Dr. J. Botkeskoalle
Badhúswei 31c
9104 DX Damwâld

Schoolweging

Schoolweging
34.16
Spreiding
5.2

De schoolweging van Dr. J. Botkeskoalle is 34,16 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat de basisvaardigheden voor vrijwel alle leerlingen gewaarborgd zijn, ondanks de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

42,1% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat de inspectiedoelstelling (38,7%) overtreft maar iets onder het landelijk vergelijkingspercentage (50,2%) blijft. Dit past bij een leerlingenpopulatie met diverse uitdagingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op praktisch/theoretische routes: 15,8% vmbo-b/k en 21,1% vmbo-(g)t. Het percentage praktijkonderwijs/vso-adviezen (10,5%) ligt significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,1%). Tegelijkertijd ontvangen 15,8% van de leerlingen een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies, wat aansluit bij de kansrijke adviesaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDr. J. BotkeskoalleGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten aan de hand van CITO LOVS Midden- en Eindtoetsen (Leerling in Beeld), geanalyseerd door de leerkracht, gepresenteerd in het team en besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbespreking. De resultaten worden ook besproken in de werkgroep Kwaliteit en beleid(directie, ib-er, boven- en onderbouwcoördinator) aangevuld met de reken- en taalcoördinator. En volgt een terugkoppeling naar het team met evt. acties op de diverse niveaus. De leerkracht vertaalt de acties in een periodeplan voor de groep of in een handelingsplan voor één of meerdere leerlingen. Eventueel wordt de leerkrachtondersteuner ingezet om te ondersteunen in de uitvoering.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 26,1% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk 25,3%), terwijl niemand onder advies presteert (vs. 11,8% landelijk). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en de beschreven 'ambitie/motivatie-ontwikkeling' in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn een samenleving in het klein en maken gebruik van de methode 'Vreedzame School'. We leren met behulp van dit programma kinderen verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf, de ander, de materialen en de wereld om zich heen. Samen, democratisch, worden regels en afspraken gemaakt tijdens de Gouden Weken. Door middel van groepvergaderingen wordt er gekeken 'Wat gaat goed?' en 'Wat kan beter?' en bepalen leerlingen samen wat ze gaan doen om het te verbeteren. Leerlingen leren hoe ze kunnen opkomen voor zichzelf en voor de ander en hoe ze ruzies/conflicten kunnen oplossen. Op school worden leerlingen uitgedaagd om verantwoordelijkheid te nemen door zitting te nemen in de leerlingenraad, i-kids of mediatoren-team. In het schooljaar 24-25 gaan we ook een aantal leerlingen benoemen tot ambassadeur van de Botke. Leerlingen kunnen hier hun talenten ontdekken, ontwikkelen en gebruiken. Ook zal de nieuwe invulling van het levensbeschouwelijk onderwijs een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden in het (her)kennen en omgaan met verschillen. Waardoor leerlingen elkaar beter leren kennen en wat de basis is voor het opbrengen van respect naar elkaar. LEES MINDER

Veiligheid

Zelfstandigheid

Eigen verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Dr. J. Botkeskoalle voor sociale ontwikkeling?

Dr. J. Botkeskoalle toetst sociale opbrengsten met de toetsinstrumenten van Vensters PO. Eens per twee jaar is er een leerkracht- en leerlingtevredenheidsonderzoek. Eens per vier jaar is er een oudertevredenheidsonderzoek. De school gebruikt hiervoor de onderzoeken van Vensters.

Welke registratievorm(en) gebruikt Dr. J. Botkeskoalle om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dr. J. Botkeskoalle gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), de Veiligheidsthermometer van De Vreedzame School en Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dr. J. Botkeskoalle?

Dr. J. Botkeskoalle gebruikt 'Een doos vol gevoelens', de Vreedzame School en Rots en Water trainingen als methoden voor sociaal-emotioneel leren.