
Schoolweging
De schoolweging van Paul Krugerschool Coevorden is 30,87 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ook bij leerlingen met een lagere aanleg.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5% voor deze school. Dit toont aan dat de differentiatiestrategieën effectief zijn, ondanks de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge aandeel havo-adviezen (40% vs. 16,07% regio) en vwo-adviezen (15% vs. 18,61% regio). Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadvies 0% (vs. 1,01% regio), wat duidt op een sterke focus op theoretische doorstroom. De combinatie vmbo-(g)t/havo-adviezen is met 20% significant lager dan vergelijkbare scholen (10,34%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Paul Krugerschool Coevorden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school volgen we de ontwikkeling van de kinderen. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. methode gebonden toetsen en het IEP leerlingvolgsysteem. De toetsen worden afgenomen conform de voorschriften. Ouders worden tijdens de oudergesprekken geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend (leerkracht), maar formeel gebeurt dit bij de groeps- en leerlingbesprekingen. Tijdens deze besprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leerkrachtgedrag) en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De besprekingen worden gevoerd aan de hand van een agenda en geleid door de IB-er. Met betrekking tot de individuele leerlingen wordt besproken waar de ontwikkeling (en waarom) stagneert en wat de interventies (kunnen) zijn om de achterstand te verhelpen. We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leerkrachten zorgen ervoor dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het IEP LVS. Omdat we opbrengstgericht werken, vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken handelingsgericht (HGW). In het onderwijsplan per vakgebied staat beschreven welke criteria en aanpak gelden voor de Plus-, Basis- of Hulpgroep, danwel voor leerlingen met een OPP. Welke leerling tot welke instructiegroep behoort, wordt vastgelegd in de groepsplannen. Een aantal keren per schooljaar passen de leerkrachten de groepsplannen aan op basis van toetsen en observaties. De leerkrachten stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken en het niveau van de leerlingen in een groep. De instructie wordt gegeven aan de hand van het model Directe Instructie. Op onze school maken wij gebruik van het IEP LVS. Dit leerlingvolgsysteem bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: hierdoor krijg je een beeld van wat een kind weet, maakt, hoe het kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel. Wij hebben voor de IEP toetsen gekozen, omdat dit inzicht geven in de eigen mogelijkheden van de leerlingen. Dit motiveert kinderen om te laten zien wat ze kunnen en wie ze zijn. Onderwerpen die je boeien, zorgen er immers voor dat je herkenning hebt en gemotiveerd werkt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 15% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 20% boven advies presteert. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en mogelijk onderadvisering bij sommige leerlingen. De 65% die op advies presteert, sluit aan bij de landelijke trend (62,93%).
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps-(en leerling) bespreking besproken (leerkracht en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. Onze ambities zijn: 1. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling (zie lessentabel) 2. Onze school is een Kanjerschool, 3. Onze school beschikt over een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling 4. Onze school beschikt over een LVS voor sociaal-emotionele ontwikkeling 5. We beschikken over normen: als meer dan 25% van de leerlingen uitvalt op een aspect (IV/V), dan volgt er actie(groepsplan) 6. We houden bij hoeveel individuele handelingsplannen er per jaar in een groep uitgevoerd worden 7. We houden bij hoeveel groepsplannen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling er per jaar in een groep uitgevoerd worden LEES MINDER
Kanjerschool
Goed burgerschap
Oog voor ieder mens
Wat is de werkwijze van Paul Krugerschool voor sociale ontwikkeling?
De Paul Krugerschool maakt gebruikt van de Kanjertraining. De Kanjertraining bevordert onderling vertrouwen in groepen, wat de basis is voor rust in de klas. De training bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas te verbeteren of goed te houden, en is een lesmethodiek voor burgerschap en sociale vaardigheden. De Kanjertraining kenmerkt zich door een nauwe samenwerking van ouders met leerkrachten. Er worden oplossingen gecreëerd waarmee je elkaar en de situatie recht doet. De training helpt kinderen sterker te voelen, meer zelfvertrouwen te hebben, beter om te gaan met sociale situaties en gevoelens makkelijker te uiten. De kinderen leren onderscheid te maken in manieren van reageren en de training richt zich op de mens: doe de dingen die bij je horen. Tijdens de training komen onderwerpen aan de orde zoals gespreksvaardigheid, interesse tonen, je mening durven geven, stoppen met treiteren, zelfvertrouwen hebben, trots zijn, uit de slachtofferrol stappen en het heft in eigen hand nemen. De kanjertrainer maakt gebruik van dierfiguren die gedrag voorstellen: het aapje, het konijn, de pestvogel en de tijger.
Welke registratievorm(en) gebruikt Paul Krugerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Paul Krugerschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Paul Krugerschool?
De Paul Krugerschool gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.