
Schoolweging
De schoolweging van De Rietakker is 25,81 , met een spreiding van 6,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en 3,4 procentpunt boven vergelijkbare scholen (96,6%). Dit bevestigt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 81,2% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 53,8% en 17,2 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (64,0%). Deze excellente prestatie onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, zoals beschreven in het Daltonbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen reflecteren een academische focus: 46,2% havo of hoger (38,5% havo, 7,7% havo/vwo/vwo), tegenover 45,6% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkgerichte adviezen (vmbo-k/-(g)t) is met 3,85% lager dan het regionale gemiddelde (5,6%), wat aansluit bij het profiel van een doorstroomschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rietakker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.92 | 178.28 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en daardoor bijtijds problemen te signaleren, wordt er regelmatig door de leerkracht geobserveerd en gemeten. Naast wat meetbaar is (Kleuter in beeld afname) hechten we veel waarde aan wat merkbaar is (observaties gericht op welbevinden, werkhouding, sociale interactie) Kleuters: Kleuter in beeld. De leerkrachten van groep 1-2 maken gebruik van de observaties van het leerlingvolgsysteem 'Kleuter in beeld'. Deze observaties zorgen voor aanpassing en afstemming in het onderwijsprogramma. Met behulp van 'Kleuter in beeld' observeert de leerkracht elke drie maanden de ontwikkeling van de kinderen. Groep 3 t/m 8: 'Leerling in beeld' en methodetoetsen In groep 3 wordt de ontwikkeling van het lezen en schrijven nauwgezet gevolgd. Regelmatig wordt getoetst of de kinderen alle letters en klanken kennen en hoe het met het tempo en de nauwkeurigheid van het lezen staat. Dit wordt voortgezet in de volgende groepen en uitgebreid met het begrijpend lezen. De ontwikkeling van de spellingvaardigheid en rekenen en wiskunde wordt ook vanaf groep 3 gevolgd. Deels gebeurt dit door middel van methode-onafhankelijke toetsen (Leerling in beeld), deels door toetsen uit de methoden. Al deze gegevens vormen samen het leerlingvolgsysteem en worden bewaard in Parnassys. In Parnassys worden alle gegevens van onderzoeken, handelingsplannen en verslagen van gesprekken met ouders of externe diensten bewaard. Daarnaast worden rapportgegevens van de diverse jaren aan dit dossier toegevoegd. Dit dossier wordt door elke nieuwe leerkracht geraadpleegd, zodat adequaat ingespeeld kan worden op de specifieke problemen van ieder kind. Ouders kunnen deze gegevens inzien. De tussenresultaten, en vooral de analyses daarvan door de leerkracht, zijn de basis om het onderwijs af te stemmen. In eerste instantie is de groepsleerkracht daarvoor verantwoordelijk; hij/ zij maakt keuzes in aanbod en instructie. Daarnaast zijn er 'vaste' momenten in het schooljaar waarin de tussenresultaten en analyses daarvan met de intern begeleider worden besproken. Hierbij wordt er voor langere tijd (ongeveer een half jaar) een plan opgesteld. Dit plan omvat zowel de ontwikkeling op groepsniveau als op leerlingniveau. Dit plan wordt besproken met de intern begeleider en de leerkracht voert deze in de klas uit. Deze besprekingen zijn gepland na de afnames van de Leerling in beeld toetsen. Tevens is dit het moment dat er zowel tussen intern begeleider en directie wordt gekeken naar de groepsniveaus en schoolniveaus. Bij deze besprekingen worden trends en mogelijke risico's in kaart gebracht. Daarna volgt een bespreking met de leerkrachten over de conclusies.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,6% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 28,6% boven advies uitkomt. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldigheid van het adviesproces, zoals omschreven in de transparante procedure met kijkrichtingen en ontwikkelgesprekken.
Sociale ontwikkeling
De Rietakkerwaarden zijn vormgegeven in een boom, waarbij de takken tegen de stam onze huidige waarden zijn. De verdere vertakkingen laten woorden en pictogrammen zien die terug te zien zijn in onze school en wat we willen zien (ondersteunend aan de betreffende waarde) in onze gemeenschap en wat we iedereen gunnen. Elke waarde heeft ook zijn eigen vogel. De vogels hebben karaktereigenschappen die passen bij de waarde waar ze aan gekoppeld zijn. Van de vogels hebben we ook knuffels op school die in de onderbouw gebruikt worden. Gewenst gedrag dat deze vogels vertonen wordt dan snel opgepakt door de kinderen in groep 1 t/m 3. Dit zorgt voor een stevige basis die past bij Daltononderwijs. Aan alle kernwaarden wordt hiermee wekelijks gewerkt met voorbeeldgedrag van aansprekende figuren. LEES MINDER
Veiligheid
Communicatie
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van Basisschool De Rietakker voor sociale ontwikkeling?
In elke groep hangt een poster van de waardenboom, als basis voor de omgang met elkaar en de doelen die ze willen bereiken. Aan het begin van het schooljaar wordt dit verwerkt in een zelfontworpen groepsmetafoor, door gesprekken en mindmaps. Zo wordt zichtbaar hoe ze als klas willen zijn en wat ze aan het einde van het schooljaar bereikt willen hebben. De groepsmetafoor is wekelijks gespreksonderwerp en zorgt ervoor dat de waarden levend worden gehouden. Kinderen passen dit aan voor zichzelf en hun groep. Op deze manier houden ze zicht op persoonlijke en gezamenlijke doelen en voelen ze zich verantwoordelijk voor elkaar in de groep.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Rietakker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Rietakker gebruikt de volgende registratievormen: Parnassys (tevredenheidspeiling voor groep 5 t/m 8), 'Leerling in beeld' en 'Kleuter in beeld'.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Rietakker?
Basisschool De Rietakker gebruikt de volgende methoden: 'Kinderen en… hun sociale talenten' en zelf ontwikkelde methoden zoals de Waardenboom en klassenmetafoor.