CBS Koning Willem-Alexanderschool
Poelslaan 2a
4102 KN Culemborg

Schoolweging

Schoolweging
31.53
Spreiding
7

De schoolweging van Koning Willem-Alexander Culemborg is 31,53 , met een spreiding van 7,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.84% van de leerlingen scoort op het fundamentele niveau, significant boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95.23%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62.35% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 43.5%. Dit is 7 punten hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55.36%), wat de effectiviteit van het onderwijsconcept benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert relatief vaak theoretische leerwegen: 25.93% havo en 22.22% vwo (vs. 16.07% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (1% via uitstroomdata), wat lager is dan regionaal gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKoning Willem-Alexander CulemborgGemeente AmsterdamNederland
LIB174.77174.31175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zoveel mogelijk onderwijs op maat krijgen. In de eerste plaats komt dit tot uiting in de groep. Er wordt binnen de groep nadrukkelijk rekening gehouden met de verschillen die er zijn tussen leerlingen. Kinderen die een korte instructie nodig hebben gaan eerder aan het werk. Kinderen die extra uitleg nodig hebben krijgen die tijdens de verlengde instructie. Wanneer kinderen meer zorg nodig hebben, is er overleg met de ouders. Regelmatig toetsen we of de kinderen de aangeboden leerstof beheersen. In januari en in juni nemen wij verschillende toetsen af van Leerling in Beeld. Dit zijn methode onafhankelijke toetsen. We kunnen hiermee zien of kinderen blijven groeien in hun vaardigheid. Zowel op individueel als op groepsniveau analyseren we deze toetsen en kijken we of er interventies nodig zijn om de opbrengsten te verhogen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7.41% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 25.93% boven het advies uitstroomt. Dit sluit aan bij het intensieve adviesproces met betrokkenheid van IB en directie, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De KWA wil: elk kind een veilige en liefdevolle omgeving bieden, waarin het gestimuleerd wordt zichzelf te ontwikkelen; de kinderen leren respect hebben voor elkaar en anderen; de mogelijkheden die elk kind heeft, als basis nemen voor ons handelen; als school partner zijn voor de ouders/verzorgers in de opvoeding van het kind; open naar elkaar zijn waarbij samenwerking de voorwaarde is om met elkaar en van elkaar kunnen leren. LEES MINDER

Diversiteit en veelkleurig

Bekwaamheid en samenwerken

Individuele betrokkenheid

Wat is de werkwijze van CBS Koning Willem-Alexanderschool voor sociale ontwikkeling?

CBS Koning Willem-Alexanderschool is een Kanjerschool. De leerkrachten hebben een licentie om Kanjertraining te geven. In elke groep is er wekelijks een Kanjerles. Er kan in situaties die zich voordoen, terug gegrepen worden op de Kanjerprincipes. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. De kinderen leren d.m.v. diverse ´petten´ meer over hun eigen gedrag en dat van anderen. De Kanjerafspraken zijn: Ik ben een Kanjer en gedraag me als een Kanjer! Vertrouw de ander; Ik help de ander; Ik speel op een plezierige manier met andere kinderen; Ik accepteer een ander kind zoals hij is; Zeg ik STOP, dan houd je op. Stopt de ander niet? Loop weg met opgeheven hoofd! Nog niet gestopt? Ga naar de juf of meester. Meer informatie is te vinden op www.kanjertraining.nl.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Koning Willem-Alexanderschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Koning Willem-Alexanderschool gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Koning Willem-Alexanderschool?

CBS Koning Willem-Alexanderschool gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.