Basisschool Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) in Dedemsvaart

Het team van Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) in Dedemsvaart

Current section: team
Langewijk 436
7701 Dedemsvaart

Zie hier hoe het team van Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.). De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) bij jullie?

Ontdek hoe goed Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.). Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Wetenschap en Technologie

Flexibele Leerkrachtvervanging op Dalton Kindcentrum De Groen

Ons beleid voor leerkrachtvervanging bij ziekte of verlof. Bij onverwachte afwezigheid van een van onze toegewijde leerkrachten, streven wij ernaar om zo spoedig mogelijk een gekwalificeerde vervanger in te zetten. Ons primaire doel is het minimaliseren van lesuitval en het waarborgen van de continuïteit van het onderwijs voor uw kind. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat het door de huidige krapte op de arbeidsmarkt in het onderwijs lastig is om direct een geschikte invalkracht te vinden. In dergelijke situaties, en om u als ouder zo min mogelijk te belasten, proberen we de eerste dag van afwezigheid intern op te vangen. Als dit niet haalbaar is, kunnen we genoodzaakt zijn groepen tijdelijk vrij te geven, een situatie die we tot een minimum willen beperken. Wij informeren u zo snel mogelijk over eventuele wijzigingen, meestal via ons communicatieplatform Parro. We adviseren u om, indien mogelijk, altijd achtervang te regelen voor de opvang van uw kind. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan zorgen wij voor opvang binnen de school, mogelijk in een andere groep. Voor geplande afwezigheden, zoals studiedagen, bijscholing of conferentiebezoek, informeren wij u ruim van tevoren. De vervangende leerkracht is dan al bekend. Ook hier geldt dat, bij onvoldoende interne capaciteit, groepen tijdelijk vrijgesteld kunnen worden. Vervangende leerkrachten ondergaan dezelfde selectieprocedure als onze vaste docenten. Dit betekent dat u hen op dezelfde wijze kunt aanspreken op hun professionele handelen. Vertrouwen en kwaliteit staan bij ons centraal, ongeacht of het een vaste of tijdelijke leerkracht betreft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Dalton Kindcentrum De Groen

4

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellinghulp
Intern Begeleider voor onderwijsadvies
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Binnen ons kindcentrum werken toegewijde specialisten die fungeren als expert-leerkrachten en vraagbaak voor collega's. Zij ontwikkelen actief beleid om de onderwijskwaliteit op hun specifieke expertisegebieden continu te verbeteren. Deze specialisten bieden gerichte hulp bij taal- en rekenuitdagingen, dyslexie en de ontwikkeling van meer- en hoogbegaafde kinderen. Hun expertise zorgt voor een optimale leeromgeving voor elke leerling.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor pedagogische ondersteuning
Remedial Teacher voor leerstrategieën
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional voor jeugd- en opvoedhulp
KiVa Team en Coördinatoren voor sociale vaardigheden

Toelichting van de school:

Ons kindcentrum beschikt over een gedragsspecialist die leerkrachten ondersteunt bij gedrags- en leeruitdagingen. Samen met de KiVa coördinatoren creëren zij een positieve en veilige sfeer, waarin sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staat. Deze professionals bieden begeleiding en advies aan leerkrachten, ouders en leerlingen om een optimale ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied te waarborgen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Daltonprincipes in de Praktijk

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor coaching
Intern Begeleider voor leerondersteuning
Specialist voor meer- en hoogbegaafden
Pedagogisch Educatief Professional voor ontwikkelingsondersteuning

Toelichting van de school:

Binnen ons daltononderwijs leggen we grote nadruk op een proactieve werkhouding en een gestructureerde taakaanpak. Onze gespecialiseerde medewerkers passen deze principes dagelijks toe. Indien de ondersteuning binnen de klas onvoldoende blijkt, kunnen onze medewerkers advies inwinnen bij onze gedragsspecialist. Tevens werkt de school nauw samen met externe deskundigen zoals orthopedagogen, de GGD en 'Samen Doen' voor aanvullende ondersteuning, altijd in overleg met de ouders.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging als Basis

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor bewegingsstimulatie
Logopedist voor communicatieontwikkeling

Toelichting van de school:

Bij signalering van een extra ondersteuningsbehoefte op motorisch of lichamelijk gebied, werkt ons kindcentrum samen met gerenommeerde praktijken. Logopedistenpraktijk Connect en fysiotherapeuten van de Rollepaal zijn één dagdeel per week aanwezig op school. Deze structurele aanwezigheid bevordert een nauwe samenwerking en directe communicatie tussen de school en de specialisten, wat essentieel is voor effectieve ondersteuning.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor beleidsontwikkeling
Preventiemedewerker voor RI&E
Gecertificeerde Bedrijfshulpverleners (BHV-ers)

Toelichting van de school:

Onze preventiemedewerker zorgt voor de actuele stand van zaken met betrekking tot de Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), wat de veiligheid op school waarborgt. Onze gecertificeerde BHV-ers onderhouden hun kennis en vaardigheden continu. Ze zijn bekwaam in het verlenen van eerste hulp. Een helder protocol voor medisch handelen is op onze locatie aanwezig. Bij medicatiegebruik wordt dit protocol door ouders en medewerkers ingevuld en ondertekend, wat de persoonlijke zorg en veiligheid garandeert.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Ontwikkeling en Ondersteuning voor Elk Kind op Dalton Kindcentrum De Groen

Ons Toekomstig Aanbod: Verhoogde Ondersteuning voor Diverse Leervragen

Dalton Kindcentrum De Groen is toegewijd aan het bieden van een stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen. Wij streven ernaar ons aanbod aan extra ondersteuning voortdurend te verbeteren en uit te breiden. Dit om kinderen met specifieke leervragen, waaronder hoogbegaafdheid, optimaal te kunnen begeleiden. In de komende jaren richten we ons specifiek op het versterken van onze expertise en faciliteiten voor deze kinderen. Zo kunnen we een op maat gemaakte leerervaring garanderen die aansluit bij hun unieke talenten en behoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Streven naar Topkwaliteit: Schoolplan en Onderwijsaanpak

Welke ambitieuze leerdoelen omvat ons schoolplan?

Ons schoolplan richt zich op thematisch werken en een procesgerichte didactiek. We onderzoeken momenteel de mogelijkheden om zaakvakken zoals biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, STEAM en cultuur op een geïntegreerde manier aan te bieden. Dit meerjarige onderzoek heeft als doel betekenisvolle leerervaringen te creëren, waarbij kinderen met enthousiasme, onderzoekend en nieuwsgierig aan de slag gaan. Creativiteit stimuleren we door leerlingen concrete problemen voor te leggen waarvoor ze zelf een oplossing moeten bedenken. Essentieel hierbij is dat leerlingen ook de benodigde kennis en vaardigheden ontwikkelen. Hiervoor hanteren we de procesgerichte didactiek, aangemoedigd door onder andere SLO, en ontwikkelen we eigen werkvormen om creatieve vaardigheden optimaal te benutten. Daarnaast implementeren we een gestructureerd instructiemodel, met speciale aandacht voor rekenen. We zorgen voor een rekenmethodiek die aansluit bij onze visie en de individuele leerbehoeften van elk kind. Uniformiteit in instructiestrategieën, toegepast door al ons personeel, garandeert een consistente en effectieve leeromgeving.

Hoe evalueren wij de onderwijsdoelen en resultaten?

Wij evalueren de resultaten van ons onderwijs kritisch om te beoordelen in hoeverre we onze gestelde doelen bereiken. Deze evaluatie omvat een grondige analyse van het leerproces, zoals ingericht door de leerkracht en het team. Hierbij stellen we vragen als: hebben we de juiste lesstof geselecteerd, passen onze instructiemethoden, is de groepering van leerlingen effectief, is ons onderwijsleerpakket adequaat en is er voldoende tijd besteed aan de leerdoelen? Om dit proces te waarborgen, volgt de directie nauwlettend de naleving van de afgesproken kaders, waarbij borgingsdocumenten als leidraad dienen. Leerkrachten rapporteren hun bevindingen in teamvergaderingen. We maken gebruik van gestandaardiseerde toetsen, waarvan de resultaten worden geanalyseerd. Deze analyse informeert ons over noodzakelijke aanpassingen op groeps- en schoolniveau, die worden opgenomen in nieuwe ontwikkelplannen. Tweemaal per jaar vindt een MARAP-gesprek plaats tussen de voorzitter van het College van Bestuur, de directeur en de IB-er. Tijdens dit gesprek presenteren zij de schoolontwikkeling, onderbouwd met relevante data en materialen, en bespreken ze de prestaties binnen de kerngebieden: Onderwijsproces, Veiligheid en Schoolklimaat, Onderwijsresultaten, Kwaliteitszorg en Ambitie, en Financieel Beheer.

Downloaden

Stimulerend Aanbod Jonge Kind Dalton Kindcentrum De Groen

Toelichting van de school

Dalton Kindcentrum De Groen in Dedemsvaart biedt een uniek en stimulerend aanbod speciaal voor jonge kinderen. Wij geloven in de kracht van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking en reflectie, kernwaarden van de Daltonpedagogiek, die we al vroeg integreren. Ons onderwijs is erop gericht om kinderen spelenderwijs te laten ontdekken en leren. Met een veilige en uitdagende omgeving stimuleren we hun nieuwsgierigheid en creativiteit. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een leven lang leren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor jonge kinderen bij Dalton Kindcentrum De Groen?

Dalton Kindcentrum De Groen Dedemsvaart hanteert een breed en ontwikkelingsgericht onderwijsaanbod dat specifiek is afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. We integreren de Daltonprincipes al vanaf de jongste groepen om zelfstandigheid en ontdekkingslust te stimuleren. Ons programma focust op spelend leren en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Elk kind krijgt de ruimte om op eigen tempo te groeien binnen een veilige en inspirerende leeromgeving.

Met welke partners werkt Dalton Kindcentrum De Groen samen voor het jonge kind programma?

Dalton Kindcentrum De Groen hecht waarde aan samenwerking om het beste onderwijs te bieden. Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken we nauw samen met Stichting Welluswijs. Deze samenwerking stelt ons in staat om expertise te bundelen en innovatieve lesmethoden te implementeren. Meer informatie over onze samenwerkingspartner vindt u op hun website.

Dalton Kindcentrum De Groen hecht waarde aan samenwerking om het beste onderwijs te bieden. Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken we nauw samen met Stichting Welluswijs. Deze samenwerking stelt ons in staat om expertise te bundelen en innovatieve lesmethoden te implementeren. Meer informatie over onze samenwerkingspartner vindt u op hun website.

Team | Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) in Dedemsvaart | [2025] Schoolregister