Rooms Katholieke Basisschool De Palster
Hageroos 1
4102 JN Culemborg

Schoolweging

Schoolweging
33.06
Spreiding
5.79

De schoolweging van De Palster Culemborg is 33,06 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingscijfer (94,8%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2% en het vergelijkingsgemiddelde (53,4%). Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs aan hoogpresteerders, ondanks de complexe schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterk theoretisch profiel: 25% havo- en 20% vwo-advies (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd valt 5% vmbo-b/k-advies op, iets boven regionale tendensen. De combinatie van hoge ambitie en aandacht voor kwetsbare leerlingen sluit aan bij de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Palster CulemborgGemeente AmsterdamNederland
LIB173.22174.77175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld brengen wij de ontwikkeling van de kinderen tijdens hun basisschooltijd in kaart. Hiervoor nemen wij niet alleen methodegebonden toetsen af, we gebruiken ook de toetsen die door Cito zijn ontwikkeld. Hiermee kunnen we naast de voortgang van de individuele leerling ook de voortgang van de groep meten. We vergelijken dit met het landelijk gemiddelde. De door Cito ontwikkelde toetsen zijn geen methodeafhankelijke toetsen, maar algemene toetsen die gevalideerd zijn en naar landelijke normen zijn samengesteld. Doorstroomtoets In groep 8 wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op De Palster hebben wij ervoor gekozen om de Cito doorstroomtoets af te nemen. Monitor De resultaten op groepsniveau worden 2x per schooljaar geanalyseerd en besproken met het team. De uitkomsten van analyse worden gebruikt om ons onderwijs te verbeteren. Deze verbeterpunten worden opgenomen in het onderwijskundig jaarplan. Opbrengstgesprekken Drie keer per jaar worden opbrengstgesprekken gehouden met leerkracht en de teamleider +. In dit gesprek worden ambitiedoelen voor de verschillende vakgebieden besproken en worden behaalde resultaten geëvalueerd. Indien noodzakelijk worden verbeterplannen opgesteld. Zelfverantwoordelijk leren We vinden het belangrijk dat kinderen zelf verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen leerproces. In groep 5 t/m 8 betrekken we daarom de kinderen bij hun eigen onderwijsleerproces door met hen in gesprek te gaan over hun leerdoelen (kindgesprekken). De doelen worden in groep 5, 6, 7 en 8 met kinderen, ouders en leerkracht besproken tijdens de rapportgesprekken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77,8% van de leerlingen presteert op adviesniveau (vs. 62,9% landelijk). Opvallend is het lage percentage bovenadvies (11,1% vs. 25,3%), wat mogelijk samenhangt met zorgvuldige advisering. Het percentage onderadvies (11,1%) matcht het landelijk gemiddelde, ondanks de complexere populatie.

Sociale ontwikkeling

Binnen het onderwijs spelen sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden een belangrijke rol. We maken kinderen hiervan bewust door de methode 'Kwink' te gebruiken. Samen met klasgenoten doen de leerlingen activiteiten en opdrachten die het besef van 'goed omgaan met elkaar' versterken. Het bevorderen van positieve groepsrelaties speelt in de Kwink-lessen een grote rol. Niet alleen het individu wordt sterker, maar ook de groep. We streven de volgende doelen na: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en integratie. Het bevorderen van ouderbetrokkenheid. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Palster voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool De Palster gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren (SEL), burgerschap en mediawijsheid. Kwink richt zich op preventie en een veilige groep, passend bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). De methode behandelt 5 gedragscompetenties: zelfbewustzijn, bewustzijn van de ander, keuzes maken, zelfmanagement en relaties hanteren. Ouders worden geïnformeerd via de schoolapp over de thema's. Pesten wordt aangepakt door het verantwoordelijkheidsgevoel van de groep te stimuleren. De school hanteert kapstokregels en groepsafspraken om respect te bevorderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Palster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Palster gebruikt de registratievormen Kijk! en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Palster?

Rooms Katholieke Basisschool De Palster gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.