
De resultaten van Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) in Dedemsvaart
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.), waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) bij jullie?
Ontdek hoe goed Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.) bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden op De Groen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht via de eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief ons Dalton Kindcentrum.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Groen
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en is het doel dat we nastreven voor zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht. Dit niveau stimuleert verdere ontwikkeling en uitdaging. De inspectie stelt voor elke basisschool apart een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de samenstelling van de leerlingpopulatie. Dit percentage, dat aangeeft hoeveel leerlingen het streefniveau moeten bereiken, vormt de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van ons kindcentrum.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dalton Kindcentrum De Groen (i.o.)?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor uw kind. Bij Dalton Kindcentrum De Groen in Dedemsvaart geloven we dat het juiste schooladvies, gebaseerd op ambitie, motivatie en aanleg, cruciaal is voor een succesvolle vervolgopleiding. We zetten ons dagelijks in om elk kind te begeleiden naar het meest passende niveau binnen het vmbo, havo of vwo. Ons proces voor het schooladvies is zorgvuldig ingericht. Al in groep 7 starten we met een pre-adviesgesprek, waarbij we samen met leerling en ouders de voorkeuren en ambities verkennen. Dit vormt de basis voor een persoonlijk advies, met oog voor de individuele ontwikkeling van uw kind. In groep 8 nemen we de Nederlandse Intelligentietest (NIO) af. In samenspraak met het leerlingvolgsysteem, de werkhouding en de NIO-resultaten stellen we in januari een voorlopig advies op. Dit advies wordt besproken met u en uw kind, met aandacht voor eventuele ontwikkelingskansen. Open dagen van scholen voor voortgezet onderwijs kunnen hierbij ondersteunend werken. De doorstroomtoets aan het begin van februari biedt een extra toetsmoment. Een positievere uitslag dan het schooladvies kan leiden tot een heroverweging, terwijl een minder positieve uitslag het schooladvies bevestigt. De definitieve adviezen, uiterlijk 24 maart verstrekt, leiden tot aanmeldingen bij scholen voor voortgezet onderwijs. Een warme overdracht garandeert een soepele start in de nieuwe omgeving.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Dalton Kindcentrum De Groen
Op Dalton Kindcentrum De Groen in Dedemsvaart staat het welzijn van elk kind centraal. Wij streven naar een omgeving waar kinderen zich veilig, geborgen en gewaardeerd voelen, de perfecte voedingsbodem voor optimale ontwikkeling. Elk kind verdient een positieve en inspirerende schooltijd, en daar zetten wij ons dagelijks voor in. Ons protocol Sociale Veiligheid beschrijft hoe we samen werken aan een prettig en sociaal klimaat. Hierin vinden kinderen ondersteuning, betrokkenheid en acceptatie, essentieel voor hun groei. We hanteren een proactieve aanpak om pestgedrag te voorkomen en krachtig te corrigeren wanneer het zich toch voordoet. Wij geloven in de kracht van diversiteit: iedereen is uniek en mag zichzelf zijn. Verschillen worden omarmd en gezien als een verrijking voor onze schoolgemeenschap. Pesten zien wij als een groepsproces, en juist daarom lossen we het op met en binnen de groep, met ondersteuning van onze leerkrachten. Het vroegtijdig signaleren van pestgedrag is een aandachtspunt. Kinderen kunnen subtiele signalen afgeven, of juist helemaal geen. Gedragsveranderingen zijn daarom belangrijk om op te merken. Vaak zijn deze signalen ook zichtbaar in de thuissituatie, wat het belang van een open communicatie met ouders onderstreept.
Uniek en Gelijkwaardig: Iedereen mag zichzelf zijn.
Samen Sterk: Kinderen voelen zich ondersteund en betrokken.
Veilig en Geaccepteerd: Een omgeving waar elk kind zich veilig en geaccepteerd voelt.
Hoe bevordert Dalton Kindcentrum De Groen de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Elke groep op Dalton Kindcentrum De Groen hanteert een 'KiVa-contract', waarin duidelijke groepsregels en routines zijn vastgelegd. Voor de jongste leerlingen (groep 1-4) en de oudere kinderen (groep 5-8) zijn deze regels specifiek afgestemd. Elk contract is ondertekend door de leerlingen en zichtbaar in de klas, waarbij we regelmatig verwijzen naar de afspraken. Daarnaast organiseren we wekelijks preventieve groepsgesprekken, met name in de bovenbouw. Hierin bespreken we de groepsdynamiek en stimuleren we leerlingen om zelf actief bij te dragen aan een positieve sfeer en oplossingen te bedenken. Wij hechten veel waarde aan de samenwerking met ouders. Via onze nieuwsbrief informeren we u over de gang van zaken en de sfeer in de groep. Tevens delen we praktische tips om thuis het gesprek over school aan te gaan. De online KiVa-oudergids biedt aanvullende informatie over pesten en sociale vaardigheden. Aarzel nooit om contact op te nemen bij vragen of zorgen over uw kind of andere leerlingen.
Welke methoden gebruikt onze school voor sociale en emotionele ontwikkeling?
Dalton Kindcentrum De Groen zet effectieve methoden in om de sociale en emotionele groei van onze leerlingen te stimuleren. Wij maken hierbij gebruik van:
- De KiVa-methode, een bewezen programma voor sociaal-emotioneel leren en anti-pestgedrag.
Hoe monitort onze school de sociale vooruitgang van leerlingen?
Om de sociale vooruitgang en het welzijn van onze leerlingen in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende registratiemethoden:
- KiVa: Dit programma biedt tools voor zowel het monitoren van sociale competenties als het implementeren van preventieve en curatieve maatregelen tegen pesten.
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij Dalton Kindcentrum De Groen
Dalton Kindcentrum De Groen in Dedemsvaart hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. We nodigen u van harte uit om de bevindingen van de Onderwijsinspectie te bekijken. Onze school streeft naar een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen volgens de Daltonprincipes. De inspectierapporten bieden inzicht in onze prestaties en de gebieden waarop we ons verder willen verbeteren. Lees het volledige inspectierapport en ontdek hoe wij werken aan uitstekend basisonderwijs voor uw kind. Wij zijn trots op onze vooruitgang en blijven ons inzetten voor onderwijskwaliteit.