Openbare Daltonschool Apollo 11
Ten Veldestraat 98
3454 EN De

Schoolweging

Schoolweging
23.72
Spreiding
5.69

De schoolweging van Apollo 11 is 23,72 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Zie 'streef_niveau' voor gecombineerde analyse van beide niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

97.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 97.7%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt met 70.5% gehaald, wat ruim boven zowel de schoolspecifieke signaleringswaarde (58.9%) als het landelijk gemiddelde (67.7%) uitstijgt. Deze resultaten benadrukken de effectieve focus op kernvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 38.7% van de leerlingen vwo, ruim boven het regiogemiddelde (18.6%). Ook havo/havo-vwo-adviezen zijn met 29% sterk vertegenwoordigd. Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt (0%), wat aansluit bij het daltononderwijsprofiel. De brede range aan adviezen - van vmbo-b/k tot vwo - weerspiegelt de diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsApollo 11Gemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen (wij gebruiken IEP) . Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Wij besteden veel aandacht aan het maken van het schooladvies voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Hiermee beginnen we met een voorlopig advies in leerjaar 6 en 7. Op deze manier zijn wij er zeker van dat we alle opties zorgvuldig hebben afgewogen. Het definitieve advies wordt gegeven in januari in leerjaar 8.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.8%), terwijl 37.5% bovenadvies functioneert. Dit succes wordt ondersteund door de dalton-aanpak met persoonlijke ontwikkelingsplannen en wekelijkse coachgesprekken, zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk om te werken aan het welbevinden van leerlingen, we willen graag dat kinderen met plezier naar school gaan. Dit doen we door aspecten van de methode Vreedzaam te verbinden met andere elementen in ons onderwijs. Door de overlap met de Daltonvisie van de school, passen wij de uitgangspunten van Vreedzaam toe in alle lessen en daarbuiten. Wij vinden dat we kwaliteit bieden als we goede resultaten bereiken op diverse ontwikkelgebieden. Naast de vaste kerndoelen op cognitief gebied, vinden wij het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen op gebied van zelfstandig werken, kunnen samenwerken, keuzes kunnen maken en kunnen reflecteren op hun werk en dat van anderen. Dit alles binnen een veilig klimaat. Om de cognitieve doelen te behalen proberen we zo veel mogelijk aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van het kind. Er wordt instructie gegeven op drie niveaus (basis-, verkorte en verlengde instructie) en er wordt gewerkt met het directe instructie model. We zijn tevreden met een eindresultaat waarbij alles uit het kind gehaald is wat er in zit, ook op gebied van creatieve en kunstzinnige ontwikkeling, veiligheid, sfeer en geborgenheid van de leerling, een goed zelfbeeld en respect voor medemensen. Kort samengevat willen wij onderwijs geven waarbinnen: de sociaal-emotionele ontwikkeling belangrijk is; de visie van de school en het werken vanuit de Dalton principes zichtbaar zijn in de dagelijkse gang van zaken; het lerenleren’ centraal staat en het proces belangrijk is; leren gericht is op kennis en vaardigheden verwerven; in leerjaar 1/2/3 spelend wordt geleerd, vanuit het ontwikkelingsgericht onderwijs; wij aansluiten bij de zone van naaste ontwikkeling van kinderen (dat wat ze nog net niet kunnen); moderne media, techniek en werken met digitale middelen in ons onderwijs een belangrijke plaats innemen; kinderen graag op school willen zijn om te leren. Ons onderwijs sluit goed aan bij het voortgezet onderwijs. Kinderen zijn goed voorbereid op de vrijheid en hebben geleerd hiermee om te gaan. Het werken met taken, plannen van leerstof en evalueren van hun eigen handelen zorgt voor een goede aansluiting. We meten de tevredenheid en het welbevinden van de kinderen jaarlijks en de oudertevredenheid één keer per drie jaar. De kinderen en de ouders zijn tevreden over de school. De resultaten hiervan zijn te vinden op onze website. Vanuit de Daltonidentiteit wordt regelmatig op diverse manieren samen gewerkt zowel in de groep als daarbuiten. Alle kinderen hebben hebben een maatje in de groep en de kinderen van de bovenbouw zijn maatje van een kind uit de onderbouw. De kinderen zijn zorgzaam voor elkaar en accepteren onderlinge verschillen. Vanaf het schooljaar 2022-2023 zijn we grotendeels homogeen gaan werken. In één groep zitten dus leerlingen van dezelfde leeftijd. Omdat de leerlingen daarmee niet meer afwisselend jongste of oudste leerling zijn, vindt de rolwissel plaats binnen een leerjaar. Hierbij valt te denken aan het soms van elkaar kunnen leren, maar ook het aan elkaar leren. Bij het ene vak kan de leerling de ene rol vervullen en bij een ander vak juist weer een andere rol. Daarom vinden we het ook belangrijk dat leerlingen naast de kernvakken ook gym, theaterles en muziekles krijgen, omdat iedereen dan op basis van eigen kwaliteiten steeds een andere rol kan innemen. Ook bij grote-kleine maatjes komen andere rollen tot uiting. Hierbij zijn ze afhankelijk van het leerjaar dus wel jongste of oudste. Kinderen leren omgaan met wisselende rollen, net als in het 'echte' leven. Je mag zijn wie je bent. De kinderen krijgen theaterles gebaseerd op de thema's van de methode Vreedzaam. Daarin leren kinderen omgaan met verschillende emoties. Ze kruipen in de huid van een ander en krijgen op deze manier meer begrip voor elkaar. LEES MINDER

Samenwerken

Zelfvertrouwen

Persoonlijke ontwikkeling

Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool Apollo 11 voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Openbare Daltonschool Apollo 11 bevordert de sociale ontwikkeling van leerlingen door middel van maatjesprojecten, lessen uit de Vreedzame School methode, theaterlessen en korte communicatielijnen tussen ouders en leerkrachten. Leerlingen van leerjaar 8 treden op als mediatoren, en leerlingen van leerjaar 7 vanaf de meivakantie. De school maakt gebruik van coachingslessen op het gebied van mindset, die een vaste plek hebben gekregen in het onderwijs vanaf leerjaar 4. Daarnaast is er wekelijks een moment voor dankbaarheid- of optimismerondjes, waarbij kinderen worden gestimuleerd om positieve ervaringen te delen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Daltonschool Apollo 11 om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Daltonschool Apollo 11 gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Daltonschool Apollo 11?

Openbare Daltonschool Apollo 11 gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.