
Schoolweging
De schoolweging van De Leydraad is 26,36 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score is vergelijkbaar met andere scholen (96,7%), wat aantoont dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit toont aan dat de school, ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,36), effectief differentieert. Het percentage ligt wel 5,3%-punt onder het vergelijkingsniveau (63,3%), mogelijk door de brede adviesrange.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Kindcentrum de Leydraad geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 30% havo/vwo (vs. 10,9% regio) en 20% vmbo-(g)t/havo. Toch blijft 10% vmbo-b advies aanwezig, passend bij de schoolweging. De combinatie van praktijkonderwijs (0%) en vwo-advies (niet vertegenwoordigd) toont een middenfocus, terwijl vergelijkbare scholen vaker extreem lage/hoge adviezen geven.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Leydraad | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Leydraad werken we met het DIA leerlingvolgsysteem. De adaptieve DIA-toetsen laten iedere leerling tot zijn recht komen. Met toetsen op het eigen niveau, niet te moeilijk, maar zeker ook niet te makkelijk. De adaptieve toetsen passen zich automatisch aan op het niveau van de leerling. De Diatoetsen zijn digitaal. Leerlingen worden door de toets geleid met vragen die één voor één op het scherm komen. Meteen na de toets geeft Dia-groeiwijzer aan de leerkracht een helder inzicht waar iedere leerling staat. Daarnaast nemen we tussendoor ook methode gebonden toetsen af, als de opbrengsten sterk afwijken, gaan we op zoek naar de onderliggende oorzaak. In Dia-groeiwijzer, een online platform, ziet de leerkracht in één oogopslag hoever de leerlingen zijn met de referentieniveaus taal en rekenen. De toetsresultaten worden heel inzichtelijk gerapporteerd op leerling-, klas- en schoolniveau. De ontwikkeling van de leerlingen volgen we aan de hand van de kleurenliniaal en de referentieniveaus. Per meetmoment worden bovendien streefscores getoond, die we desgewenst zelf kunnen aanpassen. De sterke en zwakke punten van leerlingen worden automatisch geanalyseerd in scoreprofielen. Zo wordt een handelingsperspectief geboden. Door de leerkrachten en de intern begeleider worden trendanalyses gemaakt wat betreft de tussen- en eindopbrengsten van de DIA toetsen. Hier worden ook de bijbehorende conclusies getrokken. Er worden trendanalyses op school- groeps- en kindniveau opgesteld en 2 keer per jaar besproken met het team. Tijdens groepsbesprekingen worden de opbrengsten en de organisatie in de groep besproken met de intern begeleider. Tijdens leerlingbesprekingen worden individuele leerlingen en de begeleiding van de leerlingen besproken door IB'er en leerkracht. Na de besprekingen worden zaken vertaald in acties en interventies middels groepsplannen. Het groepsplan wordt in januari en juni geëvalueerd. Dan wordt het plan afgerond en een nieuw plan geschreven. In oktober en april wordt het plan tussentijds geëvalueerd. De tussentijdse evaluatie gebeurt a.d.h.v. observaties, methodegegevens en gesprekken met ouders/kind/intern begeleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven hun advies (dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde), slechts 16,7% zit onder advies. Dit bevestigt het zorgvuldige adviseringstraject en de 'ontwikkelingsgerichte monitoring' zoals beschreven in het schoolplan. De hoge doorstroom naar havo/vwo sluit hierbij aan.
Sociale ontwikkeling
Binnen het sterk pedagogisch klimaat van onze school is er veel aandacht voor het groepsproces en aandacht voor het individuele kind. Ieder mens heeft er behoefte aan gezien te worden. Dat geldt voor onze leerlingen maar even goed voor het team en de ouders. Leerlingen profiteren van leerkrachten die in vrijheid en met plezier kunnen werken. Hierdoor kunnen zij verbinden en vertrouwen geven. Zo blijven onderwerpen bespreekbaar met respect en aandacht voor elkaar. En hierdoor is er veel ruimte voor de eigenheid van ieder kind. De maatschappij, de naaste omgeving maar ook kinderen zelf voelen veel druk om te presteren. Dat heeft impact op de ontwikkeling van het kind. Wij zoeken de balans tussen dat wat een kind kan maken, wat het kan doen en wie het kind is en wil zijn. Wij hebben veel vertrouwen in onze leerlingen en spreken verwachtingen uit over die gehele ontwikkeling. Dat doen we onder andere met ouder-kindgesprekken, het bieden van rust en structuur en het stellen van kaders. Maar ook door de kinderen te helpen met reflecteren op hun proces en doel en hun handelen in een sociale context. Zo werken leerlingen aan hun zelfbeeld en versterken zij hun weerbaarheid en autonomie. Leerkrachten hebben de ruimte kinderen echt te zien en horen en helpen kinderen met het ontwikkelen van hun executieve vaardigheden. Op de Leydraad delen we verantwoordelijkheid: kind, ouder, school en ook de omgeving. Dat is zichtbaar in de school en in hoe we met elkaar omgaan. Dit doen we binnen vooraf gestelde grenzen. We dragen deze saamhorigheid samen uit en leven gemaakte afspraken na. Met het aangaan van duurzame relaties kunnen mensen aarden, vinden ze hun plek in de wereld en voelen ze de ruimte zich met anderen te verbinden. Kinderen leren zich tot anderen te verhouden, hebben oog voor anderen en zoomen minder in op het ‘ ik’. We maken gebruik van elkaars kwaliteiten en zetten onze eigen kwaliteiten in binnen en buiten de school. Hierbij zijn we ambitieus. We kennen onze omgeving en elkaar door oprechte interesse, onderzoek en navraag, door te netwerken en door ruimte en gastvrijheid te bieden. We zorgen goed voor elkaar en voor onszelf. Wij zijn een Gezonde School Welbevinden. LEES MINDER
Ruimte om te leren
Ruimte om te 'zijn'
Ruimte om te verbinden
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Onze leerlingen zijn stuk voor stuk leuke, unieke en fijne mensen. Wij genieten van elkaars gezelschap. Iedereen hoort erbij.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) Digikeuzebord