
Schoolweging
De schoolweging van Mijndert van der Thijnenschool is 38,72 , met een spreiding van 3,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een sterk resultaat van 90,3% leerlingen die het fundamenteel niveau halen, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets lager ligt dan het regionale gemiddelde (91,8%), toont het een robuuste basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 52,7% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 30,3% voor het streefniveau. Dit is positief: 20,3% hoger dan vergelijkbare scholen (42,0%), wat duidt op effectieve ondersteuning van talentontwikkeling ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn ambitieus afgestemd op de populatie: 50% vmbo-(g)t/havo en 12,5% havo/vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio). Dit past bij de relatief hoge schoolweging, waarbij de school kiest voor doorstroomgericht adviseren. Vergelijkende scholen hebben vaker vwo-advies (18,6% vs. 12,5% hier).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mijndert van der Thijnenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem Een belangrijke manier om de kwaliteit van het onderwijs in de gaten te houden is het gebruik van een leerlingvolgsysteem. Dit houdt in dat de leerlingen tweemaal per schooljaar getoetst worden met landelijk genormeerde toetsen. Hiervoor gebruiken wij vanaf groep 3 de toetsen én eindtoets van het IEP: Inzicht Eigen Profiel. Deze toetsen geven inzicht in de prestaties en de ontwikkeling van de individuele kinderen maar ook in de resultaten op groeps- en op schoolniveau. De toetsresultaten worden door de leerkracht verwerkt in het portfolio en met de kinderen en ouders besproken. Regelmatig wordt het onderwijs en de kwaliteit ervan in teambesprekingen geëvalueerd en zo nodig gewijzigd of bijgesteld. In groep 1/2 maken wij gebruik van de leerlijnen in het leerlingvolgsysteem van van ParnasSys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,3% van de leerlingen presteert boven advies (+2% t.o.v. regio), maar evenveel leerlingen (27,3%) zitten eronder – ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit contrast suggereert mogelijk een risicoavers adviesbeleid, ondanks de genoemde 'goede doorverwijzing' in de schoolbeschrijving.
Sociale ontwikkeling
Sociale competentie is het vermogen om adequaat te kunnen handelen in sociale situaties. Belangrijk is hoe je met jezelf en met elkaar omgaat; het gaat om meedoen en meebepalen. Niet alleen over je voegen naar de anderen: de groep, de maatschappij. Sociale competentie is ook invloed uitoefenen op je omgeving. Het gaat daarbij om het evenwicht. Iemand is sociaal competent als deze persoon zowel rekening houdt mijn zijn eigen belangen als met die van een ander. En als hij dit doet volgens de waarden en normen die in zijn samenleving gelden. Hiervoor zijn kennis, vaardigheden en een juiste houding nodig. Kennis heeft te maken met weten en kennen Vaardigheden hebben te maken met doen en kunnen Houding heeft te maken met willen en durven LEES MINDER
ik hoor erbij
ik kan het
ik kan het steeds beter zelf
Wat is de werkwijze van de Mijndert van der Thijnenschool voor sociale ontwikkeling?
De Mijndert van de Thijnenschool hanteert als basisregel: behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Een veilig schoolklimaat is essentieel voor de ontwikkeling van het kind. De school stimuleert een vriendelijk klimaat met orde en regelmaat en let op de behoeften van leerlingen op het gebied van relatie, competentie en autonomie. Zo worden zelfverantwoordelijkheid, zelfstandigheid en solidariteit aangemoedigd.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Mijndert van der Thijnenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Mijndert van der Thijnenschool gebruikt 'Zien' en de WMK vragenlijst Veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Mijndert van der Thijnenschool?
De Mijndert van der Thijnenschool gebruikt Taakspel, Kwink en Breinhelden voor sociaal-emotioneel leren.