
Schoolweging
De schoolweging van De Horizon Delft is 37,73 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,2% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,7%), maar wel boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school voldoet hiermee aan de basiskwalificatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een divers beeld: 20% praktijkonderwijs (significant hoger dan het regionale gemiddelde van 1,01%) en 14,3% havo- of vwo-advies. De combinatie van praktijkgericht en theoretisch onderwijs weerspiegelt de brede populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Horizon Delft | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.25 | 176.45 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. In de groepen 1 en 2 volgen wij de kinderen via Kijk. Aan de hand van kijklijnen volgen wij de ontwikkeling van de kinderen. Het CITO-leerlingvolgsysteem bestaat uit verschillende toetsen die tweemaal per jaar worden afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Met deze CITO- toetsen, de methodegebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière volgen. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. De ontwikkeling van de kinderen komt een aantal keer per jaar tijdens groepsplanbesprekingen en de leerlingbespreking aan de orde. Bij deze leerlingenbesprekingen zijn de leerkrachten van de betreffende bouw en de intern begeleidster aanwezig. We bekijken resultaten op school-, groeps- en leerlingniveau. Soms vormen gedrag, prestaties en/of toetsuitslagen van kinderen aanleiding om extra ondersteuning te bieden. Mocht een ouder zich afvragen of hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan wordt geadviseerd om een afspraak met de leerkracht om hierover te praten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend veel leerlingen presteren boven advies: 41,0% tegenover 25,3% landelijk. Slechts 10,3% zit onder advies (vergelijkbaar met 11,8% nationaal). Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding.
Sociale ontwikkeling
Onze medewerkers hebben (onder meer) een vormende (opvoedende) taak: hun leerlingen op te voeden tot goede burgers. Daarom vinden wij het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen (dichtbij en ver weg) kunnen omgaan. In onze lessen besteden wij dan ook gericht aandacht aan de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen. Onze leraren creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin leerlingen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Kernwoorden zijn: relatie, competentie en autonomie. Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leraar, een begeleider die ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig (samen met anderen) kunnen doen. LEES MINDER
veilige leef- en leeromgeving
eigenaarschap
samenwerking en duidelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Horizon voor sociale ontwikkeling?
Op Basisschool De Horizon hebben de leerkrachten de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart gebracht. Op basis daarvan zorgen de leerkrachten, in samenwerking met onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners, in twee bouwen voor gedifferentieerd en gestructureerd onderwijs. Ze zorgen voor leerstof, uitleg, opdrachten en begeleiding passend bij de behoefte van de leerlingen. Daarnaast variëren ze de leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften. Van belang is, dat de uitleg en de verwerking van de leerstof leiden tot begrip van de leerstof. De verwerking kenmerkt zich door: actieve leerlingen en ondersteuning door de leraar (in evenwicht met uitdaging).
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Horizon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Horizon gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Horizon?
Basisschool De Horizon gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en Goed Gedrag.