Dr. Picardtschool

De resultaten van Dr. Picardtschool in Coevorden

Current section: resultaten
Van Pallandtlaan 7
7742 WJ Coevorden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dr. Picardtschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Dr. Picardtschool

Schoolweging
30.23
Spreiding
5.13

De schoolweging van Dr. Picardtschool is 30,23 , met een spreiding van 5,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Dr. Picardtschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Dr. Picardtschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

96,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, iets hoger dan het landelijke gemiddelde (95,7%). De school houdt hiermee ruimschoots voldoen aan de inspectienorm van 85%, ondanks de uitdagende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

70,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 57,3%), ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen weet te realiseren, mede door het adaptieve lesprogramma.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dr. Picardtschool?

De adviezen tonen een verschuiving naar hogere leerniveaus: 41,7% havo/vwo-advies (regio 10,9%) en 8,3% vwo (regio 18,6%). Praktijkonderwijs blijft met 4% beperkt, maar ligt wel boven het regionaal gemiddelde (1%). De brede adviesrange sluit aan bij de gevarieerde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDr. PicardtschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door middel van observaties, methodegebonden toetsen en niet methodegebonden toetsen, die afgenomen worden volgens vaststaande toets afnamemomenten (zie toetskalender), volgt de school de ontwikkeling van alle leerlingen. De methodegebonden toetsen en de niet-methodegebonden toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd en geëvalueerd. We monitoren of de doelen zijn behaald en brengen in beeld welke aanpak ingezet moet worden. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben. De methodeonafhankelijke toetsen van IEP worden gemaakt van groep 3 t/m groep 8.

Zitten de oud-leerlingen van Dr. Picardtschool in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend veel leerlingen presteren boven advies: 57,1% tegen 25,3% landelijk. Slechts 7,1% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal). Dit bevestigt de zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en veraf). Door regels en afspraken zichtbaar te maken, kunnen kinderen en volwassenen, als er zich ongewenste situaties voordoen, elkaar aanspreken op deze regels en afspraken. Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen, stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan! Schoolbreed werken we met Positive Behaviour Support (PBS). Gedurende het schooljaar zal 'Kanjertraining' worden geïmplementeerd. Vanaf dat moment wordt deze werkwijze ingezet in alle groepen. LEES MINDER

Veiligheid / vertrouwen

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van de Dr. Picardtschool voor sociale ontwikkeling?

Vanaf schooljaar 2024-2025 implementeert de Dr. Picardtschool de 'Kanjertraining' in alle groepen. Tot die tijd wordt de huidige werkwijze van PBS (Positive Behavior Support) gehanteerd. Kanjertraining is een lesmethode voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden, met een duidelijke visie voor kinderen, leerkrachten en ouders om positief om te gaan met sociaal stressvolle situaties. De school streeft naar nauwe samenwerking tussen ouders en leerkrachten, met focus op de omgang met ervaringen. Elk jaar wordt de vragenlijst 'Werken met Kwaliteit' (WMK) afgenomen in groep 6, 7 en 8 om de sociale veiligheid te meten. Resultaten van 2023-2024 zijn positief. Ook leerkrachten en ouders vullen een vragenlijst in. De rapporten zijn ter inzage bij de directie.

Welke registratievormen gebruikt de Dr. Picardtschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Dr. Picardtschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, de WMK vragenlijst (via Parnassys) en Hart en Handen (IEP) om sociale opbrengsten in kaart te brengen. Het gaat erom hoe de leerlingen sociaal en emotioneel zich ontwikkelen in de groep.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Dr. Picardtschool?

De Dr. Picardtschool gebruikt de Kanjertraining en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methodes voor sociaal-emotioneel leren. De focus ligt op het leren omgaan met elkaar en het creëren van een positieve sfeer in de school.