IKC de Steltloper
Oosterweg 56
9367 RM De

Schoolweging

Schoolweging
29.44
Spreiding
5.43

De schoolweging van De Steltloper is 29,44 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school significant boven zowel de landelijke norm (85%) als vergelijkbare scholen (95.9%). Dit benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 56.9% van de leerlingen behaald, wat ruim boven de inspectienorm van 47.1% ligt. Dit is vergelijkbaar met regionale scholen (57.8%). De focus op differentiatie en 'ontwikkelingsgericht leren' draagt waarschijnlijk bij aan deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 20.8% vmbo-(g)t, 16.7% havo/vwo en 12.5% vwo. Dit is hoger dan de regionale vergelijking (16.5% vmbo-(g)t, 10.9% havo/vwo). Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs met 0% aanzienlijk onder het regionaal gemiddelde (1.01%), wat aansluit bij de hoge fundamentele niveauscores.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SteltloperGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken, worden de resultaten van de leerlingen op de verschillende vakken getoetst. Behalve de ontwikkeling van de leerlingen, kan de school hiermee ook beoordelen welke gebieden/vakken meer aandacht nodig hebben. Het leerlingvolgsysteem Om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen maken we gebruik van IEP LVS voor groep 1 t/m 8. Alle af te nemen toetsen staan gepland op de zogenaamde toetskalender. Naast deze toetsgegevens analyseren leerkrachten de resultaten van de toetsen uit de gebruikte methodes, de zogenaamde methode gebonden toetsen. Met behulp van het leerlingvolgsysteem stelt de leerkracht tweemaal per jaar vast of: de leerlingen voldoende vooruitgaan de leerstof is afgestemd op het niveau van de leerlingen de leerlingen extra hulp nodig hebben Leerlingen die achterblijven in de leerontwikkeling of juist een voorsprong hebben, worden binnen de groepsbesprekingen (4x per jaar) op school besproken. Binnen dit overleg wordt bekeken welk aanbod voor deze leerling het meeste rendement zal opleveren. Deze bespreking is tussen de groepsleerkracht(en) en de intern begeleider. Doel hiervan is om voor de leerling tot een zo duidelijk mogelijk plan van aanpak te komen, zodat ondersteuning op de juiste manier wordt ingezet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (19.05% vs. 11.81% landelijk). Desalniettemin scoort 28.57% boven advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde. Deze paradox reflecteert mogelijk de complexe leerlingenpopulatie, maar ook de strenge advisering bij de overgang naar het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat ieder kind met plezier naar het IKC gaat. Als een kind zich veilig en welkom voelt, kan het zich beter ontwikkelen. Kinderen maken in het IKC deel uit van een groep. Vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid bundelen we onze kracht en expertise. Samen komen we verder. We accepteren, waarderen en respecteren elkaar en er is oog voor individuele wensen, behoeften en talenten. Door het programma hierop af te stemmen, krijgen alle kinderen de mogelijkheid om optimaal te leren, onderzoeken en experimenteren. Een toekomstgericht aanbod van kennis en vaardigheden bereidt kinderen voor op een zelfstandig leven in de maatschappij. We leren hierbij zowel binnen als buiten. Groen, bewegen en actief leren zijn belangrijk in het IKC. Leerlingen, ouders, leerkrachten en pedagogische medewerkers zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling. De regels zijn helder, zodat ieder weet welk gedrag van hem/haar verwacht wordt. Door samen te werken in een goede sfeer, gaan we samen op weg naar de toekomst. LEES MINDER

Vertrouwen

Eigenheid

Verbinden

Wat is de werkwijze van IKC de Steltloper voor sociale ontwikkeling?

IKC de Steltloper werkt dagelijks aan een stimulerende en veilige omgeving. Leerkrachten vullen twee keer per jaar vragenlijsten in om het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen te meten. Vanaf groep 5 vullen leerlingen deze lijsten ook zelf in. Individuele en groepsdoelen worden opgesteld aan de hand van de vragenlijsten en observaties. Deze doelen worden besproken tijdens het zorgoverleg. De school gebruikt methoden zoals 'Kinderen en hun sociale talenten'. IKC de Steltloper volgt een pestprotocol. Het team gaat de Kanjertraining volgen. Tijdens de leerlingenraad en klassenvergaderingen wordt besproken wat nodig is voor een fijne en veilige omgeving.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC de Steltloper om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC de Steltloper gebruikt Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC de Steltloper?

IKC de Steltloper gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.