IBS De Nieuwe Maan
J.J. Slauerhofflaan 273a
2624 JZ Delft

Schoolweging

Schoolweging
34.75
Spreiding
5.96

De schoolweging van De Nieuwe Maan is 34,75 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen reflecteren de complexe populatie: 12% krijgt een praktijkonderwijsadvies (vs. 8% landelijk), terwijl 18% een havo/vwo-advies ontvangt. Het relatief loge percentage vwo-adviezen (7%, tegen 10% regionaal) hangt samen met de inzet op maatwerk voor talentontwikkeling, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces? De school stemt het onderwijs die we aanbieden af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Elke groepsleerkracht observeert de leerlingen naar verschillende aspecten. Het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht wordt tevens ook geobserveerd, omdat deze een effect levert op de ontwikkeling van de leerling. De observaties worden gedaan aan de hand van klassenconsultaties en audits. Na elk thema/blok worden er methodegebonden toetsen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd door de groepsleerkracht en er wordt een groepsplan opgesteld. De ontwikkeling van het kind wordt in kaart gebracht en er wordt aangesloten bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Daarnaast worden twee keer per jaar Cito toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 6. De Cito toets geeft een landelijke normering en een objectief beeld van iedere leerling weer. In de groepen 1 en 2 wordt Utrechtse Getalbegrip twee keer per schooljaar afgenomen en wordt het observatiemodel 'KIJK' gebruikt. De onderwijsinspectie beoordeelt de school aan de hand van de resultaten van deze toets en de kwaliteit van het onderwijs wordt in kaart gebracht. Hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar worden de resultaten schoolbreed gemonitord. Daarnaast wordt per fase de trendanalyses en de dwarsdoorsnedes besproken met de groepsleerkrachten. De groeps- en leerlinganalyses worden per groep besproken. De leerkrachten stellen een plan van aanpak op om het groepsgemiddelde te behalen. Deze wordt weergegeven in de vorm van een groepsplan en groepsoverzicht. De intern begeleider voert twee keer per jaar een groeps- en leerlingbespreking. Hierin worden opvallende leerlingen besproken en een plan van aanpak opgesteld. Na deze besprekingen voert de intern begeleider een gesprek met het team omtrent de ontwikkeling van de school en de schoolresultaten aan de hand van de Cito toets.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Van de oud-leerlingen presteert 22% boven hun oorspronkelijke advies, tegen 15% onder advies. Dit relatief hoge onderadviseringspercentage correleert met de hoge schoolweging, maar de school werkt aan betere doorstroommonitoring via een digitaal portfolio-systeem.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? Ieder kind is uniek en is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Als school zijn wij ons daarvan bewust en willen op deze basisbehoeften voortbouwen. LEES MINDER

Relatie

Competentie

Autonomie

Wat is de werkwijze van IBS De Nieuwe Maan voor sociale ontwikkeling?

Binnen IBS De Nieuwe Maan wordt het gedrag van leerlingen planmatig gemonitord. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met het programma 'Kijk' om de algehele ontwikkeling in kaart te brengen. Leerkrachten van de groepen 3 t/m 6 vullen twee keer per jaar een vragenlijst in vanuit Kindbegrip. Leerlingen uit groep 6 vullen een keer per jaar de vragenlijst 'Sociale Veiligheid Leerlingen' vanuit WMK in. Deze monitoring dient als uitgangspunt voor de aanpak. Om de sociale veiligheid te versterken, wordt de methode 'Kwink' gebruikt. Na de afname van Sociale Veiligheid vindt er twee keer monitoring plaats en wordt er schoolbreed terugkoppeling gegeven.

Welke registratievorm(en) gebruikt IBS De Nieuwe Maan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IBS De Nieuwe Maan gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kindbegrip, Sociale Veiligheid Ouders, Sociale Veiligheid Leerkrachten.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IBS De Nieuwe Maan?

IBS De Nieuwe Maan gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.