Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs

Het team van Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs in Delft

Current section: team
Griegstraat 2
2625 Delft

Zie hier hoe het team van Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.5%)
Man (23.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.9%)
Man (18.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.7%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (25.7%)
45-55 jaar (22.9%)
55-65 jaar (17.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (22.8%)
55-65 jaar (18.7%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (55.9%)
Direct ondersteunend personeel (35.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Zorgeloze Lescontinuïteit: Ons Beleid voor Leerkrachtvervanging op de Laurentiusschool

Op de Laurentiusschool hechten we enorm veel waarde aan een stabiele en voorspelbare leeromgeving voor onze leerlingen. Daarom hebben we een zorgvuldig beleid ontwikkeld voor het waarborgen van lescontinuïteit bij de afwezigheid van een leerkracht. Onze eerste prioriteit bij het regelen van vervanging is het minimaliseren van de impact op de dagelijkse routine van de kinderen. We streven ernaar om vervanging zoveel mogelijk intern te organiseren. Dit betekent dat we kijken naar mogelijkheden om parttime leerkrachten een extra dag in te zetten. Deze aanpak zorgt ervoor dat de vervangende leerkracht bekend is met de leerlingen en de schoolcultuur, wat de overgang voor de kinderen aanzienlijk vergemakkelijkt. Wanneer interne vervanging niet direct mogelijk is, zetten we alternatieve oplossingen in om de educatieve kwaliteit te garanderen. Soms worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen, waarbij ze zelfstandig aan hun lesmateriaal werken en het rooster van de ontvangende groep volgen. Daarnaast overwegen we de inzet van externe professionals voor specifieke workshops, wat een verrijkende aanvulling kan zijn op het lesprogramma. In uitzonderlijke situaties, wanneer andere opties ontoereikend zijn, kunnen we ouders vragen om hun kind voor een korte periode thuis te houden om de continuïteit te waarborgen. Voor langdurige afwezigheid van leerkrachten wordt actief gezocht naar een gekwalificeerde vervanger die de periode kan overbruggen. In alle gevallen van langdurige vervanging informeren we de ouders proactief over de genomen maatregelen en de identiteit van de invaller.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundig Ondersteuningsteam op de Laurentiusschool: Wie Helpt Uw Kind Verder?

5

Academische Groei: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalontwikkelingsspecialist
Logopedist voor Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een kernteam van vijf toegewijde specialisten die zich richten op de taal- en rekenontwikkeling van onze leerlingen. Deze interne experts werken nauw samen om een gestructureerd en effectief leerplan te garanderen. Daarnaast onderhouden wij waardevolle contacten met externe specialisten om een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden te bieden.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragspecialist voor Positief Gedrag
Vertrouwde Intern Begeleider
Orthopedagoog voor Psychosociale Ondersteuning
Deskundige in Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional voor Ontwikkeling

Toelichting van de school:

De Laurentiusschool hecht veel belang aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Meerdere van onze leerkrachten hebben een Master SEN behaald, wat garant staat voor gespecialiseerde pedagogische kennis en vaardigheden. Daarnaast bieden onze toegewijde pedagogen, werkzaam in de Oase en de Vuurtoren, extra begeleiding en een veilige omgeving voor leerlingen die dit nodig hebben.

5

Gedrag, Studievaardigheden en Werkaanpak

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragsdeskundige
Ondersteunende Intern Begeleider
Orthopedagoog voor Gedragsanalyse
Expert in Uitdagende Leertrajecten
Pedagogisch Educatief Professional voor Structuur

Toelichting van de school:

Wij bieden gerichte ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak om leerlingen te helpen succesvol te zijn. Veel van onze leerkrachten zijn in het bezit van een Master SEN diploma, waardoor zij gespecialiseerd zijn in het begeleiden van diverse leerbehoeften. Onze pedagogen, actief in de Oase en de Vuurtoren, spelen een cruciale rol in het creëren van een positieve en productieve leeromgeving voor alle leerlingen.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerd Cesartherapeut
Gymleerkracht met MRT-expertise

Toelichting van de school:

Voor de bevordering van de motorische en lichamelijke ontwikkeling werken wij nauw samen met gespecialiseerde Cesartherapeuten. Onze toegewijde gymleerkracht biedt bovendien de mogelijkheid tot Medische Regulatie Therapie (MRT) om de fysieke vooruitgang van uw kind te stimuleren.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Leerkrachtondersteuner met Medische Kennis

Toelichting van de school:

De Laurentiusschool biedt gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging. Wij hebben een ervaren leerkrachtondersteuner in dienst die beschikt over de nodige medische kennis en vaardigheden om leerlingen adequaat te assisteren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Gymlokaal
Computerlokaal
Kooklokaal
Patio met schooltuin
2 pleinen met buurtfunctie
Aula

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op de Laurentiusschool

Ontdek Ons Uitgebreide Zorgbeleid en Ondersteuningsaanbod

Onze toegewijde leerkrachten bieden binnen de klas de best mogelijke ondersteuning. Wanneer een leerling echter behoefte heeft aan meer gespecialiseerde hulp, identificeren we dit als een ondersteuningsvraag. Deze vragen worden primair behandeld door onze intern begeleider. Zij observeert de leerling in de klas, analyseert de situatie en adviseert de leerkracht. Vaak kunnen aanpassingen in klassenmanagement, de interactie met de leerling, of de opstelling van een persoonlijk Kindplan al een oplossing bieden. Indien de ondersteuningsvraag hiermee niet opgelost is, escaleren we naar externe expertise. Onze zorgcoördinator brengt de vraag in bij het ondersteuningsteam. Hierbinnen onderzoeken we binnen onze school de beschikbare hulpbronnen. Als blijkt dat de benodigde expertise niet intern aanwezig is, wordt de leerling voorgesteld aan het Schoolondersteuningsteam (SOT). Dit SOT-overleg omvat onze intern begeleider, zorgcoördinator, een maatschappelijk deskundige, een psycholoog en de schoolcontactpersoon van Team Jeugd. Samen bepalen we de specifieke hulpbehoefte van de leerling en identificeren we de meest geschikte externe instantie. Ouders zijn hierbij nauw betrokken en participeren actief in dit proces. Binnen de Laurentiusschool bieden we een breed scala aan interne ondersteuningsmogelijkheden, waaronder logopedie, Cesartherapie, psychologische begeleiding en maatschappelijk werk. Voor laagdrempelige sociaal-emotionele ondersteuning beschikken we over de Oase en de Vuurtoren. Hier werken ervaren pedagogen die leerlingen met uitdagingen op het gebied van gedrag en emotieregulatie begeleiden. Ons team is tevens gespecialiseerd in traumasensitief lesgeven. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van leren, zoals verlengde, verdiepende of verbredende instructie, ontvangen deze begeleiding van onze onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. Zij zorgen voor een gestructureerde en effectieve aanpak. Voor het schooljaar 2023-2024 hebben we een ambitieus nieuw schoolplan opgesteld. Dit plan bevat concrete doelstellingen om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in de komende jaren nog beter te kunnen faciliteren. Met de landelijke transitie naar inclusief onderwijs in 2035 zien wij kansen om onze rol als expertisecentrum verder te versterken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteit: Ons Schoolplan voor Speciaal Basisonderwijs

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan op de Laurentiusschool?

Ons schoolplan, dat loopt van 2023 tot 2027, is een ambitieus plan gericht op versteviging en optimalisatie van ons onderwijs. De kernspeerpunten omvatten een passend aanbod, traumasensitief onderwijs, en de ontwikkeling van kind-omgeving-burgerschap en metacognitie. Voor een passend aanbod zetten we ervaringsgericht en spelend leren in, met aandacht voor de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling en het benutten van hun talenten. Ons traumasensitieve klimaat biedt een veilige leeromgeving, bewust van de impact van jeugdervaringen, en bevordert ook een gezonde werkomgeving voor ons team. We streven naar een balans tussen energie geven en nemen, waarbij we kinderen helpen hun talenten te ontdekken en veerkracht op te bouwen. Metacognitie staat centraal in onze visie, waarbij we leerlingen stimuleren zelfvertrouwen en deskundigheid te ontwikkelen in een veilige, gestructureerde omgeving. Jaarlijks wordt een gedetailleerd jaarplan opgesteld om deze ambities concreet te maken voor het komende schooljaar.

Hoe waarborgt de Laurentiusschool de kwaliteit van het speciaal basisonderwijs?

De Laurentiusschool monitort de onderwijskwaliteit continu door middel van diverse methoden, waaronder de 4D-cyclus: Data, Duiden, Doelen en Doen. Dit proces omvat de analyse van toetsresultaten, observaties en feedback van ouders en leerlingen, die ook vertegenwoordigd zijn in de medezeggenschapsraad (MR). We werken opbrengstgericht om het onderwijs op alle fronten te verbeteren. Naast de 4D-cyclus zetten we ook een schoolfoto, kwaliteitsmatrix, interne audits, lesobservaties, de Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en de leerlingenraad in om de kwaliteit te toetsen en te waarborgen. Ons pedagogisch en didactisch handelen wordt voortdurend geëvalueerd en aangepast om te voldoen aan de hoogste standaarden van speciaal basisonderwijs. De ontwikkelingen en vastgestelde doelen worden gedocumenteerd in ons schoolplan en jaarplannen. Komende jaren ligt de focus onder andere op het versterken van taalonderwijs en het borgen van nieuwe lesmethodes.

Ontwikkeling en Spel voor Jonge Kinderen op de Laurentiusschool

Toelichting van de school

Op de Laurentiusschool in Delft geloven we sterk in de kracht van spel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Een speelse leeromgeving is essentieel voor de brede persoonsvorming. Kinderen leren door interactie en spel, waarbij ze experimenteren en ontdekken wat werkt. Spelen is niet alleen leuk, maar ook cruciaal voor de ontwikkeling op gebieden zoals rekenen, taal, emotie en motoriek. Onze leerkrachten fungeren als gidsen die kinderen verbinden met de wereld om hen heen. Ze verdiepen zich in de beleving van de kinderen en bieden hen de ruimte om eigen keuzes te maken. De onderbouwlessen zijn gekoppeld aan betekenisvolle thema's. We gebruiken "Mijn kleutergroep", een leerlingvolgsysteem, om de voortgang te monitoren en doelen te stellen. Deze doelen sluiten aan bij vijf kernactiviteiten: spel, creatieve activiteiten, gesprekken, lees-/schrijfactiviteiten en rekenactiviteiten. Door leeractiviteiten speels aan te bieden, betrekken we kinderen actief bij hun leerproces. Sommige activiteiten worden door de leerkracht geleid, terwijl kinderen bij andere zelf keuzes maken via een kiesbord. Een rijke leeromgeving wordt gecreëerd met diverse speel- en werkplekken. Onze lokalen zijn ingericht met verschillende hoeken, zoals een huishoek, wisselende themahoeken, een bouw- en constructiehoek, en een zand- en waterhoek. Er is ook een boekenhoek, luisterhoek en ruimte voor verteltafels en beeldende activiteiten. Daarnaast beschikken we over een gezamenlijk speelleerplein en een patio voor begeleid buitenspelen.

Veelgestelde vragen

Biedt de Laurentiusschool speciaal onderwijs voor jonge kinderen?

Ja, de Laurentiusschool biedt een speciaal basisonderwijsprogramma gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, met veel aandacht voor spel en thematisch leren.

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

De Laurentiusschool werkt samen met gro-up om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken en te ondersteunen.

De Laurentiusschool werkt samen met gro-up om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken en te ondersteunen.

Team | Laurentiusschool voor speciaal basisonderwijs in Delft | [2025] Schoolregister