Koningin Beatrixschool
Laan 1954
3454 CR De

Schoolweging

Schoolweging
25.88
Spreiding
6.22

De schoolweging van Koningin Beatrixschool De Meern is 25,88 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,96% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school significant beter dan de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,05% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit duidt op effectief maatwerk voor cognitief sterkere leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op hogere leerwegen: 21,4% havo/vwo-advies en 21,4% vwo-advies, tegenover respectievelijk 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd valt 4,8% praktijkonderwijs-opties op, iets boven het regionale gemiddelde (1,01%). Deze brede spreiding weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKoningin Beatrixschool De MeernGemeente AmsterdamNederland
LIB177.04176.37175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor de groepen 1 en 2 gebruiken we gedurende het gehele jaar het observatiesysteem van KIJK. Voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken we tweemaal per jaar (januari en juni) het leerlingvolgsysteem van CITO. Daarnaast gebruiken we de toetsen van de methodes die we gebruiken

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (18,8% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desondanks scoort 18,8% boven advies, wat wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding. De combinatie van intensieve monitoring en ontwikkelingsgericht werken komt hierin terug.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich prettig voelen op school en met plezier naar school gaan, dat zij zich 'welbevinden'. Wij monitoren dat structureel middels observatiesysteem 'Zien!'.

welbevinden

competentie

betrokkenheid

Wat is de werkwijze van de Koningin Beatrixschool voor sociale ontwikkeling?

De Koningin Beatrixschool gebruikt een zelf ontwikkeld observatie- en leerlingvolgsysteem om de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen. Dit systeem is gebaseerd op de 5 SEL competenties van Kees van Overveld.

Welke registratievormen gebruikt de Koningin Beatrixschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Koningin Beatrixschool gebruikt Kijk! en een zelf ontwikkeld leerlingvolgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Koningin Beatrixschool?

De Koningin Beatrixschool maakt gebruik van Kom Op Voor Jezelf en KWINK voor sociaal emotioneel leren.