
Schoolweging
De schoolweging van Patioschool De Kleine Prins is 23,74 , met een spreiding van 7,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,9% van de leerlingen op fundamenteel niveau overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm (85%) en benadert het vergelijkingsgemiddelde (97,7%). Dit onderstreept de kwaliteit van het basisonderwijs, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 58,9% maar licht onder het vergelijkingsgemiddelde van 67,7%. De school toont hiermee een effectieve aanpak in het uitdagen van leerlingen, zoals beschreven in het beleidsplan ‘Talent Ontplooiing’.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen liggen sterk in de theoretische hoek: 32% vwo (regio 18,6%) en 20% havo/vwo (regio 10,9%). Het praktijkgerichte vmbo-b/k-advies blijft met 8% beperkt (regio 5,5%), wat een bewuste keuze voor academische doorstroom reflecteert. De hoge vwo-percentages sluiten aan bij de sterke citoscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Patioschool De Kleine Prins | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.28 | 175.23 | 175.48 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en daardoor bijtijds problemen te signaleren, wordt er regelmatig door de leerkracht geobserveerd, getoetst en gemeten. Naast wat meetbaar is (testen en toetsen gericht op cognitieve ontwikkeling) hechten we veel waarde aan wat merkbaar is (observaties gericht op welbevinden, werkhouding, sociale interactie) Kleuters: BOSOS. De leerkrachten van groep 1-2 maken gebruik van de observaties van het leerlingvolgsysteem "BOSOS". Deze observaties zorgen voor aanpassing en afstemming in het onderwijsprogramma. Met behulp van BOSOS observeert de leerkracht elke drie maanden de ontwikkeling van de kinderen. Groep 3 t/m 8: Cito- en methodetoetsen en observaties In groep 3 wordt de ontwikkeling van het lezen en schrijven nauwgezet gevolgd. Regelmatig wordt getoetst of de kinderen alle letters en klanken kennen en hoe het met het tempo en de nauwkeurigheid van het lezen staat. Dit wordt voortgezet in de volgende groepen en uitgebreid met het begrijpend lezen. De ontwikkeling van de spellingvaardigheid en rekenen en wiskunde wordt ook vanaf groep 3 gevolgd. Deels gebeurt dit door middel van methode-onafhankelijke toetsen, deels door toetsen uit de methoden. Al deze gegevens vormen samen het leerlingvolgsysteem en worden bewaard in het kinddossier. In dit dossier worden alle gegevens van onderzoeken, handelingsplannen en verslagen van gesprekken met ouders of externe diensten bewaard. Daarnaast worden rapportgegevens van de diverse jaren aan dit dossier toegevoegd. Dit dossier wordt door elke nieuwe leerkracht geraadpleegd, zodat adequaat ingespeeld kan worden op de specifieke problemen van ieder kind. Ouders kunnen deze gegevens inzien. De tussenresultaten, en vooral de analyses daarvan door de leerkracht, zijn de basis om het onderwijs af te stemmen. In eerste instantie is de groepsleerkracht daarvoor verantwoordelijk; hij/ zij maakt keuzes in aanbod en instructie. Daarnaast zijn er 'vaste' momenten in het schooljaar waarin de tussenresultaten en analyses daarvan met de intern begeleider wordt besproken. Hierbij wordt er voor langere tijd (ongeveer een half jaar) een plan opgesteld. Dit plan omvat zowel de ontwikkeling op groepsniveau als op leerlingniveau. Dit plan wordt besproken met de intern begeleider en de leerkracht voert deze in de klas uit. Deze besprekingen zijn gepland na de afnames van de cito-toetsen. Tevens is dit het moment dat er zowel tussen intern begeleider en directie wordt gekeken naar de groepsniveaus en schoolniveaus. Bij deze besprekingen worden trends en mogelijke risico's in kaart gebracht. Daarna volgt een bespreking met de leerkrachten over de conclusies. Als laatste stap worden de tussenresultaten besproken in de medezeggenschapsraad.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk 25,3%), terwijl slechts 12% onderuitvalt (vergelijkbaar met 11,8% nationaal). Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurigheid van de adviesprocedures en de doorlopende begeleiding, zoals geïmplementeerd in het ‘Doorstroom Volgsysteem’.
Sociale ontwikkeling
De Patioschool staat voor onderwijs waarin kinderen zichzelf kunnen zijn in relatie tot een ander. Duurzame relaties en onderling respect zijn waarden die daarbij centraal staan.
respectvol
veiligheid
met je hart kun je écht zien
Wat is de werkwijze van Patioschool De Kleine Prins voor sociale ontwikkeling?
Patioschool De Kleine Prins gebruikt de Kanjertraining als methode om sociale ontwikkeling te bevorderen. De kern is respect voor jezelf en je omgeving. De Kanjertraining creëert een gemeenschappelijke taal voor een veilig schoolklimaat. De school gebruikt gekleurde petjes (wit, zwart, geel, rood) om gedrag bespreekbaar te maken en kinderen bewust te maken van hun keuzes. De Kanjertraining is preventief en curatief en is opgenomen in de database van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). De school gebruikt de Kanjervragenlijst en in groep 8 wordt er gewerkt met 'de gelukskoffer'.
Welke registratievorm(en) gebruikt Patioschool De Kleine Prins om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Patioschool De Kleine Prins gebruikt Kanvas en de Kanjertraining als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Patioschool De Kleine Prins?
Patioschool De Kleine Prins gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.