
Schoolweging
De schoolweging van Lubertischool is 31,25 , met een spreiding van 4,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,9% bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,6% behaalt het streefniveau (inspectienorm 45,5%) dankzij doelgerichte differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen kenmerken zich door een sterke theoretische focus: 33,3% vmbo-(g)t/havo en 55,5% havo/vwo (vs. regionale gemiddelden van 26,8% en 27%). Bijzonder is het relatief hoge vwo-percentage (22,2% vs. 18,6% landelijk), passend bij de lage schoolweging. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij regionale vergelijking (±1%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Lubertischool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De scholen van de Stichting Kopwerk werken nauw samen op het gebied van de leerlingondersteuning. Het doel is de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren en de opbrengsten te verhogen. Om het resultaat van ons onderwijs goed te kunnen volgen hanteren we het IEP- leerlingvolgsysteem. Wij volgen de kinderen doorlopend door middel van observaties en toetsen. Daarnaast wordt in de groepen 3 tot en met 8 twee keer per jaar een methode-onafhankelijke toets afgenomen, waarbij een vergelijking met een landelijke norm mogelijk is. Daar gebruiken wij sinds 2020-2021 het IEP LVS voor. De leerkrachten analyseren deze resultaten individueel en op groepsniveau en het aanbod wordt weer afgestemd op de behoefte van de kinderen. Bij de kleuters maken wij ook gebruik van het volgsysteem van IEP, waarmee wij inzicht krijgen in waar het kind zich in de ontwikkelingslijn bevindt. Toetsen gebruiken wij alleen in uitzonderingen, wanneer er meer informatie nodig is. Dan maken wij gebruik van de TAK-toets of de kleutertoetsen van Cito.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opmerkelijk is het gelijke percentage boven/onder advies (beide 20% vs. 25,3%/11,8% landelijk). De school hanteert mogelijk voorzichtige adviezen, gecombineerd met effectieve doorstroombegeleiding zoals vermeld in het schoolplan. De 60% op advies sluit aan bij de aangescherpte advisering volgens het nieuwe doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
We zien de school als een samenleving in het klein, waarin de kinderen leren een positieve en actieve bijdrage te leveren. De school vormt een democratische samenleving: er wordt gepraat, geluisterd, gediscussieerd en problemen worden besproken en opgelost. Vaak gebeuren deze activiteiten in kringvorm. Om deel te nemen aan de maatschappij moeten vaardigheden die daarvoor nodig zijn worden geleerd en geoefend. Kinderen leren op hun eigen manier een antwoord te geven op uitdagingen, opdrachten en mogelijkheden in onze maatschappij. Zij leren zich op een respectvolle manier te bewegen in de huidige maatschappij. Om zicht te krijgen op allerlei aspecten van hun eigen leefwereld en geldende normen en waarden gebruiken we verschillende methodieken en interventies. Hiernaast is in elke groep voortdurend aandacht voor de prettige omgang met andere kinderen en medewerkers, het tegengaan van pesten en het omgaan met regels en afspraken, taken en verantwoordelijkheden. LEES MINDER
Omgaan met jezelf
Omgaan met de ander
Omgaan met de omgeving
Wat is de werkwijze van de Lubertischool voor sociale ontwikkeling?
De Lubertischool bevordert sociale ontwikkeling door middel van Taakspel, Grip op de Groep, Tim en Flapoor (onderbouw), Blink geïntegreerd, nieuwskringen, vergaderkringen, theater, drama en presenteren, de leerlingenraad, samenwerking tussen oudere en jongere leerlingen, tutorschap, maatjesleren, natuuractie De Koog Schoon, werken aan 21ste eeuwse vaardigheden, werken met leerlingportfolio’s en coöperatieve werkvormen. De Lubertischool meet regelmatig de sfeer en veiligheid op school. In november vullen alle kinderen in het IEP LVS vragen in over hun sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Daarnaast meten wij in november de sociale veiligheid in de groepen 6, 7 en 8 met een vragenlijst die gekoppeld is aan Vensters. De resultaten worden geanalyseerd en besproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Lubertischool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Lubertischool gebruikt het IEP leerlingvolgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Lubertischool?
De Lubertischool gebruikt Taakspel als methode voor sociaal-emotioneel leren.