De Bonte Pael
Bikolaan 113
2622 EE Delft

Schoolweging

Schoolweging
30.83
Spreiding
6.22

De schoolweging van De Bonte Pael is 30,83 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,65% behaalde het fundamenteel niveau scoort de school vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (95,71%) en ruim boven de inspectienorm van 85%. De basiskwaliteit van taal en rekenen is hiermee gewaarborgd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 57,0% ligt ruim boven de inspectienorm van 45,5%, ondanks een iets lagere score dan het vergelijkingsgemiddelde (57,3%). Dit toont aan dat de school effectief differentieert, gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 22,22% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 22,22% vmbo-(g)t. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (3,7% vs. 1,01% regio), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie. De combinatie vmbo-(g)t/havo (3,7%) blijft juist achter bij regionale trends (10,34%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bonte PaelGemeente AmsterdamNederland
LIB175.12176.45175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1/2 observeren we de kinderen en volgen we de kinderen via KIJK!. In schoolweek 10 en schoolweek 30 registreren de leerkrachten de KIJK! (zij leggen hun observaties dan vast). Aan de hand van deze registratie wordt er een groepsplan gemaakt en krijgen de kleuters een beredeneerd aanbod in de klas. In de groepen 3 t/m 8 nemen we tussentijds de Citotoetsen van Rekenen, spelling en Begrijpend lezen ( indien van toepassing) af. Daarnaast nemen we ook de leestoetsen AVI en DMT (Drie-Minuten-Test) af. We toetsen in januari/februari en mei. We toetsen omdat we graag willen weten: hoe we ons beredeneerd aanbod moeten invullen, welke groei de leerlingen hebben doorgemaakt, in welke mate het onderwijsaanbod is opgepakt door de leerlingen. Deze toetsresultaten worden door de leerkracht en de intern begeleider geanalyseerd. De bevindingen en interventies worden beschreven in het document 'analyse midden/ eindtoetsen'. Leerkrachten verwerken de interventies in hun roosterplanning. Op die manier kunnen ze precies terug zien wanneer een kind extra aandacht nodig heeft of verrijking nodig heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,67% van de leerlingen presteert onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,81%. Maar liefst 33,33% stroomt door boven het oorspronkelijke advies, wat wijst op een effectieve begeleiding in de doorstroomfase. Deze cijfers ondersteunen de beschreven aanpak van persoonlijke ontwikkelingsplannen.

Sociale ontwikkeling

“Goed in je vel zitten” en “durf te vertrouwen op jezelf” zijn positieve waarden binnen onze Bonte Pael. Zelfvertrouwen is belangrijk voor het geluk van ieder kind. Wij werken aan vertrouwen in jezelf, respect voor elkaar en betrokkenheid bij de ander. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Kinderen moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoordelijke burgers. We gaan er van uit dat in gedrag een keuze kan worden gemaakt. Op onze school is geen ruimte voor discriminatie en pesten. LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Samenwerken

Reflectie en zelfregulering

Wat is de werkwijze van De Bonte Pael voor sociale ontwikkeling?

De Bonte Pael maakt gebruik van de Kanjertraining om de sociale ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. De Kanjertraining is gericht op het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en respect voor anderen. De school besteedt structureel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met behulp van deze training. De school streeft naar leerlingen die kunnen omgaan met verschillende standpunten, conflicten en verantwoordelijkheid kunnen dragen voor de gemeenschap. Het wereldoriëntatie onderwijs is projectmatig opgezet om samenwerking, onderzoekend leren en ondernemend leren te bevorderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Bonte Pael om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bonte Pael gebruikt Kijk! en Kanvas om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bonte Pael?

De Bonte Pael gebruikt de Kanjertraining en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.