Basisschool Dr. Picardtschool in Coevorden

De resultaten van Dr. Picardtschool in Coevorden

Current section: resultaten
Van Pallandtlaan 7
7742 Coevorden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dr. Picardtschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Dr. Picardtschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Dr. Picardtschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op de Dr. Picardtschool

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van de leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief de Dr. Picardtschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Ambitieus Onderwijs op de Dr. Picardtschool

Het streefniveau, een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau, stimuleert leerlingen om nog hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieniveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt specifieke streefniveau-doelstellingen vast voor elke school, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze doelstellingen vormen de signaleringswaarde voor het streefniveau, een maatstaf voor onze schoolprestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dr. Picardtschool?

Ontdek hoe de Dr. Picardtschool leerlingen voorbereidt op het voortgezet onderwijs. Tegen het einde van groep 7 ontvangen ouders een voorlopig schooladvies. In groep 8 vindt een uitgebreid adviesgesprek plaats, waarbij de leerling en ouders betrokken worden bij de keuze voor het vervolgonderwijs. De doorstroomtoets in februari kan leiden tot een bijstelling van dit advies. De uiteindelijke keuze voor een school voor voortgezet onderwijs ligt bij de ouders. De Dr. Picardtschool zorgt voor een soepele overdracht van gegevens en een 'warme' overdracht met de toekomstige mentor. Het schooladvies wordt samengesteld op basis van de plaatsingswijzer (IEP-toetsen vanaf groep 7), werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, methodetoetsen en de doorstroomtoets. In groep 8 ligt de focus op een optimale voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Leerlingen leren zelfstandig werken, plannen en verantwoordelijkheid nemen voor hun schoolwerk. Ouders worden hierover geïnformeerd tijdens de jaarlijkse groepsinformatieavond. Bezoeken aan open dagen van vo-scholen, zoals de Openbare Scholengemeenschap de Nieuwe Veste, worden aangemoedigd. De Dr. Picardtschool heeft een bewezen staat van dienst in het geven van passende schooladviezen. Leerlingen stromen succesvol door naar het voortgezet onderwijs en behalen daar goede resultaten. De aansluiting met het vervolgonderwijs is sterk, met minimale uitval of bijstelling van adviezen na de start. Uitstroomgegevens groep 8 Dr. Picardtschool: Schooljaar 2024-2025: 30 leerlingen: VWO (17%), HAVO/VWO (7%), HAVO (20%), TL/HAVO (7%), TL (20%), KB (7%), BB/KB (16%), Praktijkonderwijs (6%). Schooljaar 2023-2024: 24 leerlingen: VWO (16%), HAVO/VWO (8%), HAVO (28%), TL/HAVO (8%), TL (12%), KB (20%), BB/KB (4%), Praktijkonderwijs (4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Stimuleren van Sociale Ontwikkeling op de Dr. Picardtschool

Op de Dr. Picardtschool hechten we enorm veel waarde aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. Deze ontwikkeling is cruciaal voor hun algehele leerproces en toekomstige succes. We zetten ons structureel en doelgericht in om elk kind te begeleiden in zijn of haar sociale en emotionele groei. Ons doel is om hen op te voeden tot zelfstandige, verantwoordelijke individuen die positief kunnen omgaan met zichzelf, hun omgeving en de wereld om hen heen. Door duidelijke regels en afspraken te hanteren, creëren we een omgeving waarin zowel kinderen als volwassenen elkaar kunnen aanspreken. Dit bevordert wederzijds respect en ondersteuning, zodat iedereen met plezier naar school kan gaan. Voor een gestructureerde aanpak van sociale vaardigheden maken we gebruik van de Kanjertraining. Meer details over deze effectieve methodiek vindt u op onze website of via www.kanjertraining.nl.

Veiligheid en Vertrouwen: Een basis voor groei

Respect voor Elkaar: Samenwerken en waarderen

Verantwoordelijkheid Nemen: Actief deelnemen aan de schoolgemeenschap

Hoe bevordert de Dr. Picardtschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Dr. Picardtschool hanteert de Kanjertraining, een bewezen lesmethode gericht op burgerschap en het aanleren van essentiële sociale vaardigheden. Deze aanpak biedt een heldere visie voor leerlingen, leerkrachten en ouders, De Kanjertraining stelt kinderen in staat om op een positieve manier om te gaan met uitdagende sociale situemen. De methode benadrukt het belang van samenwerking tussen ouders en leerkrachten, met als kernboodschap: 'Wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat, dat vormt je.' We focussen op het creëren van duurzame oplossingen die recht doen aan zowel de leerling als de situatie. Dit draagt bij aan een veilige en ondersteunende leeromgeving, waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Welke methoden gebruikt de Dr. Picardtschool voor het meten van sociale vooruitgang?

De Dr. Picardtschool monitort de sociale opbrengsten nauwgezet met behulp van specifieke instrumenten. Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 vullen tweemaal per jaar een digitale vragenlijst in om de sociale veiligheid te evalueren. De resultaten hiervan bieden ons waardevolle inzichten voor het opstellen van gerichte plannen. Daarnaast maken we gebruik van het IEP LVS, inclusief het 'Hart en Handen' self-assessment instrument. Dit geeft leerlingen zelf inzicht in hun profiel op gebieden als sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creativiteit.

  • Kanvas voor sociale monitoring
  • Hart en Handen (IEP) voor zelfinzicht

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

De Dr. Picardtschool zet de Kanjertraining in als primaire methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze training is specifiek ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en een positieve mindset. Door de Kanjertraining integreren we effectieve strategieën voor persoonlijke groei en positieve interactie in ons dagelijkse onderwijs.

  • Kanjertraining voor sociaal-emotionele vaardigheden

Inspectierapport Dr. Picardtschool: Kwaliteit en Ontwikkeling

De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt regelmatig de kwaliteit van ons basisonderwijs. Dit omvat een grondige evaluatie van onze onderwijskundige aanpak, de zorg voor onze leerlingen en het effectief besturen van de school. Tijdens deze inspecties worden zowel het schoolbestuur als individuele scholen, waaronder de Dr. Picardtschool, kritisch bekeken. Er wordt gelet op de kwaliteit van de lessen, de ontwikkeling van leerlingen en de financiële gezondheid. Deze transparante beoordeling helpt ons om continu te verbeteren en het beste onderwijs te bieden. De meest recente bevindingen en het volledige inspectierapport van de Dr. Picardtschool zijn eenvoudig online in te zien. Zo blijft u volledig geïnformeerd over de voortgang en de resultaten van ons toegewijde team.

Resultaten | Dr. Picardtschool in Coevorden | [2025] Schoolregister