
Schoolweging
De schoolweging van Het Stelleplankier is 31,21 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,7% van de leerlingen bereikt het fundamentele taal- en rekenniveau, vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (95,2%) en ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. De continuïteit in basisvaardigheden blijkt uit consistente scores over leerjaren heen, met name in begrijpend lezen (+8% t.o.v. groep 7).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 57,3% van de leerlingen dat het hogere streefniveau haalt, presteert de school 2 procentpunt beter dan vergelijkbare scholen (55,4%). Dit overtreft de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 43,5% ruimschoots. De focus op adaptief rekenonderwijs en woordenschatontwikkeling in mixgroepen lijkt hieraan bij te dragen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school laat een tweezijdig adviesprofiel zien: 30% vwo-advies (ruim boven regio 18,6%) versus 10% vmbo-b(-k). De combinatieadviezen vmbo-(g)t/havo (20%) en havo/vwo (10%) benadrukken doorstroommogelijkheden. Opvallend is het aandeel praktijkonderwijs (0% vs 1,01% regio), passend bij de relatief theoretische oriëntatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Stelleplankier | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We meten de tussenresultaten middels de genormeerde toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie een kind is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee onze leerkrachten samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. De resultaten worden door de leerkrachten op groeps- en individueel niveau geanalyseerd. Dit houdt in dat de leerkrachten verklaringen zoeken voor de toets resultaten en inzicht krijgen in waar leerlingen zijn in de leerlijn. Hebben de leerlingen voldoende groei doorgemaakt op de verschillende vakgebieden? Op basis van hun analyse stellen ze een passend aanbod samen voor de volgende periode. Met het hele team analyseren we de toets gegevens op schoolniveau. We bespreken samen waar we staan als school en zetten indien nodig acties uit op schoolniveau. De analyse wordt beschreven in het analyse- en opbrengstendocument. De leerkrachten bespreken de resultaten ook met de kinderen, zodat ook zij inzicht hebben in waar ze staan in hun ontwikkeling: Wat gaat goed?, Wat lukt nog niet?, Wat heb ik nodig om de volgende stap te zetten? en Hoe ga ik die volgende stap zetten? De intern begeleider en directeur hebben hierin een ondersteunende en coachende rol.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,21). Toch scoort 30% boven advies, wat aansluit bij de intensieve monitoring tijdens adviseringstrajecten. De school zet in op nazorg via een doorstroomcoördinator om deze discrepantie te verkleinen.
Sociale ontwikkeling
Elk kind in zijn kracht Een kind leert het beste binnen een veilig pedagogisch klimaat, met positieve groepsvorming en plezier. We vinden het dan ook belangrijk om te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit gaat om de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Uiteindelijk leidt dit tot een sociaal-emotioneel welbevinden, wat betekent dat een kind lekker in zijn vel zit, zijn emoties leert herkennen en hanteren, en dat hij steeds beter in staat is waardevolle relaties aan te gaan. We werken rondom de zeven waarden van Hiro, onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling: Vertrouwen ‘op elkaar kunnen rekenen’ Samenwerken ‘elkaar altijd helpen’ Respect ‘alles en iedereen in hun waarde laten’ Beheersing ‘in balans blijven’ Weerbaarheid ‘sterk staan en volhouden’ Discipline ‘doen wat nodig is’ Plezier 'lachen en veel lol maken' LEES MINDER
Besef van jezelf en de ander
Relaties hanteren
Keuzes kunnen maken
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Het Stelleplankier voor sociale ontwikkeling?
Elk schooljaar werkt Openbare Basisschool Het Stelleplankier in alle groepen aan groepsvorming met de methode Goed van Start. Dagelijks staat sociaal emotioneel leren op het programma met de methode Hiro, die uitgaat van bewegend- en ervarend leren. Kinderen krijgen jaarlijks judolessen waarin de waarden van de methode terugkomen. Er worden gastlessen georganiseerd in samenwerking met o.a. GGD en Indigo over thema's als social media, pesten, groepsdruk en respect. De school doet mee aan de Week Tegen Pesten. In groep 1/2 worden de sociale competenties bijgehouden met KIJK. Vanaf groep 3 wordt er gewerkt met vragenlijsten vanuit het leerlingvolgsysteem IEP, die inzicht geven in sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak, creatief vermogen en sociale veiligheid. De leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen ook jaarlijks een vragenlijst sociale veiligheid in.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Het Stelleplankier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Het Stelleplankier gebruikt Kijk! en IEP LVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Het Stelleplankier?
Openbare Basisschool Het Stelleplankier gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Rationeel Emotieve Therapie (RET): de 5-G's, Hiro en Goed van start voor sociaal-emotioneel leren.