Rooms Katholieke Basisschool t Klosterhufke
Kloosterhof 30
6653 BS Deest

Schoolweging

Schoolweging
31.95
Spreiding
6.16

De schoolweging van ’t Klosterhufke is 31,95 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,8% score ruim boven de inspectienorm (85%) en het landelijk vergelijk (95,2%) toont de school een stevige basiskwaliteit. Dit onderstreept de effectieve aandacht voor taal- en rekenvaardigheden, passend bij de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (43,5%) maar 5,4%-punt onder het vergelijkingsgemiddelde (55,4%). Dit reflecteert de uitdagingen van een complexe populatie, maar toont ook ruimte voor verbetering in excellentiebeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn praktijkgericht: 37,5% vmbo-b en 18,75% havo. Slechts 12,5% krijgt havo/vwo-advies, tegenover 19,2% vwo-advies bij vergelijkbare scholen. De focus op maatwerk blijkt uit 6,25% vmbo-(g)t/havo-advies, passend bij de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t KlosterhufkeGemeente AmsterdamNederland
LIB175.82175.23176.9

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school vinden we het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in ParnasSys. We analyseren we de opbrengsten. Daarbij richten we ons op de vaardigheidsscores van de Cito-toetsen. Deze vaardigheidsscores bekijken we op school- groeps- en individueel niveau. Indien nodig zetten we op school-, groeps- of individueel niveau interventies in. Deze interventies kunnen zijn: Meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied (roosteren), instructie wijzigen en verbeteren: consequent directe instructie toepassen, meer automatiseren, methode-aanbod uitbreiden, differentiatie aanpassen, klassenbezoeken, gesprekken, nieuwe methode op schoolniveau, etc. Sinds vorig schooljaar gebruiken we het systeem Focus PO waarmee we op een eenvoudige manier data kunnen lezen en onze ambities vastleggen op school- en groepsniveau. Op leerlingniveau kunnen we de onderwijsbehoeften van de leerlingen op een eenvoudige manier vastleggen. We richten ons op wat echt nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 82,4% op adviesniveau functioneert. De 17,7% boven advies demonstreert effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.