
Schoolweging
De schoolweging van Sjaloom Dalfsen is 27,55 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school behaalt een uitstekend resultaat van 97,1% voor het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 53,6% score op het streefniveau overtreft de school haar eigen signaleringswaarde van 48,6%, maar blijft ze achter bij het landelijk vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. Dit geeft aan dat ruim de helft van de leerlingen hogere cognitieve doelen haalt, met ruimte voor verbetering in excellente leeruitkomsten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een polarisatie: 28,6% praktijkonderwijs/vmbo-b tegenover 28,6% vwo-advies. Dit contrast is groter dan bij vergelijkbare scholen (1,0% praktijk vs. 18,6% vwo landelijk). De combinatie van intensieve begeleiding en drie soorten doorstroomtoetsen resulteert in een breed adviesspectrum.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sjaloom Dalfsen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De opbrengst van het onderwijs gaan wat ons betreft over het 'gehele kind'. Naast dat we resultaten verzamelen over de cognitieve ontwikkeling, zijn wij ook benieuwd naar de executieve vaardigheden van kinderen en hun sociale en emotionele ontwikkeling. We hebben ambities geformuleerd voor: - De leergroei die wenselijk is voor ieder kind per periode op het gebied van lezen, rekenen en spelling tijdens toetsen vanuit DIA en het leerlingvolgsysteem Focus PO. - Het niveau van de groep, afgezet tegen de scholen met een gelijke populatie (uitgedrukt in schoolweging) tijdens toetsen vanuit DIA het leerlingvolgsysteem Focus PO. - Het niveau van de school, afgezet tegen de scholen met een gelijke populatie (schoolweging) tijdens toetsen vanuit DIA en het leerlingvolgsysteem Focus PO. - Het niveau van de eindopbrengsten, afgezet tegen de signaleringswaarde en het gemiddelde van de scholen in Nederland. Het gaat hierbij om de behaalde referentieniveaus op rekenen, lezen en spelling. - De behaalde doelen op het gebied van sociale en emotionele ontwikkeling bij het verlaten van de basisschool. De toetsresultaten worden inhoudelijk geanalyseerd door de leerkrachten, waarna het onderwijs wordt afgestemd op wat de groep en subgroepen nodig hebben. Dit wordt met de IB'er besproken tijdens de groepsbespreking. Hoe we het aanbod vormgeven is vastgelegd in de periodeplannen. De inhoudelijke analyse helpt de leerkracht bij de keuze van doelen voor de kinderen. De leerkracht plant de doelen en ondersteuning in en houdt dit bij in het weekrooster. Op schoolniveau bespreken we de tussenresultaten, aandachtspunten worden vastgelegd in het schoolplan en de jaarplannen van de school. CBS Sjaloom gebruikt ook een indicatoren overzicht van het bestuur, Floreant. Onze ambities staan uitgebreid beschreven in het onderwijsplan. Jaarlijks wordt in het onderwijskundig jaarverslag beschreven in hoeverre de ambities zijn gehaald.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk door overadvisering. Tegelijk scoort 30% boven advies (landelijk: 25,3%), wat wijst op zorgvuldige talentherkenning. Deze tegenstrijdigheid vraagt om analyse van de doorstroomprocedure.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat: - Kinderen voldoende sociale vaardigheden heeft geleerd, zodat zij het vervolgonderwijs zonder problemen kunnen volgen. - Kinderen geoefend hebben in het genuanceerd omgaan met waarden en normen. - Kinderen vrij contact durven maken met anderen. - Kinderen op een gepaste manier grenzen kunnen aangeven en andermans grenzen respecteren. - Kinderen op een goede manier kunnen samenwerken. Hierbij is het belangrijk dat we aansluiten op de onderwijsbehoeften en mogelijkheden van de kinderen. We schenken op onze school door middel van de methodiek Klasse(n)Kracht aandacht aan sociale vaardigheden. LEES MINDER
Relatie,autonomie,competentie
Omzien naar elkaar
Veiligheid en geborgenheid
Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool Sjaloom voor sociale ontwikkeling?
Bij Protestants Christelijke Basisschool Sjaloom staan een aantal regels centraal: Jezelf kunnen zijn, Samen, Verantwoordelijkheid, Enthousiasme. Deze kernwaarden zijn gezamenlijk als team vastgesteld. De school werkt aan de hand van de methodiek klasse(n)Kracht, waarbij veel aandacht wordt besteed aan samenleven, samen problemen oplossen en omzien naar elkaar. Er wordt twee keer per jaar een sociogram afgenomen om te kijken naar de groepsdynamiek binnen de klas. Daarnaast zijn er twee keer per jaar gesprekken met de kinderen naar aanleiding van het invullen van ‘de thermometer’ vanuit Klasse(N)kracht waarbij zij hun welbevinden in schaal kunnen aangeven. Ook gebruiken ze jaarlijks WMK – werken met kwaliteit kaarten om de sociale veiligheid van de leerlingen te monitoren. Van hieruit wordt een specifieke aanpak vastgesteld of bijgesteld waar nodig voor elke groep samen met de intern begeleider. Dit wordt gedaan aan de hand van groepsbesprekingen gericht op de groepsdynamiek.
Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Sjaloom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Protestants Christelijke Basisschool Sjaloom gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Klasse(n)Kracht, Sociogram, WMK - sociale veiligheid vragenlijst.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Sjaloom?
Protestants Christelijke Basisschool Sjaloom gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Klasse(n)Kracht.