Basisschool Freinetschool Delft in Delft

Het team van Freinetschool Delft in Delft

Current section: team
Loevesteinplaats 8
2613 Delft

Zie hier hoe het team van Freinetschool Delft is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Freinetschool Delft. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Freinetschool Delft bij jullie?

Ontdek hoe goed Freinetschool Delft bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Freinetschool Delft zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.8%)
Man (28.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.7%)
Man (17.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Freinetschool Delft. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (2.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (16.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Freinetschool Delft werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.1%)
Direct ondersteunend personeel (13.2%)
Indirect ondersteunend personeel (7.9%)
Management (7.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Freinetschool Delft gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Personeelsvervanging op Freinetschool Delft

Op Freinetschool Delft zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten of onderwijsondersteuners. Wanneer een teamlid wegens ziekte of verlof niet aanwezig kan zijn, garanderen wij dat uw kind les krijgt van een bekwame professional. Onze vervangingsstrategie omvat de inzet van interne, gekwalificeerde teamleden en een betrouwbare vervangingspool. Mocht de pool onverhoopt geen geschikte kandidaat kunnen aanbieden, dan schakelen we met zorg ervaren PABO-studenten of specialisten in voor een workshop, om de leerervaring van uw kind te waarborgen. In uitzonderlijke situaties waar geen directe vervanging mogelijk is, zetten we eerst onze eigen stagiaires in. Als allerlaatste redmiddel en enkel in zeer beperkte mate bieden we opvang binnen een andere groep voor kinderen van wie de ouders geen alternatieve opvang kunnen regelen. Alle ouders worden proactief geïnformeerd via ons communicatieplatform Parro, zodat u altijd op de hoogte bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Plaatsingsbeleid leerlingen in de groepen De Freinetschool Delft hecht waarde aan een goede evenwichtige samenstelling van de groepen waarin kinderen goed kunnen leren van en met elkaar, waar ze zich veilig voelen en waar ze vriendschappen hebben. Om een goede evenwichtige samenstelling van de groepen tot stand te kunnen brengen is hier beleid voor opgesteld.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Freinetschool Delft: Specialisten en Expertise

8

Taalontwikkeling, Rekenen en Meertaligheid

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Specialist taal/lezen/meertaligheid
Specialist nieuwkomers (in opleiding 2025-2026)
Rekenspecialist (in opleiding 2025-2026)

Toelichting van de school:

Op Freinetschool Delft geloven we in de kracht van samenwerking tussen ouders, leerlingen en leerkrachten. Onze interne deskundigen bundelen hun expertise om elke leerling optimaal te ondersteunen. De Intern Begeleiders coördineren deze zorg en fungeren als aanspreekpunt voor zowel het team als externe hulpverleners. Onze twee Intern Begeleiders, waarvan één tevens orthopedagoog en integratief kindertherapeut is, spelen een cruciale rol in het leerlingvolgsysteem en de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Zij zorgen voor een naadloze afstemming van ondersteuning, waarbij we waar mogelijk de expertise binnen de school benutten, zoals het Dyslexieplein en het Freinetlab. Bij lees- en taalproblemen, waaronder dyslexie, hanteren we een gestructureerd protocol. Dit protocol, dat ook deel uitmaakt van ons ondersteuningsprofiel, beschrijft hoe we leerlingen volgen en begeleiden. Voor jongere kinderen bieden we ondersteuning via het programma Bouw!, waar oudere leerlingen als tutor fungeren. Oudere kinderen ontvangen wekelijks gerichte hulp buiten de klas. Het Dyslexieplein biedt een veilige plek voor leerlingen met dyslexie, inclusief instructie over compenserende software en sociaal-emotionele begeleiding. Leerlingen met rekenproblemen, mogelijk dyscalculie, worden ook nauwlettend gevolgd en ondersteund volgens een specifiek protocol. Om de rekenondersteuning te versterken, wordt in het schooljaar 2025-2026 een leerkracht opgeleid tot rekenspecialist. Bovendien wordt een leerkracht in 2024-2025 gespecialiseerd in taal, lezen en meertaligheid, met als doel het taalonderwijs te optimaliseren en een beleidsplan te ontwikkelen. Het Freinetlab is er voor leerlingen die extra uitdaging of een andere benadering nodig hebben, vaak in combinatie met sociaal-emotionele ondersteuning. Dit geldt voor leerlingen die onzeker zijn, perfectionistisch, onderpresteren of weinig aansluiting vinden bij klasgenoten. De specialist meer- en hoogbegaafdheid begeleidt deze leerlingen en ondersteunt leerkrachten bij specifieke aanpakken. Samen met de aanstaande specialist nieuwkomers wordt het aanbod voor anderstalige en meertalige leerlingen vormgegeven.

4

Sociaal-emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De onderwijsbehoeften van elk kind vormen de kern van onze ondersteuningsaanpak op Freinetschool Delft. We streven ernaar om elke leerling een passende plek te bieden en de benodigde ondersteuning te faciliteren, waarbij de inspanningen van ouders, leerlingen en school gezamenlijk worden gedragen. Onze ondersteuningsstructuur werkt met niveaus, waarbij leerkrachten eerstelijns ondersteuning bieden. Indien meer gespecialiseerde hulp nodig is, volgt individuele begeleiding, eventueel aangevuld met externe expertise. Verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs is pas de laatste stap. Alle leerlinggegevens worden zorgvuldig bijgehouden in een digitaal leerlingvolgsysteem, dat tot twee jaar na vertrek van de leerling wordt bewaard. Ouders hebben inzage in dit dossier na een verzoek bij de directie. De intern begeleiders coördineren de ondersteuning en adviseren het team en de directie. Zij bespreken groepsresultaten met leerkrachten en onderhouden contacten met hulpverleners en het samenwerkingsverband PPO Delflanden. Eén van onze intern begeleiders is tevens gedragsspecialist, terwijl de andere fungeert als orthopedagoog en integratief kindertherapeut. Deze brede expertise stelt ons in staat om leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften effectief te begeleiden. Zij beheren mede het leerlingvolgsysteem, onderhouden contacten met alle betrokkenen en sturen de uitvoering van de ondersteuning aan. Waar mogelijk bieden we ondersteuning intern aan, zoals via het Dyslexieplein en het Freinetlab.

5

Gedrag, Werkhouding en Aanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Integratief kindertherapeut

Toelichting van de school:

De gedragsspecialist, tevens intern begeleider, biedt waardevolle ondersteuning aan collega's en ouders bij het aanpakken van gedragsvraagstukken. Zij identificeert en initieert passende interventies en schakelt indien nodig externe specialisten in. Onze orthopedagoog en integratief kindertherapeut, die ook fungeert als intern begeleider, deelt deze expertise. Zij ondersteunt leerkrachten en ouders bij gedragsproblematiek en zoekt naar effectieve oplossingen en externe deskundigen. Daarnaast biedt de specialist meer- en hoogbegaafdheid specifieke begeleiding aan leerlingen die gebaat zijn bij een aangepaste onderwijsbenadering. Dit gebeurt binnen ons Freinetlab, waar leerkrachten leerlingen kunnen plaatsen na overleg met de specialist. Deze specialist adviseert ook leerkrachten over de optimale aanpak voor individuele leerlingen binnen de groep.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op Freinetschool Delft stimuleren we een actieve levensstijl door een dynamische schooldag met voldoende afwisseling tussen zitten en bewegen. Dit bevordert niet alleen de sociale, cognitieve en motorische ontwikkeling, maar verbetert ook de concentratie en het welbevinden van onze leerlingen. Ons streven naar een gezonde leefomgeving is erkend met het vignet Gezonde School. De vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt twee keer per week lessen voor de groepen 3 tot en met 8, met een breed aanbod aan beweegactiviteiten. Het doel is om leerlingen op hun eigen niveau beter te leren bewegen en hen te betrekken als jeugdcoaches, wat hun zelfvertrouwen en leiderschapsvaardigheden versterkt. We gebruiken het leerlingvolgsysteem BeweegBaas om de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen. Onze schoolpleinen bieden volop mogelijkheden voor zowel georganiseerde als vrije spelactiviteiten, aangestuurd door 'Pleincoaches' uit groep 8 en begeleiders van de Tussenschoolse Opvang (TSO). 'Beweegtussendoortjes' doorbreken langdurig zitten en bevorderen de concentratie, met initiatieven zoals de 'BeweegPot' en 'Beweegbak'. Bewegend leren integreren we in het curriculum, bijvoorbeeld tijdens buurtwandelingen of door sommen oefenen met beweging. Leerlingen kunnen deelnemen aan diverse sporttoernooien, georganiseerd door lokale verenigingen, en aan onze jaarlijkse sportdag, die nauw aansluit bij de Freinetvisie. De intern begeleiders bieden ondersteuning bij motorische of lichamelijke ontwikkelingsvragen en helpen bij het vinden van externe hulpverlening.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of ondersteuning bij persoonlijke verzorging verwijzen wij naar gespecialiseerde externe instanties. Onze focus ligt op het bieden van een breed scala aan educatieve en ontwikkelingsgerichte ondersteuning binnen de schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Atelier

Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling bij Freinetschool Delft

Onze Visie op Passend Onderwijs en Kindontwikkeling

Ons toegewijde ondersteuningsteam werkt nauw samen met ouders, het gemeentelijke team Jeugd en andere betrokkenen om uw kind optimaal te begeleiden. De Intern Begeleiders vormen hierbij het centrale aanspreekpunt, waardoor een soepele afstemming en effectieve ondersteuning gegarandeerd is. Wij hanteren een holistische onderwijsvisie die gericht is op de volledige ontwikkeling van elk kind. Dit omvat de intellectuele, emotionele, sociale en fysieke groei, waarbij we de unieke talenten en interesses van uw kind stimuleren. Ons doel is om uw kind zelfstandig te laten leren en groeien, zodat het veerkracht ontwikkelt en leert omgaan met uitdagingen. Sociale vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en empathie staan hierbij centraal. Creativiteit, innovatie en een diepe verbinding met de natuur en de omgeving vormen de kern van ons onderwijs. We integreren verschillende vakgebieden om de onderlinge samenhang te laten zien en stimuleren proefondervindelijk leren. Door de natuur en de buitenwereld als leslokaal te gebruiken, zoals tijdens buurtwandelingen of buitenlessen, verrijken we het leerproces. Onze projecten met lokale bedrijven en organisaties verankeren het leren in de directe leefomgeving van uw kind. De Freinetschool Delft streeft ernaar om elk kind een passende plek te bieden met de benodigde ondersteuning, geheel afgestemd op individuele behoeften en mogelijkheden. Ouders, leerlingen en school werken hierin samen, waarbij de onderwijsbehoeften van het kind altijd voorop staan. Ons schoolplan en de schoolgids schetsen de uitgangspunten van onze pedagogische en didactische aanpak, gebaseerd op ons mens- en maatschappijbeeld. In de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025 richten we ons op de invoering van een gewijzigd aanname- en plaatsingsbeleid, een nieuwe gedragsaanpak en een vernieuwde rapportage- en gesprekkencyclus. Voor 2025-2026 staan verdere verbeteringen gepland, waaronder onderzoek naar schooltijden en TSO, vernieuwing van schoolpleinen en huisvesting, en de ontwikkeling van een kwaliteitshandboek. Professionalisering van ons team, met specialisten voor rekenen en nieuwkomersonderwijs, is hierbij essentieel. De school heeft een subsidie voor basisvaardigheden ontvangen voor de schooljaren 2025-2026 en 2026-2027. Deze middelen zetten we in voor taal, lezen, nieuwkomersonderwijs (NT2), digitale geletterdheid en burgerschap. We versterken onze aanspreek- en samenwerkingscultuur met de 'LeerKRACHT'-werkwijze, waarbij leerkrachten adaptief Freinetonderwijs ontwerpen en elkaars kwaliteiten benutten. Leerlingen krijgen hierbij eigenaarschap over hun eigen ontwikkeling. Op het gebied van basisondersteuning werken we aan een verbeterde doorlopende lijn voor taal, lezen, rekenen en burgerschap. Interne experts, zoals onze Intern Begeleiders, delen actief hun expertise binnen de driehoek ouder-leerling-leerkracht om de kwaliteit van het onderwijs continu te waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op Freinetschool Delft: Ons Schoolplan en Visie

Wat zijn de doelstellingen in ons schoolplan?

Ons schoolplan, met een looptijd van vier jaar, vormt de basis voor de ontwikkeling van Freinetschool Delft. Elk schooljaar werken we met een gedetailleerd jaarplan dat concrete organisatorische en onderwijskundige doelen uiteenzet. Deze doelen worden aan het einde van het schooljaar grondig geëvalueerd om continuïteit en verbetering te waarborgen. De kern van onze kwaliteitszorg is de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Dit is een systematische aanpak voor continue kwaliteitsverbetering, essentieel voor de groei van onze leerlingen en de school. Deze cyclus stelt ons in staat om processen en documenten voortdurend te optimaliseren, beter aan te sluiten bij de behoeften van leerlingen en ouders, en effectief verantwoording af te leggen aan alle betrokkenen. Door deze cyclische werkwijze stimuleren we betrokkenheid, leren we van ervaringen en passen we ons aan veranderende omstandigheden aan. We analyseren tweemaal per jaar de onderwijsresultaten, met behulp van tools zoals de Iep 'Hoofd, hart en handen' afname en 'Edumaps' voor kleuterobservatie. De resultaten van de afgelopen drie jaar worden meegenomen in deze diepteanalyses, die plaatsvinden rond februari en juni. Voor de doorstroomtoets streven we naar een score die het landelijk gemiddelde overtreft, rekening houdend met onze schoolweging van 21,61 en schoolspreiding van 4,6 (3-jaarsgemiddelden). Onze belangrijkste ambities zijn: het centraal stellen van de Freinetvisie, het bieden van een leeromgeving die de Freinetfilosofie weerspiegelt, het waarborgen van een doorgaande pedagogisch-didactische lijn, het handhaven van een stabiele omvang van 20 groepen, het inspelen op individuele leerbehoeften met handelingsgericht werken, het cultiveren van een divers en hooggekwalificeerd team, en het actief betrekken van de wijk, ouders en maatschappij bij onze school. De Freinetpedagogiek, gebaseerd op coöperatief, verbindend en onderzoekend leren, vormt de basis van ons onderwijs. In plaats van vaste methodes, gebruiken we de ervaringen en leervragen van kinderen als uitgangspunt. We werken met diverse Freinettechnieken die de kerndoelen van het basisonderwijs integreren, waarbij we altijd uitgaan van de levende werkelijkheid en midden in het leven staan. Ons streven is kansrijk, kwalitatief openbaar onderwijs met speciale aandacht voor het leervermogen van elk kind, respect voor verschillen en het ontwikkelen van zelfstandige, kritische wereldburgers.

Hoe realiseert Freinetschool Delft haar onderwijsdoelen?

De Freinetvisie is de rode draad in onze leeromgeving en ons pedagogisch-didactisch handelen, en vormt de basis voor het behalen van onze doelen. Dit wordt ondersteund door de uitvoering van ons Schoolondersteuningsprofiel en ons kwaliteitsbeleid. Wij hechten veel waarde aan gelukkige medewerkers. Onze kernwaarden – vertrouwen, verbinden, inspireren en vakmanschap – zijn leidend in onze samenwerking. We stimuleren werkgeluk, motivatie en eigenaarschap, en helpen medewerkers hun talenten te ontdekken en optimaal te benutten. Door hen de regie te geven over hun eigen ontwikkeling, bevorderen we een cultuur van continu leren en groei, waarbij collectieve effectiviteit centraal staat. Ons personeelsbeleid richt zich op het benutten van talenten, het verlagen van werkdruk en het bevorderen van teamdiversiteit. Betekenisvol samenwerken staat centraal. We openen onze scholen voor ontmoeting en verbinding, en integreren burgerschapsvorming op een doelgerichte en samenhangende manier. Actieve dialoog met de wijk en partners versterkt onze verbinding met de omgeving en de ontwikkeling van de school. We zien onszelf als een oefenplaats voor burgerschap, waarbij we ons beleid vanuit de Freinetvisie uitvoeren. Door actief samen te werken in netwerken, bereiden we leerlingen voor op de 'wereld van morgen'. We blijven ons continu ontwikkelen, zijn nieuwsgierig naar toekomstige ontwikkelingen en zoeken samenwerking met het vervolgonderwijs om een naadloze aansluiting te garanderen. Als onderdeel van Librijn denken we school-overstijgend om de beste resultaten voor iedereen te behalen. De evaluatie, bewaking en meting van onze resultaten gebeurt via diverse kanalen: klassenobservaties door leerkrachten en onderwijsbegeleiders, flitsbezoeken door de directie, groepsbesprekingen met de IB-leerkracht, online portfolio’s en de resultaten van de IEP LVS-toetsen. Daarnaast voeren we tweejaarlijkse tevredenheidspeilingen uit onder ouders en medewerkers, en jaarlijkse veiligheids- en tevredenheidspeilingen onder leerlingen vanaf groep 5. Borging vindt plaats via bord-, team- en werksessies, jaarlijkse kwaliteitsgesprekken met het team, start- en verantwoordingsgesprekken met het bestuur en experts, en jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Delft

Toelichting van de school

Bij Freinetschool Delft bieden we een rijke en stimulerende leeromgeving voor onze kleuters in groep 1 en 2. Onze toegewijde leerkrachten creëren een omgeving die de algehele ontwikkeling van elk kind bevordert. We motiveren kinderen door te werken met boeiende thema's die aansluiten bij hun belevingswereld. Hierdoor ontwikkelen ze een sterk gevoel van competentie en zelfvertrouwen. Voor de kleutergroepen maken we gebruik van het leerlingvolginstrument Edumaps. Dit stelt onze leerkrachten in staat om het onderwijs continu af te stemmen op de naaste ontwikkelingszone van elk kind, gebaseerd op zorgvuldige observaties, signaleringen en evaluaties. Via kringgesprekken ontdekken onze leerkrachten de interesses van de kinderen, waarop de lessen worden gebaseerd. Elk thema, dat enkele weken centraal staat, bestrijkt alle ontwikkelingsgebieden en richt zich op specifieke leerdoelen. Deze thema's zijn altijd afgestemd op de leefwereld van jonge kinderen. De volgende ontwikkelingsgebieden en leerlijnen vormen de kern van ons onderwijs voor groep 1-2: **Basale Ontwikkeling:** We stimuleren de ontwikkeling van zelfbeeld, zelfbewustzijn, competentiegevoel, zelfstandigheid en autonomie. Ook de relaties met volwassenen en medekinderen worden gestimuleerd door diverse, door de leerkracht geïnitieerde werkvormen die inspelen op individuele en groepsbehoeften. **Spel- en Leergedrag:** Spelen is essentieel voor leren. Wij erkennen de vier fasen van spelontwikkeling: manipulatief, combinerend, functioneel en symbolisch spel. Spel integreert alle ontwikkelingsgebieden: motorisch, creatief, cognitief en sociaal-emotioneel. Door een uitnodigende leeromgeving te creëren, stimuleren we spelend leren. Kinderen tonen hun ontwikkeling in hun spel, bewegingen en taal, en door hierop aan te sluiten, vergroten we hun motivatie om spelenderwijs te ontdekken. **Motorische Ontwikkeling:** Motoriek is cruciaal voor de algehele ontwikkeling. We richten ons op vijf bouwstenen: snelheid, kracht, coördinatie, lenigheid en uithoudingsvermogen. Dit omvat zowel grove en fijne motoriek als sensomotorische vaardigheden, de integratie van zintuiglijke waarneming en beweging. **Zintuiglijke Ontwikkeling:** We werken aan de ontwikkeling van auditieve, visuele en tactiele waarneming. Dit omvat oefeningen gericht op het onderscheiden van geluiden, het herkennen van visuele details en patronen, en het ontwikkelen van tastzin door middel van verkennende activiteiten. **Spraak- en Taalontwikkeling:** We stimuleren een brede spraak- en taalontwikkeling, inclusief auditieve discriminatie, spreekvaardigheid, luistervaardigheid, woordenschat en het gebruik van taalstructuren. Ook wordt aandacht besteed aan het herkennen en gebruiken van lettersymbolen, wat de basis legt voor geletterdheid. **Ontluikende Geletterdheid en Lezen:** We leggen een sterke nadruk op de verbinding tussen gesproken en geschreven taal. In onze lees-, luister- en schrijfhoeken kunnen kinderen experimenteren met taal. Ze creëren eigen verhalen, die door de leerkracht worden opgeschreven, waarna kinderen zelf woorden kunnen toevoegen. Door visualisaties, voorspellingen en het stellen van vragen, stimuleren we begrijpend luisteren en het koppelen van nieuwe informatie aan eigen ervaringen. **Rekenen (Ontluikende Gecijferdheid):** Kinderen leren rekenkundige concepten door actief met materiaal te werken. In groep 1-2 ontwikkelen ze inzicht in getalbegrip, meten en meetkunde. Ze leren de verschillende functies van getallen kennen, zoals hoeveelheids-, tel-, meet-, reken- en naamgetallen, wat essentieel is voor de ontwikkeling van elementair getalbegrip.

Veelgestelde vragen

Biedt Freinetschool Delft extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Freinetschool Delft biedt aanvullende programma's en activiteiten specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen in de basisschoolleeftijd.

Ja, Freinetschool Delft biedt aanvullende programma's en activiteiten specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen in de basisschoolleeftijd.

Onze school werkt nauw samen met diverse kinderopvangorganisaties.

Met welke partnerschappen werkt Freinetschool Delft samen voor het jonge kind?

Freinetschool Delft onderhoudt samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties, waaronder Holland Kinderopvang, om een doorlopende ontwikkelingslijn te waarborgen.

Freinetschool Delft onderhoudt samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties, waaronder Holland Kinderopvang, om een doorlopende ontwikkelingslijn te waarborgen.

Team | Freinetschool Delft in Delft | [2025] Schoolregister