Cornelis Musiusschool
Prins Mauritsstraat 37
2628 SR Delft

Schoolweging

Schoolweging
35.79
Spreiding
6.65

De schoolweging van Cornelis Musiusschool is 35,79 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 86,1% behaalt de school het fundamenteel niveau, nipt boven de landelijke ondergrens van 85%. Het blijft echter achter bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,0%). Het intensieve remediëringsprogramma voor rekenen en taal uit het schoolplan moet deze kloof verkleinen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 35,4% het streefniveau, net boven de eigen signaleringswaarde (34,3%), maar ruim onder het vergelijkingsgemiddelde van 47,6%. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie, waarvoor het 'maatwerkportfolio' wordt ingezet om leerwinst te maximaliseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op gemengde vmbo-niveaus (80% van de adviezen), met een gelijkmatige verdeling over vijf leerwegen. Geen enkel havo/vwo-advies wordt gegeven, tegenover 18,6% vwo-adviezen bij vergelijkbare scholen. De praktijkgerichte adviezen (20% vmbo-b) liggen wel boven het regio-gemiddelde (5,5%), passend bij de wijkdemografie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsCornelis MusiusschoolGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gestandaardiseerde toetsen Cito-LOVS De Cornelis Musiusschool werkt met de gestandaardiseerde toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. De tussenresultaten worden middels deze toetsen twee keer per schooljaar in beeld gebracht. Dit gebeurt in de maanden januari/februari en juni. De volgende onderdelen worden getoetst: technisch lezen begrijpend lezen taalverzorging (spelling en leestekens) woordenschat rekenen en wiskunde Er wordt getoetst op maat. Dat wil zeggen dat leerlingen een toets maken die past bij het ontwikkelingsniveau van dat moment. Het komt dus voor dat er binnen een jaargroep, toetsen van een verschillend niveau worden afgenomen. Analyse en aanpassingen onderwijsaanbod Van de toetsresultaten wordt een analyse gemaakt op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Aan de hand van deze analyses worden er interventies gepland. Deze interventies kunnen op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau plaatsvinden. De genoemde interventies op groeps- en leerlingniveau worden planmatig uitgevoerd door de groepsleerkracht. Waar nodig wordt de groepsleerkracht hierbij ondersteund door de intern begeleider of vakspecialist. Interventies op schoolniveau worden besproken in het specialistenoverleg en waar nodig opgenomen in de doelstellingen van het jaarplan. Handelings- en opbrengstgericht werken Om een passend onderwijsaanbod te realiseren gebruiken de groepsleerkrachte hun expertise ten aanzien van het EDI-model, differentiëren en handelings- en opbrengstgericht werken. Voor meer informatie over handelings- en opbrengstgericht werken zie ook het schoolondersteuningsplan op de schoolwebsite www.cornelismusius.nl/beleidsdocumenten. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kan het noodzakelijk zijn gespecialiseerde hulp in te zetten om optimaal aan te sluiten bij wat deze leerlingen nodig hebben om tot ontwikkeling te komen. De Cornelis Musiusschool werkt samen met verschillende externe specialisten en hulpverleners om dit mogelijk te maken. In het schoolondersteuningsplan is meer te lezen over de samenwerking met externen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

57,1% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), met 0% onder advies. Dit succes wordt toegeschreven aan het 'tweesporenbeleid': enerzijds realistische advisering, anderzijds intensieve doorstroombegeleiding via mentorprogramma's.

Sociale ontwikkeling

Sociale veiligheid is noodzakelijk zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Op de Cornelis Musiusschool zien wij sociale veiligheid als een essentieel onderdeel van onze pedagogische taak. Op de Cornelis Musiusschool mogen alle leerlingen zichzelf zijn, waarbij van hen verwacht wordt dat zij respectvol omgaan met zichzelf, de ander en de omgeving. Iedere leerling heeft recht op positieve aandacht en iedere leerling heeft er recht op dat er tijdig en op een gepaste manier wordt ingegrepen als dit nodig is. In lijn met de Kanjertraining streven wij naar de volgende doelstellingen t.a.v. sociale opbrengsten: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas Het versterken van sociale vaardigheden bij leerlingen Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen Leren om verantwoordelijkheid te nemen LEES MINDER

vertrouwen

veiligheid

wederzijds respect

Wat is de werkwijze van de Cornelis Musiusschool voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Cornelis Musiusschool maakt gebruik van KanVAS, KIJK! en sociogrammen om de sociale competenties van leerlingen in kaart te brengen. KanVAS is een leerlingvolgsysteem dat helpt bij het signaleren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. KIJK! wordt gebruikt in groep 1/2 om de sociale competenties in kaart te brengen. Tijdens pedagogische teamvergaderingen worden de sociale opbrengsten geanalyseerd en besproken. Groepsleerkrachten voeren kindgesprekken met de leerlingen vanaf groep 3. Leerlingen kunnen ook met de kindercoach (gedragsspecialist) in gesprek. Indien nodig kan de school externe specialisten of hulpverleners inschakelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Cornelis Musiusschool gebruikt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Cornelis Musiusschool gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Cornelis Musiusschool?

Cornelis Musiusschool maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.