De Klaeter in De Hoeve

De resultaten van De Klaeter in De Hoeve

Current section: resultaten
Jokweg 14
8394 De Hoeve

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Klaeter, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Klaeter bij jullie?

Ontdek hoe goed De Klaeter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Klaeter

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit niveau wordt vastgesteld middels de eindtoets in groep acht, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland. Op basisschool De Klaeter is het behalen van dit fundamentele niveau een prioriteit, wat we streven te realiseren voor al onze 33 leerlingen. De resultaten worden nauwgezet gevolgd om te waarborgen dat elke leerling de benodigde basisvaardigheden meekrijgt voor een succesvolle toekomst.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten Basisschool De Klaeter: Ambitieus Onderwijs

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend prestatieniveau dat uitstijgt boven het fundamentele niveau. Ons doel op De Klaeter is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op de samenstelling van de leerlingenpopulatie. Deze streefwaarde dient als een belangrijke indicator voor de schoolprestaties. Voor basisschool De Klaeter is het stimuleren van academische groei en het behalen van het streefniveau essentieel. We zetten ons dagelijks in om onze 33 leerlingen te inspireren en te ondersteunen bij het bereiken van hun volledige potentieel, met oog voor individuele ontwikkeling en talenten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Klaeter?

Op Basisschool De Klaeter streven we ernaar om elk kind het best passende schooladvies te geven. In het schooljaar 2023-2024 was er een goede afstemming tussen ons schooladvies en de resultaten van de doorstroomtoets. Voor 66% van onze leerlingen kwamen het schooladvies en de doorstroomtoetsresultaten overeen. Bij de overige 33% was de doorstroomtoetslager dan verwacht. In deze gevallen hebben we ons oorspronkelijke advies gehandhaafd. De adviezen voor het schooljaar 2023-2024 specificeerden: één leerling Kader, één leerling Kader/Theoretisch, en één leerling Theoretisch. Na zorgvuldige bespreking zijn deze leerlingen geplaatst in de dakpan 'Theoretisch/HAVO'. In het schooljaar 2024-2025 zien we een verschuiving. De adviezen en doorstroomtoetsresultaten kwamen in 50% van de gevallen overeen. Bij de andere 50% vielen de resultaten van de doorstroomtoets hoger uit, wat leidde tot een bijstelling van het advies in het voordeel van de leerling. Een specifieke casus betrof een leerling met een IQ lager dan 75, die we op Praktijkonderwijs niveau adviseerden en uitstroomde naar Basis. Een andere leerling, met een voorlopig advies voor Kaderberoepsgericht, stroomde uit in de dakpan 'Kaderberoepsgericht/Gemengd Theoretisch'.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling Sociaal Welbevinden Leerlingen Basisschool De Klaeter

Obs De Klaeter in De Hoeve biedt een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle 33 leerlingen. Rust, regelmaat en vertrouwen staan hierbij centraal, wat jaarlijks wordt bevestigd door tevredenheidsonderzoeken onder onze leerlingen. Nieuwe leerlingen ervaren direct een prettig en gestructureerd schoolklimaat. Ons pedagogisch klimaat is gericht op ondersteuning en plezier, omdat we geloven dat een hoog welbevinden essentieel is voor effectief leren. We stimuleren actieve betrokkenheid bij het leerproces door middel van kindgesprekken, Building Learning Power en coöperatieve werkvormen. Daarnaast hechten we veel waarde aan de betrokkenheid van onze leerlingen bij hun directe omgeving. Respectvol omgaan met elkaar is een kernwaarde op obs De Klaeter, waarbij het voorbeeldgedrag van onze leerkrachten een cruciale rol speelt in deze positieve benadering.

Veiligheid op school

Welbevinden leerlingen

Betrokkenheid bij leren

Hoe bevordert obs De Klaeter de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Obs De Klaeter focust op de sociale ontwikkeling door middel van de 'Gouden Weken', waarin samen met de leerlingen klassen- en schoolregels worden opgesteld. De methode 'Leefstijl' wordt gebruikt om actuele thema's te bespreken en dagelijkse informele gesprekken over welzijn en welbevinden vinden plaats in de groepen. Sinds 2022-2023 gebruiken we het Cito Leerling in Beeld LVS, dat de sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve functies monitort. Leerlingen uit groep 5 t/m 8 vullen hiervoor leerling-enquêtes in. De resultaten leiden tot aanpassingen in de lesstof en individuele kindgesprekken. Jaarlijks voeren we ook de "Venster-enquêtes" uit, zowel voor leerlingen als leerkrachten, waarvan de resultaten publiekelijk beschikbaar zijn via Vensters (Scholen op de Kaart).

Welke tools zet De Klaeter in voor het meten van sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten systematisch in kaart te brengen, maakt basisschool De Klaeter gebruik van de volgende registratiemethode:

  • Cito Leerling in Beeld

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren past De Klaeter toe?

Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren zet basisschool De Klaeter de volgende methode in:

  • Leefstijl

Inspectierapport De Klaeter: Beoordeling en Kwaliteit

Ontdek de resultaten van het recente inspectiebezoek aan basisschool De Klaeter in De Hoeve. In januari 2023 is onze school grondig geïnspecteerd. Dit bezoek verliep zeer positief, resulterend in een 'voldoende' beoordeling. Hoewel er geen aanvraag was voor het predicaat 'goed', ontving De Klaeter een prachtig compliment: de kwaliteitscultuur werd beoordeeld met een 'goed'. We zijn trots op deze erkenning van onze inspanningen. Het beleidsstuk Burgerschap, dat ten tijde van het onderzoek nog in ontwikkeling was, is inmiddels volledig afgerond en goedgekeurd. Dit toont onze continue focus op de ontwikkeling van onze leerlingen.

Resultaten | De Klaeter in De Hoeve | [2025] Schoolregister