R Lokhorst-School
Ringelesteinstraat 2
4158 CP Deil

Schoolweging

Schoolweging
27.97
Spreiding
7.17

De schoolweging van R Lokhorst-School is 27,97 , met een spreiding van 7,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98.5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau (landelijk: 96.4%), wat de consistent sterke basisvaardigheden in taal en rekenen onderstreept. De school scoort hier al 14 jaar boven de signaleringswaarde van 85%, mede dankzij het maatwerkondersteuningssysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77.0% van de leerlingen behaalt het streefniveau (signaleringswaarde 50.1%), ruim boven de inspectienorm. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de daling van het leerlingenaantal en benadrukt de onderwijskwaliteit. Het verschil met het landelijk gemiddelde (61.1%) is significant.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch georiënteerd: 36.8% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) en 21.1% havo-advies. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes met 5.3% vmbo-b advies. Deze brede spreiding sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging (7.17), wat wijst op een diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsR Lokhorst-SchoolGemeente AmsterdamNederland
LIB176.38175.23178.81

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van de leerlingen voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.Onze school houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij met behulp van methodegebonden toetsen, observatielijsten en methode-onafhakelijke toetsen (Cito). De methode-onafhankelijke toetsen worden afgenomen conform de opgestelde toetskalender. Na invoer van de toetsuitslagen worden deze besproken door de IB-er met de leraar (leraren) van een groep en de directeur. In de eerste plaats worden de uitslagen gerelateerd aan de normen (zie Analyse en waarderingen van opbrengsten primaironderwijs) en de schooldoelen. We gaan daarbij uit van de gemiddelde niveauwaarde van de groep als geheel. Bij dit onderdeel gebruiken we doorstroomgegevens en trendanalyses. Bij de analyse van de scores wordt met name het leraargedragbesproken. We kijken of de uitslagen consequenties hebben voor tijdsbesteding (het rooster), de instructie, het automatiseren en de methode van differentiëren. In de tweede plaats wordt bepaald welke leerlingen in aanmerking komen voor een groepsplan of een individueel handelingsplan. In een speciale teamvergadering worden de schoolresultaten met elkaar besproken en geanalyseerd. De resultaten van de leerlingen bij de Cito-toetsen worden met de ouders besproken tijdens de rapportbespreking. De schoolresultaten worden in de MR vergadering besproken en een samenvatting wordt gepubliceerd in de nieuwsbrief.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18.8% van de leerlingen zit onder advies (vs. 11.8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. 62.5% zit op advies, wat aansluit bij het landelijk gemiddelde. De school zet in op intensieve monitoring, zoals beschreven in hun 'doorstroomprotocol 2023'.

Sociale ontwikkeling

Onze school is voor iedereen een plezierige en veilige omgeving. We besteden op onze school structureel en gestructureerd aandacht aan de ontwikkeling van de sociale competenties van de leerlingen. We vinden het belangrijk dat iedereen met plezier naar school gaat en daarom hebben we ook afspraken gemaakt. Wanneer een leerling zich veilig voelt en zichzelf mag zijn, is de basis gelegd voor een goede leermogelijkheid. Op school zijn we actief met de Kanjertraining. We geven wekelijks Kanjerles. Om de sociale ontwikkeling van de leerlingen te volgen gebruiken we Kanvas, het digitale Volg- en Adviessysteem. LEES MINDER

welbevinden

veilig schoolklimaat

kanjerschool

Wat is de werkwijze van de R Lokhorst-School voor sociale ontwikkeling?

De R Lokhorst-School volgt de Kanjertraining en gebruikt het leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining. Tweemaal per jaar (oktober en april) wordt een vragenlijst gescoord door leerkrachten en leerlingen vanaf groep 5. De resultaten worden na afloop met het team geëvalueerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt de R Lokhorst-School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De R Lokhorst-School gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de R Lokhorst-School?

De R Lokhorst-School gebruikt de Kanjertraining en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.