
Het team van Dr. Picardtschool in Coevorden
Current section: teamZie hier hoe het team van Dr. Picardtschool is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Dr. Picardtschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Dr. Picardtschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Dr. Picardtschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Dr. Picardtschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Dr. Picardtschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Dr. Picardtschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Dr. Picardtschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten: Een Betrouwbaar Plan voor Continuïteit
Bij de Dr. Picardtschool zorgen we voor een soepele voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Een bevoegde invaller neemt de lessen waar, waarbij we streven naar de inzet van vertrouwde gezichten voor stabiliteit. Onze bovenschoolse regeling voor invallers garandeert dat er altijd een gekwalificeerde professional beschikbaar is om uw kind te begeleiden. Hoewel we ons best doen om consistentie te waarborgen, kan het voorkomen dat er niet altijd dezelfde invaller kan worden ingezet. In het zeldzame geval dat er geen invaller beschikbaar is, volgt de Dr. Picardtschool strikt het 'Noodplan Ziekte en Vervanging'. Dit protocol is ontworpen om de impact op het leerproces te minimaliseren en is zowel op school ter inzage bij de directie als volledig beschikbaar op onze website voor uw gemak.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
CBS Dr. Picardt biedt onderwijs in zowel leerstofjaargroepen als combinatiegroepen. We werken met eigentijdse methodes en maken gebruik van ICT ter ondersteuning van ons onderwijs. Chromebooks en digitale schoolborden verrijken het aanbod en sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek de Ondersteunende Specialisten op de Dr. Picardtschool
Taal- en Rekenkundige Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op de Dr. Picardtschool bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. In de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we de adaptieve rekenmethode ‘Wereld in getallen’, die digitaal wordt verwerkt vanaf groep 4. Voor kinderen met een eigen leerlijn zetten we Rekenroute in. Ons leesonderwijs in groep 3 met Veilig Leren Lezen focust op gevarieerd materiaal en een brede ontwikkeling van leesvaardigheid. Vanaf groep 4 stimuleren we leesplezier en leesvaardigheid door dagelijkse, betekenisvolle leesmomenten en actieve begeleiding, zonder een voortgezette technische leesmethode. Begrijpend lezen integreren we in onze thematische aanpak, waarbij rijke teksten centraal staan. Voor taal- en spellingonderwijs in groep 4 tot en met 8 gebruiken we Taal actief, een methode die spelling, grammatica en woordenschat versterkt. Waar mogelijk verbinden we taaldoelen aan onze thematische projecten, zoals ‘Vier keer wijzer’, voor betekenisvol en geïntegreerd taalonderwijs. Onze schoolbibliotheek is rijk gevuld om leesmotivatie te bevorderen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij hechten veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat op de Dr. Picardtschool. We hanteren de Kanjertraining om kinderen te leren respectvol met elkaar om te gaan en conflicten op een constructieve manier op te lossen. Onze kernwaarden – veiligheid, vertrouwen, respect en verantwoordelijkheid – vormen de basis voor al onze interacties. We streven naar een omgeving waarin elk kind zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt, waarbij we open communiceren met zowel leerlingen als ouders. Bij uitdagingen op sociaal-emotioneel gebied bieden onze specialisten gerichte ondersteuning. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met ouders, om zo een veilige en stimulerende leeromgeving te garanderen.
Gedragsmanagement en Academische Progressie
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De Dr. Picardtschool legt een sterke nadruk op de kernwaarden veiligheid, vertrouwen, respect en verantwoordelijkheid. Deze waarden zijn leidend in de vormgeving van ons onderwijs en de dagelijkse gang van zaken op school. We faciliteren een omgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel qua gedrag als qua leerprestaties. Onze specialisten, waaronder de intern begeleider en orthopedagoog, bieden ondersteuning op maat. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals meer- en hoogbegaafde kinderen, hebben we gespecialiseerde begeleiding beschikbaar. Regelmatige overleggen zorgen ervoor dat de aanpak altijd aansluit bij de individuele behoeften van het kind.
Motorische en Lichamelijke Educatie
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op de Dr. Picardtschool stimuleren we kinderen om met plezier te bewegen en zich breed motorisch te ontwikkelen. Onze gymlessen, verzorgd door een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs, vinden plaats in de Drostenhal voor de groepen 3 t/m 8, met twee lessen per week. De jongste kinderen (groep 1 en 2) bewegen volop in het speellokaal en tijdens buitenspeelmomenten. De oudere groepen wisselen spelactiviteiten af met het oefenen van toestelvaardigheden. We organiseren ook diverse sportieve evenementen gedurende het schooljaar, zoals de Koningsspelen en sporttoernooien. Deze activiteiten bevorderen niet alleen de fysieke gezondheid, maar ook het leren samenwerken en rekening houden met elkaar. Differentiatie zorgt ervoor dat elk kind op zijn eigen niveau kan deelnemen en plezier ervaart.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De Dr. Picardtschool werkt nauw samen met ouders om de medische zorg en persoonlijke verzorging van leerlingen te waarborgen. We voeren open gesprekken en de intern begeleider ondersteunt leerkrachten waar nodig bij deze specifieke zorg. Voor aanvullend advies en ondersteuning schakelen we externe deskundigen in, zoals ambulante begeleiders van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs en professionals van de gemeente Coevorden. Veiligheid staat voorop; daarom zijn diverse collega's in het bezit van een BHV-diploma (Bedrijfshulpverlening) om adequaat te kunnen handelen bij calamiteiten.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op de Dr. Picardtschool
Ontdek Ons Aanbod voor Extra Begeleiding en Talentontwikkeling
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling
Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?
Hoe zorgen we ervoor dat onze onderwijsdoelen worden behaald?
Uitstekend Jonge Kind Programma op Basisschool Dr. Picardt
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Dr. Picardtschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Ja, Basisschool Dr. Picardt Coevorden biedt diverse aanvullende programma's en ondersteuning specifiek gericht op de behoeften van jonge kinderen, waaronder kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).
Met welke kinderopvangpartners werkt Dr. Picardtschool samen?
Basisschool Dr. Picardt werkt nauw samen met Kinderwereld, specifiek de locatie Wereldwijs in Coevorden, om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor jonge kinderen.