Openbare Basisschool De Distelvlinder
Zijderupsvlinderlaan 4
4105 TC Culemborg

Schoolweging

Schoolweging
27.46
Spreiding
6.9

De schoolweging van De Distelvlinder is 27,46 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.51% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Deze score blijft consistent over alle leerjaren heen, wat aansluit bij het onderwijsconcept 'doorlopende ontwikkellijnen' uit het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63.57% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50.1%. Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral in rekenen waar groep 8 gemiddeld 4.7% hoger scoort dan groep 7.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vwo-advies (vs. 18.61% landelijk) en 25% vmbo-(g)t. Opvallend is de lage uitstroom naar praktijkonderwijs (0%) tegenover 1.01% regionaal. Havo/vwo-combinaties (7.14%) blijven echter achter bij vergelijkbare scholen (10.93%), mogelijk door vroegtijdige niveaudifferentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe DistelvlinderGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Distelvlinder wordt twee keer per schooljaar een trendanalyse uitgevoerd middels de 4-D methode (data, duiden, doelen en doen). Dit wordt gedaan door leerkrachten aan de hand van de onderwijsresultaten onder begeleiding van de intern begeleider. In februari n.a.v de Cito-middentoetsen in elke groep; in juni n.a.v. de Cito-eindtoetsen in elke groep. Er wordt gekeken naar de groepsresultaten per vak, naar de resultaten per vak over de hele school en naar de individuele leerlingen. Waar nodig wordt een verbeterplan opgesteld: per vak voor de hele school, per vak voor de hele groep of voor een of meerdere leerlingen in een groep. In de groepsoverzichten wordt dit overzichtelijk vastgelegd een bijgehouden. Deze acties worden besproken tijdens de rapportgesprekken, met de ouders en met het kind zelf. Twee keer per jaar wordt tijdens een teamvergadering gekeken of er groepsdoorbroken acties op een bepaald vakgebied nodig zijn (zoals het bouwlezen: kinderen van groep 7 en 8 lezen samen met kinderen van groep 3 en 4).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

48.28% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 3.45% zit onder advies (vs. 11.81% landelijk). Deze cijfers onderstrepen het beleid van 'realistisch maar uitdagend adviseren', zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij beschouwen de school als samenleving in het klein, waarbij we de kinderen willen leren om: op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen constructief conflicten op te lossen verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap open te staan voor verschillen tussen mensen Wij creëren een positief sociaal en moreel klimaat in de school, waar een opvoedende en gedragsregulerende werking van uitgaat. Dit doen wij middels ons programma De Vreedzame School. Wij doen er alles aan dat elke leerling individueel sociaal-emotioneel goed in zijn vel zit, zodat het tot de voor hem optimale leerprestaties kan komen. Als dat, om welke reden dan ook, niet lukt, kijken wij wat het kind nodig heeft om wel tot die optimale prestaties te komen. LEES MINDER

respect voor elkaar

zorg voor elkaar

verantwoordelijk voor elkaar

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Distelvlinder voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Distelvlinder werkt met het programma De Vreedzame School (DVS). De bijbehorende iconen zijn zichtbaar in de school. Er is een 'grondwet' van DVS, met regels waarvan verwacht wordt dat leerlingen, ouders en personeel zich eraan houden. Aan het begin van elk schooljaar wordt deze grondwet door de leerlingen zelf in elke groep uitgewerkt naar groepsafspraken. Elke week wordt er (vanaf de kleuters) 1 DVS-les aan elke groep gegeven, waarbij de verschillende thema’s van de methode jaarlijks aan bod komen. Conflicten worden op een 'vreedzame' manier opgelost. Een aantal kinderen uit de groepen 7 en 8 wordt jaarlijks opgeleid tot leerlingmediator om te kunnen bemiddelen bij kleine conflicten tussen kinderen. Jaarlijks wordt in elke groep de Vreedzame School thermometer afgenomen, waarbij gekeken wordt naar het welbevinden van de leerlingen. Er is ook een leerlingenraad waarin 8 leerlingen uit de hoogste 4 groepen zitten. Zij denken mee over de kernwaarden van de school en komen met initiatieven. Een leerkracht begeleidt de kinderen, en de directeur heeft een actieve rol in dit overleg. Om meer inzicht te krijgen in het individueel sociaal-emotioneel welbevinden van de leerlingen gebruikt Openbare Basisschool De Distelvlinder het programma Zien! Vanuit dit programma worden ook tools aangereikt om de kinderen, indien nodig, extra te begeleiden. De Vreedzame School is een landelijk erkende methode waar de school zeer tevreden over is.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Distelvlinder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Distelvlinder gebruikt Zien! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Distelvlinder?

Openbare Basisschool De Distelvlinder gebruikt De Vreedzame School voor sociaal-emotioneel leren.