Basisschool Dr. Picardtschool in Coevorden

Het team van Dr. Picardtschool in Coevorden

Current section: team
Van Pallandtlaan 7
7742 Coevorden

Zie hier hoe het team van Dr. Picardtschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Dr. Picardtschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Dr. Picardtschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Dr. Picardtschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Dr. Picardtschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Dr. Picardtschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (44.4%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (11.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Dr. Picardtschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Dr. Picardtschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Een Betrouwbaar Plan voor Continuïteit

Bij de Dr. Picardtschool zorgen we voor een soepele voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Een bevoegde invaller neemt de lessen waar, waarbij we streven naar de inzet van vertrouwde gezichten voor stabiliteit. Onze bovenschoolse regeling voor invallers garandeert dat er altijd een gekwalificeerde professional beschikbaar is om uw kind te begeleiden. Hoewel we ons best doen om consistentie te waarborgen, kan het voorkomen dat er niet altijd dezelfde invaller kan worden ingezet. In het zeldzame geval dat er geen invaller beschikbaar is, volgt de Dr. Picardtschool strikt het 'Noodplan Ziekte en Vervanging'. Dit protocol is ontworpen om de impact op het leerproces te minimaliseren en is zowel op school ter inzage bij de directie als volledig beschikbaar op onze website voor uw gemak.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

CBS Dr. Picardt biedt onderwijs in zowel leerstofjaargroepen als combinatiegroepen. We werken met eigentijdse methodes en maken gebruik van ICT ter ondersteuning van ons onderwijs. Chromebooks en digitale schoolborden verrijken het aanbod en sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op de Dr. Picardtschool

5

Taal- en Rekenkundige Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Taalspecialist
Logopedist
Ambulant Begeleider Samenwerkingsverband

Toelichting van de school:

Op de Dr. Picardtschool bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. In de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we de adaptieve rekenmethode ‘Wereld in getallen’, die digitaal wordt verwerkt vanaf groep 4. Voor kinderen met een eigen leerlijn zetten we Rekenroute in. Ons leesonderwijs in groep 3 met Veilig Leren Lezen focust op gevarieerd materiaal en een brede ontwikkeling van leesvaardigheid. Vanaf groep 4 stimuleren we leesplezier en leesvaardigheid door dagelijkse, betekenisvolle leesmomenten en actieve begeleiding, zonder een voortgezette technische leesmethode. Begrijpend lezen integreren we in onze thematische aanpak, waarbij rijke teksten centraal staan. Voor taal- en spellingonderwijs in groep 4 tot en met 8 gebruiken we Taal actief, een methode die spelling, grammatica en woordenschat versterkt. Waar mogelijk verbinden we taaldoelen aan onze thematische projecten, zoals ‘Vier keer wijzer’, voor betekenisvol en geïntegreerd taalonderwijs. Onze schoolbibliotheek is rijk gevuld om leesmotivatie te bevorderen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ambulant Begeleider Samenwerkingsverband
Jeugdverpleegkundige (1-2-3 overleg)
Maatschappelijk Werk (1-2-3 overleg)

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat op de Dr. Picardtschool. We hanteren de Kanjertraining om kinderen te leren respectvol met elkaar om te gaan en conflicten op een constructieve manier op te lossen. Onze kernwaarden – veiligheid, vertrouwen, respect en verantwoordelijkheid – vormen de basis voor al onze interacties. We streven naar een omgeving waarin elk kind zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt, waarbij we open communiceren met zowel leerlingen als ouders. Bij uitdagingen op sociaal-emotioneel gebied bieden onze specialisten gerichte ondersteuning. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met ouders, om zo een veilige en stimulerende leeromgeving te garanderen.

5

Gedragsmanagement en Academische Progressie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ambulant Begeleider Samenwerkingsverband
Specialist Meer-Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Dr. Picardtschool legt een sterke nadruk op de kernwaarden veiligheid, vertrouwen, respect en verantwoordelijkheid. Deze waarden zijn leidend in de vormgeving van ons onderwijs en de dagelijkse gang van zaken op school. We faciliteren een omgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel qua gedrag als qua leerprestaties. Onze specialisten, waaronder de intern begeleider en orthopedagoog, bieden ondersteuning op maat. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals meer- en hoogbegaafde kinderen, hebben we gespecialiseerde begeleiding beschikbaar. Regelmatige overleggen zorgen ervoor dat de aanpak altijd aansluit bij de individuele behoeften van het kind.

5

Motorische en Lichamelijke Educatie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ergotherapeut
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs
Ambulant Begeleider Samenwerkingsverband

Toelichting van de school:

Op de Dr. Picardtschool stimuleren we kinderen om met plezier te bewegen en zich breed motorisch te ontwikkelen. Onze gymlessen, verzorgd door een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs, vinden plaats in de Drostenhal voor de groepen 3 t/m 8, met twee lessen per week. De jongste kinderen (groep 1 en 2) bewegen volop in het speellokaal en tijdens buitenspeelmomenten. De oudere groepen wisselen spelactiviteiten af met het oefenen van toestelvaardigheden. We organiseren ook diverse sportieve evenementen gedurende het schooljaar, zoals de Koningsspelen en sporttoernooien. Deze activiteiten bevorderen niet alleen de fysieke gezondheid, maar ook het leren samenwerken en rekening houden met elkaar. Differentiatie zorgt ervoor dat elk kind op zijn eigen niveau kan deelnemen en plezier ervaart.

4

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
BHV'ers
Ambulant Begeleider Samenwerkingsverband

Toelichting van de school:

De Dr. Picardtschool werkt nauw samen met ouders om de medische zorg en persoonlijke verzorging van leerlingen te waarborgen. We voeren open gesprekken en de intern begeleider ondersteunt leerkrachten waar nodig bij deze specifieke zorg. Voor aanvullend advies en ondersteuning schakelen we externe deskundigen in, zoals ambulante begeleiders van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs en professionals van de gemeente Coevorden. Veiligheid staat voorop; daarom zijn diverse collega's in het bezit van een BHV-diploma (Bedrijfshulpverlening) om adequaat te kunnen handelen bij calamiteiten.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
24
Totaal specialisten
24
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op de Dr. Picardtschool

Ontdek Ons Aanbod voor Extra Begeleiding en Talentontwikkeling

Op de Dr. Picardtschool geloven we in het bieden van persoonlijke aandacht en gerichte ondersteuning aan elke leerling. We begrijpen dat kinderen unieke talenten en leerbehoeften hebben. Daarom hebben we speciale programma's ontwikkeld om hen optimaal te laten groeien, zowel binnen als buiten het reguliere curriculum. Ontdek onze unieke ondersteuningsmogelijkheden, zoals de Fiers Praktijkklas en Manifesto, speciaal ontworpen voor leerlingen die extra uitdaging of begeleiding nodig hebben. Deze initiatieven zijn een aanvulling op ons kwalitatieve basisonderwijs, met als doel elke leerling te helpen zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Fiers Praktijkklas: Praktische Talentontwikkeling voor de Bovenbouw Voor onze leerlingen in de bovenbouw die van aanpakken weten en graag praktisch bezig zijn, biedt de Fiers Praktijkklas een uitstekende gelegenheid. Eén dag per week duiken deze leerlingen in de wereld van techniek, verzorging, koken of houtbewerking. Hierdoor kunnen ze hun praktische vaardigheden en talenten ontwikkelen op een manier die aansluit bij hun leerstijl. Deelname aan de Praktijkklas stimuleert leerlingen om hun kwaliteiten op een andere manier te tonen en zich breed te ontplooien, naast het reguliere lesprogramma. Selectie voor deze klas gebeurt altijd in nauw overleg met de groepsleerkracht, de ouders en onze intern begeleider, om zo de beste match voor de leerling te garanderen. Manifesto: Verrijkingsprogramma voor (Hoog)begaafde Leerlingen Herkent u kenmerken van (hoog)begaafdheid bij uw kind in de bovenbouw? Dan is Manifesto wellicht de juiste aanvulling. We starten met het verrijken van de leerstof binnen de eigen groep, aangevuld met extra uitdagingen in kleine plusgroepen. Als dit niet volstaat, biedt Manifesto een passend vervolg. Manifesto is speciaal ontwikkeld voor leerlingen uit groep 5 tot en met 8. Op woensdagochtend volgen zij een uitdagend, projectmatig programma op CBS Paul Kruger in Coevorden. Hier ontmoeten ze gelijkgestemde leeftijdsgenoten en werken ze aan opdrachten die gericht zijn op zowel hun talenten als op de ontwikkeling van executieve functies, zoals plannen, reflecteren en effectief leren. De opgedane kennis en vaardigheden uit Manifesto kunnen deels op de eigen school worden voortgezet, wat zorgt voor een naadloze integratie in het leerproces. Onze Doorlopende Ontwikkeling in Onderwijs: Terugblik en Vooruitblik Het afgelopen schooljaar 2024-2025 was een periode van significante vooruitgang in ons onderwijs. Ons team heeft geïnvesteerd in innovatie om de leerervaring voor onze leerlingen continu te verbeteren. Belangrijke mijlpalen waren de implementatie van thematisch werken met Vier keer Wijzer voor wereldoriëntatie en de introductie van de Kanjertraining voor sociaal-emotionele groei. Daarnaast hebben we Bareka en Rekensprint geïntegreerd om ons rekenonderwijs te versterken. Deze vernieuwingen leggen een solide basis voor leren met plezier, zelfvertrouwen en eigenaarschap. Onze ervaring stelt ons in staat om effectief in te spelen op de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind. Voor het komende schooljaar 2025-2026 blijven we ons inzetten voor kwaliteitsverbetering en verdieping van ons aanbod. We richten ons op het versterken van rekenonderwijs met planmatig werken voor ons ondersteuningsaanbod. De thematische aanpak van Vier keer Wijzer wordt uitgebreid met verbindingen naar taal- en leesonderwijs. We stimuleren leesplezier en leesbeleving om de motivatie van leerlingen te behouden en hun brede ontwikkeling te ondersteunen. Samen met onze leerlingen en ouders bouwen we aan een school waar elk kind kan floreren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij Dr. Picardtschool zetten we vol in op een rijke leerervaring voor iedere leerling. Een belangrijk doel is de implementatie van 'Vier keer Wijzer', een dynamische thematische lesmethode die wekelijks in alle groepen wordt toegepast. Deze methode verrijkt het onderwijs in zaakvakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis en natuur, en stimuleert tevens wetenschap & techniek, 21e-eeuwse vaardigheden en sociaal-emotionele groei. We hanteren een duidelijke doorgaande lijn voor 'Vier keer Wijzer' van groep 1 tot en met 8, wat zorgt voor een consistente en optimale thematische aanpak. Deze aanpak wordt maandelijks geëvalueerd in onze teamvergaderingen om continuïteit en verbetering te waarborgen. Daarnaast streven we naar een significante verbetering van de rekenresultaten. Voor groep 8 hanteren we een schoolnorm van 100% 1F en 50% 1S, met een gestructureerd schoolbreed rekenaanbod zoals beschreven in ons rekenbeleidsplan. Sinds december 2024 is een speciaal ingerichte rekenkast met concreet materiaal beschikbaar voor dagelijks gebruik in alle klassen. Verder integreren we de 'Kanjertraining' wekelijks in alle groepen vanaf schooljaar 2024-2025. Dit programma vormt de basis voor een positief pedagogisch klimaat en versterkt het welzijn en de sociale veiligheid van onze leerlingen, wat essentieel is voor een plezierige schoolervaring. De Kanjertraining sluit ook naadloos aan bij ons burgerschapsonderwijs. Onze ambities omvatten ook een sterke doorgaande lijn in cultuuronderwijs, het optimaliseren van burgerschapsonderwijs en een nauwe samenwerking met Voorschool 'Wereldwijs' voor een soepele overgang naar het basisonderwijs.

Hoe zorgen we ervoor dat onze onderwijsdoelen worden behaald?

De Dr. Picardtschool hanteert een proactieve aanpak voor kwaliteitsborging, verankerd in ons schoolplan. Hierin zijn alle doelen SMART geformuleerd en gedurende het schooljaar actief bijgewerkt en aangescherpt tijdens onze reguliere teamvergaderingen. Dit stelt ons in staat om de voortgang nauwlettend te volgen en onze doelstellingen levendig te houden. Onze teamleden worden continu betrokken bij de realisatie van de schoolplandoelen, die periodiek worden besproken in teamvergaderingen. Halverwege het schooljaar voeren we een tussentijdse evaluatie uit om de behaalde resultaten te beoordelen en eventuele bijstellingen te bespreken, zodat we altijd op koers blijven.

Downloaden

Uitstekend Jonge Kind Programma op Basisschool Dr. Picardt

Toelichting van de school

Op Basisschool Dr. Picardt in Coevorden bieden we een inspirerend programma voor jonge kinderen, gericht op een veilige en stimulerende start. Wij geloven dat een gevoel van veiligheid, gezien worden en vertrouwen de basis vormt voor optimale ontwikkeling en leren. Onze school creëert een warme en uitnodigende omgeving waar elk kind op eigen tempo en vanuit eigen kracht kan groeien. We focussen op de mogelijkheden van het kind en bieden de ondersteuning die nodig is om succesvol te zijn. Spelenderwijs leren staat centraal in onze kleuterklassen. Door een rijke en betekenisvolle leeromgeving te creëren die aansluit bij de belevingswereld van jonge kinderen, stimuleren we hun natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdeklust. Spel is de krachtigste motor voor ontwikkeling op alle gebieden. Onze klassen zijn gestructureerd met een balans tussen gerichte instructie van de leerkracht en zelfstandige keuzes van het kind. Door middel van vaste routines en activiteiten in verschillende hoeken leren kinderen spelenderwijs de basisvaardigheden. De leerkracht coacht, daagt uit en observeert actief om leerdoelen te integreren in het spel. Wij hechten veel waarde aan een open en prettige communicatie met ouders. U bent altijd welkom om langs te komen met vragen of ideeën. Samen zorgen we voor de beste ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Dr. Picardtschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Dr. Picardt Coevorden biedt diverse aanvullende programma's en ondersteuning specifiek gericht op de behoeften van jonge kinderen, waaronder kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Ja, Basisschool Dr. Picardt Coevorden biedt diverse aanvullende programma's en ondersteuning specifiek gericht op de behoeften van jonge kinderen, waaronder kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Kinderopvang Coevorden
Peuteropvang en VVE programma's

Met welke kinderopvangpartners werkt Dr. Picardtschool samen?

Basisschool Dr. Picardt werkt nauw samen met Kinderwereld, specifiek de locatie Wereldwijs in Coevorden, om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor jonge kinderen.

Basisschool Dr. Picardt werkt nauw samen met Kinderwereld, specifiek de locatie Wereldwijs in Coevorden, om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor jonge kinderen.

Team | Dr. Picardtschool in Coevorden | [2025] Schoolregister