Sint Theresiaschool
Kerkweg 4
7741 PJ Coevorden

Schoolweging

Schoolweging
27.96
Spreiding
4.86

De schoolweging van Sint Theresiaschool is 27,96 , met een spreiding van 4,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de basale onderwijskwaliteit, zelfs tijdens de krimpperiode.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit ligt ook significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%, wat duidt op effectieve differentiatie in de leerlingbegeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een gebalanceerde verdeling: 20% per niveau van vmbo-b tot vwo. Toch valt de theoretische focus op: 60% van de adviezen (vmbo-(g)t en hoger) overstijgt het regionaal gemiddelde van 56,8% (vmbo-(g)t: 16,45% regio vs. 20% hier). Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot 1,01% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint TheresiaschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf het moment dat een kind voor het eerst bij ons op school komt, wordt er een registratie bijgehouden van gegevens, die van belang (kunnen) zijn voor het goed begeleiden van een kind gedurende de basisschooltijd. Dit registratiesysteem wordt ook wel het leerlingvolgsysteem (LVS) genoemd. Voor groep 1 en 2 maakt de school gebruik van de methode Onderbouwd in combinatie met het IEP leerlingvolgsysteem. Onderbouwd is een complete kleutermethode met aandacht voor taal, rekenen en motoriek. Als basis geldt het werken vanuit leerdoelen In groep 3 t/m 8 maakt de school gebruik van toetsen en observaties. Bij het gebruik van maken wij een onderscheid tussen: toetsen die bij de methode horen. Deze toetsen worden gebruikt nadat bepaalde leerstof is aangeboden. toetsen die niet bij een methode horen, de zgn. methode-onafhankelijke toetsen, die op vaste momenten in het schooljaar worden afgenomen. Wij maken hierbij hoofdzakelijk gebruik van de toetsen van IEP leerlingvolgsysteem en IEP doorstroomtoets groep 8. De IEP is gebaseerd op een leergerichte aanpak. Een digitaal volgsysteem waarin de school de leerlingen volgt op taal en rekenen via referentiesniveaus (bovenbouw) en leerlijnen (onderbouw). Maar ook biedt IEP meetinstrumenten aan voor hart en handen. Denk aan de leeraanpak, de mate van nieuwsgierigheid of het vermogen om samen te werken. Daarnaast maken wij gebruik van de CITO-toetsen AVI en de Drie Minuten Toets lezen. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP en KiVa. De onderwijsbehoeften, resultaten en actiepunten van een leerling worden verwerkt in een individueel overzicht. Dit individueel overzicht wordt resp. bewaard in ParnasSys (ons leerlingadministratie- en -volgsysteem).

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

In schooljaar 2021-2022 stroomde 71% van de leerlingen door naar havo/vwo (5 havo, 2 vwo), wat wijst op goede aansluiting. Geen leerlingen vielen terug naar lagere niveaus, wat het accuraat inschatten van adviezen onderstreept. Dit sluit aan bij de schoolvisie op 'eigenaarschap van ontwikkeling' tijdens driehoeksgesprekken.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden dat de sfeer waarin een kind opgroeit, van groot belang is in de vorming tot een volwaardig mens. De school streeft ernaar dat de leerlingen zich thuis voelen; zich geborgen weten. Dan kan een leerling zich het sterkst ontwikkelen. Wij willen een veilige, uitnodigende en ongedwongen sfeer realiseren. Onze school wil een leefgemeenschap zijn waar leerlingen niet alleen iets leren, maar ook hun persoonlijkheid ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, verantwoordelijkheid durven nemen, positief gedrag aanleren, leren met elkaar omgaan, verdraagzaam zijn en kennis opdoen van andere culturen en andere opvattingen. Heel belangrijk vinden wij het, dat leerlingen zich van jongs af aan een mening vormen en daar uiting aan durven en kunnen geven. Uiteraard worden de leerlingen gestimuleerd om tot goede prestaties te komen. Echter, wij zijn ervan overtuigd dat 'prestaties' voor ieder kind verschillend kunnen zijn. Een voortdurende ontwikkeling van eigen kunnen is ons doel. LEES MINDER

Respectvol omgaan met elkaar

Eerlijkheid en vertrouwen

Oog hebben voor elkaar

Wat is de werkwijze van de Sint Theresiaschool voor sociale ontwikkeling?

De Sint Theresiaschool hecht waarde aan een veilige omgeving en een verzorgd uiterlijk van de school. Directie, leerkrachten, leerlingen en ouders zijn betrokken. Er zijn algemene schoolregels die jaarlijks worden vastgesteld en besproken, en elke klas stelt eigen klassenregels op. In alle klassen wordt wekelijks een KiVa-les gegeven door gecertificeerde leerkrachten. De school monitort jaarlijks de sociale veiligheid door vragenlijsten en werkt met het volginstrument IEP LVS.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Sint Theresiaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Sint Theresiaschool gebruikt KiVa, IEP LVS en WMK PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Sint Theresiaschool?

De Sint Theresiaschool gebruikt KiVa voor sociaal-emotioneel leren.