
Schoolweging
De schoolweging van De Klaeter is 29,68 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,3% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen. De score ligt iets onder het regionale gemiddelde (95,7%), wat samenhangt met de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 45,5%. Dit wijst op effectieve differentiatie in de lespraktijk. Desondanks blijft het resultaat onder het regionale gemiddelde (57,3%), mogelijk verklaard door de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In 2023-2024 kreeg 33% van de leerlingen een gecombineerd theoretisch/havo-advies. Opvallend is dat de school consequent haar advies handhaaft, zelfs wanneer de doorstroomtoets lager uitvalt (33% van de gevallen in 2023-2024). Dit resulteert in een adviesprofiel dat sterker is dan de toetsscores suggereren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Klaeter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
197 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2021-2022
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen worden tijdens hun ontwikkeling gevolgd. Deze ontwikkeling wordt bijgehouden in het zogenaamde leerlingvolgsysteem. Bij ons op school gebruiken we hiervoor Leerling in Beeld van Cito. In ons leerlingvolgsysteem treffen we de volgende gegevens aan: Begrijpend lezen - technisch lezen - taalverzorging - rekenen/wiskunde - sociaal emotionele ontwikkeling Naast deze methode onafhankelijke toetsen gebruiken we ook de toetsen uit de methode om de ontwikkeling van de kinderen te monitoren. De resultaten van de toetsen zijn voor ons altijd aanleiding tot een gesprek tussen de groepsleerkracht en de intern begeleider. Naar aanleiding van de analyses van deze toetsen stellen we ons onderwijs aan de kinderen, indien nodig, bij. In onze onderwijsplannen, die opgesteld zijn voor de verschillende vakgebieden, staat beschreven hoe ons onderwijs vorm wordt gegeven. De resultaten van de analyses van de toetsen bepaald in welke instructiegroep een leerling zit. Hierbij wordt altijd het oordeel van de leerkracht meegenomen. Jaarlijks stelt de intern begeleider de HGW cyclus op. Tweemaal per jaar maken de leerkrachten een presentatie over de resultaten van hun groep met de daarbij behorende analyse voor de rest van het team. Hier komt in naar voren wat beter kan, maar ook wat goed heeft gewerkt. Op deze wijze leren de leerkrachten van elkaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,29% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de consequente adviseringstrategie. Desondanks scoort de school sterk met 28,57% boven advies tegen 25,27% landelijk, mogelijk door de intensieve begeleiding zoals beschreven in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
Alle leerlingen van obs de Klaeter krijgen les in een veilige leeromgeving (rust, regelmaat, voorspelbaarheid en vertrouwen). Onze school is een veilige leeromgeving. Dit blijkt jaarlijks uit de vragenlijsten over sociale veiligheid, leer- en leefomgeving die we afnemen bij onze leerlingen. Tevens zien we het direct terug bij leerlingen die van een andere school komen. Zij ervaren rust, structuur en een prettig en veilig klimaat op school. Het pedagogisch klimaat is vertrouwd, ondersteunend en plezierig. Het welbevinden van de leerlingen is essentieel om te kunnen komen tot leren. Wij geven les waarbij er aandacht is voor een hoge betrokkenheid van de leerlingen bij het eigen leerproces (kindgesprekken, Building Learning Power, coöperatieve werkvormen enz.) We vinden het ook erg belangrijk dat onze leerlingen betrokken zijn bij hun directe omgeving. Respectvol omgaan met elkaar staat op obs De Klaeter hoog in het vaandel. Het leerkrachtgedrag (voorbeeldgedrag) speelt hierbij een grote rol. LEES MINDER
Veiligheid
Welbevinden
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van De Klaeter voor sociale ontwikkeling?
De Gouden Weken staan centraal aan het begin van het schooljaar. Er worden, samen met de leerlingen, omgangsregels opgesteld voor de klas en de school. De methode 'Leefstijl' biedt input voor actuele zaken in de klassen. Er vinden dagelijks informele gesprekken plaats over het welzijn van de leerlingen. De Klaeter maakt gebruik van het nieuwe LVS van Cito, Leerling in Beeld, waarbij leerlingen van groep 5 t/m 8 vragenlijsten invullen over hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Aan de hand van de rapportages worden er aanpassingen gedaan aan de lesstof en vinden er kindgesprekken plaats. Op bestuursniveau is afgesproken om jaarlijks de 'Venster-enquêtes' af te nemen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Klaeter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Klaeter gebruikt Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Klaeter?
De Klaeter gebruikt de methode 'Leefstijl' voor sociaal-emotioneel leren.