
Schoolweging
De schoolweging van St. Michaël De Bilt is 22,40 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (98,4%). Deze consistentie benadrukt een stevige basiskwaliteit, ook in tijden van leerlingendaling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 65%. Toch ligt dit percentage iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 74%. De school excelleert vooral in taalvaardigheid, wat terug te zien is in de hoge doorstroom naar vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op hogere onderwijsniveaus: 44,8% havo en 27,6% vwo. Samen met de 10,3% havo/vwo-adviezen begeleidt driekwart van de leerlingen naar theoretische leerwegen, tegen 53% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het landelijk gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Michaël De Bilt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.28 | 175.23 | 179.91 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De toetsresultaten worden gemeten aan de hand van de methode gebonden toetsen en de landelijk genormeerde Citotoetsen. Deze toetsen worden gebruikt in de groepen 3 t/m 8. De kleutergroepen maken gebruik van de doelen uit Parnasys. Deze worden gemeten door individuele of groepsobservaties. Deze toetsmetingen worden gebruikt om de groepsplannen en individuele plannen aan te passen op het (nieuwe) niveau van de kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Onze school is een katholieke basisschool. De katholieke levensbeschouwing is de basis van waaruit wij met elkaar willen omgaan. Er wordt gewerkt vanuit de overtuiging dat de mens in de kern goed is: ieder mens is een uniek persoon met eigen talenten. Ieders eigenheid is een kostbaar goed, dat beschermd en verder ontwikkeld moet worden. We denken in kansen, kijken naar kinderen met optimisme: wat heeft dit kind van ons nodig om te kunnen uitgroeien tot een harmonieus en gelukkig mens. Ieder kind moet zich veilig en thuis voelen. Het motto van de school luidt: ‘De school van je leven’. We vertalen dat in de vijf genoemde kernwaarden, waarvan drie in het kader van sociale ontwikkeling vallen. Ons uitgangspunt is, dat alle kinderen met plezier moeten kunnen spelen en leren, in een sfeer van verbondenheid en samenwerken, ieder draagt zijn steentje bij. Kinderen worden uitgedaagd hun talenten zo optimaal mogelijk te gebruiken, om kwaliteit te leveren. Ze mogen daarbij rekenen op de actieve steun van de leerkracht. We vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk, zij vertrouwen namelijk hun kind toe aan de school. LEES MINDER
Plezier
Samen
Eigenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool St. Michaël voor sociale ontwikkeling?
Basisschool St. Michaël streeft naar een sfeer waarin kinderen, leerkrachten en ouders zich geaccepteerd voelen. De school probeert elkaar positief te benaderen en aandacht te hebben voor ieders sterke kanten. Er worden duidelijke gedragsregels en afspraken gehanteerd, en de ouders worden geïnformeerd over deze afspraken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St. Michaël om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool St. Michaël gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St. Michaël?
Basisschool St. Michaël gebruikt 'Leefstijl' als methode voor sociaal-emotioneel leren.