
Schoolweging
De schoolweging van Freinetschool Delft is 21,61 , met een spreiding van 4,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.2% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke signaleringswaarde (85%) ruimschoots. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, consistent hoger dan het landelijk gemiddelde (98.9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
79.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 68.3%. Deze score overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (77.8%), wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 64.2% van de leerlingen krijgt een vwo-advies (2023-2024), ver boven het regionale gemiddelde. Tegelijkertijd is het percentage praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/kader: 3.8%) iets hoger dan vergelijkbare scholen (ca. 2-3%), wat past bij de inclusieve onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Freinetschool Delft | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onderwijsresultaten Het meetgestuurd onderwijs op de Freinetschool Delft vindt plaats door het analyseren van opbrengsten (data) uit gemaakt werk, presentaties, het leerlingvolgsysteem Edumaps (groepen 1-2) en het leerlingvolgsysteem ParnasSys voor de toetsresultaten van de Iep-toetsen (vanaf groep 3). Wij bepalen in samenspraak met het kind (zodra dit daartoe in staat is) op deze basis de onderwijsbehoefte van het kind. Alle informatie met betrekking tot de ontwikkeling van uw kind geven wij weer in het online rapportfolio. Observaties en toetsen Drie maal per jaar vullen de leerkrachten van de groepen 1-2 Edumaps in met behulp van de door hen uitgevoerde observaties. De leerlingen uit de groepen 1-2 worden niet getoetst. Twee keer per jaar wordt de ontwikkeling van de leerlingen uit de groepen 3-8 ook bekeken met behulp van de IEP toetsen. Wij vinden het belangrijk dat de toetsen die wij hanteren passen bij onze visie en dus ook kindvriendelijk zijn. Kinderen ontwikkelen zich iedere dag, en elk kind volgt daarin zijn eigen weg en tempo. Wij hanteren daarom de IEP toetsen. Deze leggen de focus op groei, niet op prestatie. Wij vinden het belangrijk dat we het kind niet vergelijken met zijn klasgenootjes. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van het kind. Alle toets- en meetinstrumenten van IEP sluiten aan bij de wereld van het kind. Zo motiveren we leerlingen om op een prettige manier aan de slag te gaan en, zonder druk, te laten zien wat ze al beheersen. Er wordt getoetst op technisch- en begrijpend lezen (waaronder woordenschat), taalverzorging en rekenen. Er wordt door de leerkracht verbinding gelegd met de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Deze wordt mede in beeld gebracht door het IEP leerkrachtinstrument en de ‘self-assessment’-instrumenten voor het kind, waardoor beiden inzicht krijgen in het kindprofiel (sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak, creatief vermogen). In een kindgesprek worden de bevindingen van zowel de leerkracht als het kind besproken en wordt onderzocht welk aanbod passend is bij het kind. Reflectie op tussenresultaten De ingezette interventies op de tussenresultaten worden door de leerkracht zelf geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Tevens bespreekt de leerkracht de tussenresultaten en de beoogde interventies met de intern begeleider en wordt bekeken of er nog eventuele aanpassingen in de interventies nodig zijn. Ook met de betreffende leerling wordt besproken hoe het proces is verlopen en of er nog aanpassingen nodig zijn in het aanbod. Wij gebruiken de toetsresultaten ook om de Freinetschool Delft te vergelijken met landelijke gemiddelden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
85% van de leerlingen presteert op of boven het adviesniveau, waarbij 28% uitstroomt naar een hoger niveau dan geadviseerd. Dit positieve patroon sluit aan bij de intensieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De school scoort hiermee beduidend beter dan de landelijke benchmark (73%).
Sociale ontwikkeling
De Freinetschool Delft vindt het belangrijk dat de leerlingen zich ontwikkelen tot kritische, zelfstandige en zelfverantwoordelijke burgers. De Freinetschool Delft streeft ernaar dat ieder kind zijn of haar gedachten kan formuleren en uiten, daarbij rekening houdend met gevoelens en wensen van anderen. Het kind leert zich verantwoordelijk te voelen voor het samenwerken met andere kinderen in de groep, respectvol met elkaar omgaan, handelen naar algemeen geldende normen en waarden en het respecteren van verschillende culturen. Daartoe hanteert de Freinetschool Delft klassenvergaderingen waarin de leerlingen de dagelijkse gang van zaken in de klas kunnen bespreken en daarover besluiten kunnen nemen. LEES MINDER
Respect
Samenwerken
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Freinetschool Delft voor sociale ontwikkeling?
Freinetschool Delft beschikt over een gedragsprotocol en een anti-pestprotocol. De school leert leerlingen waarden en normen eigen te maken en de leerkrachten gebruiken regelmatig activiteiten voor een goed groepsklimaat. De school hanteert de volgende gedragsregels: Wij helpen elkaar als het nodig is; Wij houden rekening met elkaar; Wij zijn vriendelijk en beleefd; Wij horen meer als we luisteren; Wij vinden dat iedereen gewoon anders mag zijn; Wij zijn zuinig op de spullen van onszelf, de ander en de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Freinetschool Delft om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Freinetschool Delft gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en IEP.