstandigheid, eigenaarschap, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking. Er wordt rekening gehouden met de individuele kenmerken en mogelijkheden van ieder kind. Het Kindcentrum probeert een actieve, zelfstandige werkhouding te ontwikkelen, waarbij kinderen nieuwsgierig zijn en vragen stellen. Er wordt gestreefd naar evenwicht tussen uitdagen en rekening houden met de mogelijkheden van kinderen. De leerlingen leren creatief om te gaan met situaties en zaken van een andere kant te bekijken. Kinderen worden voorbereid op de volwassenheid, waarin ze leren zoeken naar informatie, bronnen raadplegen, informatie analyseren, luisteren en (her)overwegen.Een goede werkhouding helpt kinderen om later zo zelfstandig mogelijk, zelfbewust en harmonieus in het leven te staan. Kinderen zijn zich bewust van hun kwaliteiten, mogelijkheden en wat ze te wachten staat als ze van school gaan. De observatiemethode KIJK! wordt gebruikt voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling op het kinderdagverblijf, in groep 1 en 2 en op de bso. Vanaf groep 3 wordt dit gevolgd via Leeruniek.
Welke registratievorm(en) gebruikt Max Havelaar Kindcentrum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Max Havelaar Kindcentrum gebruikt KIJK! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Max Havelaar Kindcentrum?
Max Havelaar Kindcentrum gebruikt de ORKA Superheldentraining voor sociaal-emotioneel leren.