De Klaeter in De Hoeve

Het team van De Klaeter in De Hoeve

Current section: team
Jokweg 14
8394 De Hoeve

Zie hier hoe het team van De Klaeter is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Klaeter. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Klaeter bij jullie?

Ontdek hoe goed De Klaeter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Klaeter zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Klaeter. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Klaeter werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (20%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Klaeter gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Klaeter

Op Basisschool De Klaeter streven we naar continuïteit in het onderwijs. Lesuitval wordt tot een minimum beperkt door een proactieve aanpak. Indien een leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we direct een gekwalificeerde invalkracht in. Ons schoolbestuur werkt samen met andere scholen om flexibele vervangingsoplossingen te garanderen, ondanks het regionale tekort aan onderwijspersoneel. Bij een onvoorziene afwezigheid zoeken we eerst naar interne oplossingen. Dit kan betekenen dat een eigen leerkracht extra taken op zich neemt, het schoolmanagement bijspringt, of dat leerlingen tijdelijk worden verdeeld over bestaande groepen. Gezien onze huidige klassenstructuur met combinatiegroepen, zal het samenvoegen van groepen zelden voorkomen. In uitzonderlijke situaties, waar interne oplossingen ontoereikend zijn, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk geen les hebben op school. Voor langdurige afwezigheden wordt actief gezocht naar een structurele en passende vervangingsoplossing om de onderwijscontinuïteit te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Obs De Klaeter werkt met een stabiel, leergierig team bestaande uit 4 leerkrachten, één intern begeleider en één directeur. De verschillende kwaliteiten van de teamleden versterken elkaar en ons onderwijs. Dit schooljaar werken we met drie groepen. Groep 1/2, groep 3/4/5 en groep 6/7/8. Alle leerkrachten zijn bevoegd tot het geven van alle vormen van onderwijs. Hieronder valt ook gymnastiekonderwijs, vier van de vijf leerkrachten zijn hiervoor bevoegd. Wij hebben specifieke vakdocenten voor Godsdienstvormendonderwijs in de groepen 6 en 7/8. Verder is er een vakdocent bewegingsonderwijs die eenmaal in de week de gymlessen verzorgd. De tweede keer gym wordt door de leerkracht zelf verzorgd. Voorts maken we gebruik van gastlessen muziek en programmeren. Hierbij wordt gewerkt met lessenseries. Bijv. Djembe, gitaar, dans enz..

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Klaeter: Onze Deskundige Specialisten

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op basisschool De Klaeter zetten we ons in voor optimale leerontwikkeling. Onze Intern Begeleider ondersteunt leerkrachten bij effectieve evaluaties en onderwijsverbetering. Onze toegewijde rekenspecialist bevordert de rekenvaardigheden van leerlingen en geeft mede richting aan het rekenonderwijs op school. Zij werkt nauw samen met leerkrachten om individuele leerlingen te ondersteunen. Voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong is er een specialist meer- en hoogbegaafdheid. Deze expert zorgt voor uitdagende leerstof en begeleiding op maat. Daarnaast versterkt onze taalspecialist het lees- en taalonderwijs. Dit sluit naadloos aan bij ons effectieve leesonderwijs en thematische werkvormen, wat zorgt voor een rijke taalontwikkeling.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij De Klaeter hechten we groot belang aan het sociaal-emotionele welzijn van elke leerling. Dankzij onze kleinschaligheid kunnen we kinderen zeer gerichte aandacht en ondersteuning bieden. We starten het schooljaar met de 'Gouden Weken' om een positieve sfeer te creëren en sociale vaardigheden te bevorderen. Regelmatige enquêtes helpen ons om eventuele aandachtspunten te signaleren. Mochten er specifieke sociaal-emotionele uitdagingen zijn die onze expertise te boven gaan, dan werken we nauw samen met ouders om passende externe ondersteuning in te schakelen. Het welbevinden van onze leerlingen staat altijd voorop.

0

Gedrag, Werkhouding en Leervaardigheden Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Klaeter hanteert de 'Building Learning Power' methode om de leervaardigheden van leerlingen te versterken. We focussen op het ontwikkelen van essentiële 'leerspieren' zoals plannen, concentreren, vragen stellen en doorzettingsvermogen. Deze vaardigheden worden dagelijks geïntegreerd in alle lessen, waardoor 'leren leren' centraal staat. Alle leerkrachten hebben hiervoor een gespecialiseerde driejarige opleiding gevolgd, wat garant staat voor deskundige begeleiding. Door deze aanpak stimuleren we zelfstandigheid en een proactieve leerhouding, wat bijdraagt aan succes op lange termijn.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren, werken we samen met een fysiotherapeut en een vakdocent bewegingsonderwijs. De fysiotherapeut is wekelijks op school aanwezig voor ondersteuning en behandeling na aanmelding door ouders. Deze fysiotherapeut opereert vanuit een zelfstandige maatschap en onderhoudt nauwe banden met onze school om de voortgang van leerlingen te waarborgen. Zij biedt gespecialiseerde zorg en advies voor kinderen met specifieke motorische behoeften. Daarnaast verzorgt onze vakdocent bewegingsonderwijs wekelijks inspirerende gymlessen. Deze lessen worden in nauwe samenwerking met de eigen leerkrachten gegeven, wat zorgt voor een geïntegreerde benadering van bewegingseducatie.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Klaeter volgt strikte protocollen voor medisch handelen en medicijnverstrekking. Ons protocol 'Medicijnverstrekking en medisch handelen' biedt duidelijke richtlijnen voor ons personeel. Dit protocol dient als leidraad voor situaties waarin medewerkers van de school leerlingen ondersteunen bij medicatie of medische handelingen. Het waarborgt de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen. Ouders die specifieke informatie wensen over dit protocol of hierover vragen hebben, kunnen contact opnemen met de directeur van de school voor inzage en toelichting.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Samenwerkingsruimtes

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Klaeter

Gedetailleerd Zorgbeleid en Toekomstvisie

Onze toegewijde intern begeleider werkt nauw samen met de leerkrachten om een gestructureerde en effectieve leerlingenzorg te garanderen. Voor iedere leerling stellen we duidelijke ontwikkelingsdoelen op voor de komende periode, vastgelegd in een gedetailleerd groepsplan. Deze doelen worden elke tien weken geëvalueerd, waarbij we het plan van aanpak indien nodig aanpassen om optimale voortgang te waarborgen. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) biedt een uitgebreid overzicht van de specifieke ondersteuningsmogelijkheden die wij bieden. Voor het schooljaar 2025-2026 versterken we ons taalonderwijs, met een speciale focus op effectief leesonderwijs. Dit krijgt een centrale plaats binnen ons thematisch onderwijs, zodat leerlingen met specifieke taalbehoeften de gerichte aandacht krijgen die zij verdienen. Daarnaast verdiepen we ons in ons burgerschapsaanbod, dat we integraal zullen verweven met onze missie en visie. We onderzoeken ook een vernieuwende rekenmethode die papier-gebaseerd werken combineert met oefening op chromebooks, omdat we het belang van tastbaar materiaal voor leerresultaten erkennen. Tenslotte blijven we ons didactisch handelen continu verbeteren, aangezien dit de fundering vormt voor kwalitatief hoogstaand onderwijs voor al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Innovatief Schoolplan Obs De Klaeter

Welke Leerdoelen Bevat Ons Schoolplan Obs De Klaeter?

Obs De Klaeter zet vol in op het bevorderen van 'leren leren' bij alle leerlingen. Eigenaarschap van het leerproces is essentieel voor zowel de ontwikkeling van onze kinderen als voor onze leerkrachten. Door middel van leerlinggesprekken en de effectieve inzet van Building Learning Power (BLP) stimuleren we een diepere betrokkenheid bij het leren. We trainen de leerspieren binnen vier kerngebieden: veerkracht, interactie, reflectief vermogen en vindingrijkheid. Dit geeft leerlingen meer inzicht in hun eigen leer- en ontwikkelingsproces, waarbij alle leerkrachten geschoold zijn in deze visie. De leerlijnen voor BLP zijn per bouw gedefinieerd. De evaluaties van onze onderwijsresultaten tonen een lichte stijging, met name bij spelling. Hoewel de resultaten voor begrijpend lezen nog verbetering behoeven, zien we duidelijke vooruitgang. Minstens zo belangrijk is het leesplezier, dat significant is toegenomen. Kinderen lezen met plezier in de klas en ook thuis wordt lezen gestimuleerd, wat een cruciaal doel is voor ons. De methode "Effectief lezen" maakt begrijpend lezen aantrekkelijk. Leerlingen duiken enthousiast in teksten en stellen doordachte vragen. Dit wordt gekoppeld aan ons thematisch onderwijs voor optimale kennisoverdracht. "Effectief lezen" wordt komend schooljaar verankerd in ons Taalplan, met specifieke doelen per groep. Extra aandacht gaat uit naar begrijpend lezen om de resultaten verder te verhogen. Onze professionele ontwikkeling is continu. Een leerkracht heeft de opleiding tot Taalcoördinator afgerond. Komend schooljaar verdiepen we ons verder in effectief leesonderwijs, met focus op begrijpend lezen. Samen met de PO Raad onderzoeken we verdere optimalisaties in ons onderwijs. Ons rekenonderwijs is de afgelopen twee jaar geanalyseerd, wat leidde tot versterking van automatiseren en contextsommen. Goede automatisering is een voorwaarde voor solide rekenvaardigheden. We oriënteren ons op een nieuwe rekenmethode vanwege sprongen in de huidige methode. Ons burgerschapsonderwijs, een belangrijk onderdeel van Mienskip versterken, sluit aan bij de WPO-eisen en het Onderzoekskader van de inspectie. De leerdoelen zijn gespecificeerd per leerjaar, leerdomein en niveau, en we nemen deel aan de pilot Rovict van de Universiteit van Amsterdam om burgerschap te meten. Bewegend leren en buitenonderwijs zijn essentieel voor de hersenontwikkeling. Obs De Klaeter benut de groene omgeving voor veel beweging en buitenlessen, en we streven naar een nog planmatigere inzet hiervan. We hebben het aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen vergroot en geëvalueerd, met positieve resultaten. Komend schooljaar verfijnen we dit verder door het aanbod goed in kaart te brengen, te plannen en te evalueren.

Hoe Realiseert Obs De Klaeter haar Onderwijsdoelen?

Obs De Klaeter streeft naar continue onderwijsverbetering door feedback te verzamelen van diverse doelgroepen. Kwaliteitskaarten, monitoring en veiligheidsenquêtes helpen ons de schoolontwikkeling te volgen. De doelen uit het schoolplan worden verwerkt in het jaarplan en periodiek geëvalueerd en geborgd tijdens vergaderingen. Onze tweejaarlijkse Zelf Evaluatie, inclusief analyse van onderwijsopbrengsten en bijsturing, wordt besproken met ons bestuur. De resultaten van ons burgerschapsonderwijs worden hierin opgenomen en periodiek geëvalueerd, in lijn met onze schoolvisie en bestuursprincipes.

Programma voor Jonge Kinderen op Basisschool De Klaeter

Toelichting van de school

Basisschool De Klaeter biedt een inspirerende leeromgeving voor jonge kinderen. Hoewel we momenteel geen eigen kinderopvang aanbieden vanwege groepsgroottes, waarderen we onze samenwerking met externe partners. In groep 1-2 werken we met het bewezen 'Onderbouwd' lesprogramma, wat zorgt voor een solide start. We maken geen gebruik van programma's zoals Piramide, maar focussen op onze eigen unieke benadering van vroegschoolse educatie.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Klaeter?

Basisschool De Klaeter richt zich primair op kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Op dit moment bieden wij geen aanvullende, aparte programma's specifiek voor jonge kinderen buiten het reguliere lesaanbod. Onze focus ligt op het bieden van de best mogelijke leerervaringen binnen de groepen 1 en 2, met de 'Onderbouwd' methode als kern. Wij adviseren u contact op te nemen met onze externe partners voor opvangmogelijkheden.

Met welke externe organisaties werkt Basisschool De Klaeter samen voor het jonge kind?

Basisschool De Klaeter werkt nauw samen met betrouwbare externe partners om de continuïteit van zorg en educatie voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor ons. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat wij een partnerschap hebben met 'De Kinderkei', een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Daarnaast onderhouden we een waardevolle relatie met 'Het Hummelhûs', wat ons aanbod voor de allerkleinsten versterkt.

Basisschool De Klaeter werkt nauw samen met betrouwbare externe partners om de continuïteit van zorg en educatie voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor ons. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat wij een partnerschap hebben met 'De Kinderkei', een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Daarnaast onderhouden we een waardevolle relatie met 'Het Hummelhûs', wat ons aanbod voor de allerkleinsten versterkt.

Team | De Klaeter in De Hoeve | [2025] Schoolregister