
Schoolweging
De schoolweging van De Meander De Meern is 24,32 , met een spreiding van 6,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,14% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit: vrijwel alle leerlingen verlaten de school met voldoende taal- en rekenvaardigheden. De score ligt vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (97,34%), wat past bij het adaptieve karakter van Montessorionderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,17% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit illustreert de effectiviteit van het montessorionderwijs in maatwerk bieden. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 66,85%, wat de relatief gunstige schoolweging van De Meander mogelijk compenseert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school profileert zich met hoog theoretisch advies: 41,94% vwo (landelijk 18,61%) en 12,9% havo/vwo. Tegelijkertijd geeft 3,23% praktijkonderwijsadvies, iets boven het regionale gemiddelde (1,01%). Deze tweesporigheid past bij de Montessorifilosofie van 'volgend het kind', maar vraagt om brede brugklasvoorbereiding. Vooral de havo/vwo-adviezen (12,9% vs. 10,93% regio) tonen ambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Meander De Meern | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). Halfjaarlijks gebruiken we op het gebied van rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie voor meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Uit tussenresultaten rekenen/wiskunde bleek dat een groter aantal leerlingen dan verwacht, moeite had met automatiseren van + en - sommen. Ook het automatiseren van de tafels van vermenigvuldiging was een aandachtspunt. Daar zijn de nodige interventies op ingezet. Zo zijn er meer instructies gegeven en zijn de oefenmomenten uitgebouwd. De resultaten zijn hoger, maar mogen nog hoger. De tussenresultaten spelling lieten tevens zien dat de er aandacht nodig was voor het toepassen van spellingregels. Als interventie wordt er meer instructie gegeven en worden er meer dictees afgenomen met directe feedback. De tussenresultaten op het gebied van technisch lezen zijn goed. De leerlingen zijn meer gemotiveerd doordat er gestuurd is op leesmotivatie. Hierdoor maken de leerlingen meer leeskilometers.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,55% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), wat de nauwkeurigheid van de advisering benadrukt. 24,53% stroomt door boven advies, mede dankzij de adaptieve Route 8-toets. De focus op zelfsturing en doorlopende leerlijnen (zoals beschreven in het schoolplan) lijkt hierbij te helpen. De 67,92% die op advies presteert, is 5% hoger dan regionale peers.
Sociale ontwikkeling
Om goed te kunnen leren is het een voorwaarde dat onze school een gemeenschap vormt waarin kinderen zich veilig voelen. De leerkrachten vinden het belangrijk dat kinderen zich op sociaal-emotioneel gebied goed kunnen ontwikkelen. Leerkrachten, leerlingen én ouders kunnen ervoor zorgen dat de school een fijne leeromgeving is, waarin iedereen zich betrokken voelt. We hechten veel waarde aan het aanleren van sociale vaardigheden, zodat het kind goed contacten kan leggen, nu en in de toekomst. Wederzijds respect en acceptatie van onderlinge verschillen horen daarbij. LEES MINDER
Wederzijds respect
Verantwoordelijkheid nemen
Afspraken nakomen
Wat is de werkwijze van Openbare Montessori basisschool de Meander voor sociale ontwikkeling?
Openbare Montessori basisschool de Meander gebruikt 'De Vreedzame School' als lesmethode om de sociale vaardigheden van kinderen te ontwikkelen. Kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun gedrag en constructief met conflicten om te gaan. De methode bevordert een democratische gemeenschap waarin iedereen een stem heeft en niemand wordt buitengesloten. Leerlingen uit groep 7 die mediator willen worden, krijgen een speciale training om conflicten te bemiddelen. Daarnaast gebruikt de school het observatiesysteem 'Zien!' om de sociale ontwikkeling en het welbevinden van kinderen te volgen en passende interventies in te zetten.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Montessori basisschool de Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Montessori basisschool de Meander gebruikt 'Kijk!' en 'Zien!' om de sociale opbrengsten van leerlingen te registreren en in kaart te brengen.