Basisschool Sint Bernardus in Clinge

Het team van Basisschool Sint Bernardus in Clinge

Current section: team
Koningin Julianastraat 41
4567 Clinge

Zie hier hoe het team van Basisschool Sint Bernardus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Sint Bernardus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Sint Bernardus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Sint Bernardus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Sint Bernardus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Sint Bernardus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Sint Bernardus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Sint Bernardus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Sint Bernardus: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

Bij Basisschool Sint Bernardus zetten we ons maximaal in om de continuïteit van ons hoogwaardige onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We prioriteren interne oplossingen, zoals het flexibel inzetten van ons toegewijde team van leerkrachten en onderwijsassistenten, om klassen zoveel mogelijk doorlopend te laten leren. Onze flexibiliteit zorgt ervoor dat uw kind kan blijven rekenen op een stabiele leeromgeving. In uitzonderlijke gevallen, wanneer interne oplossingen niet volstaan, werken we nauw samen met ouders om geschikte vervangingsarrangementen te vinden. Het voorkomen dat kinderen naar huis gestuurd moeten worden, staat hierbij centraal in onze aanpak.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Sint Bernardus: Specialisten voor Elke Leerling

3

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Academische Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekencoördinator
Logopedist

Toelichting van de school:

Op onze basisschool in Clinge bieden we gerichte ondersteuning voor taal en rekenen. Een ervaren Intern Begeleider is aanwezig van maandag tot en met woensdag om leerlingen te helpen. Daarnaast staat onze toegewijde rekencoördinator u en uw kind bij van maandag tot en met vrijdag. Voor specifieke spraak- en taalontwikkeling kunt u rekenen op onze gespecialiseerde logopedist, die ook op school actief is. Deze combinatie van expertise zorgt ervoor dat elke leerling de benodigde aandacht krijgt om uit te blinken in deze cruciale vakgebieden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Sint Bernardus geloven we sterk in het belang van een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Een gediplomeerde gedragsspecialist van onze organisatie, de Tandem, is aanwezig op maandag, woensdag en vrijdag om leerlingen te ondersteunen. Onze bekwame Intern Begeleider is beschikbaar van maandag tot en met woensdag voor verdere begeleiding. We werken proactief samen met 'Hulst voor Elkaar' voor preventieve ondersteuning door ervaren social workers. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel en effectief in te spelen op de behoeften van uw kind, zodat het zich optimaal kan ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving. Maak een afspraak via de intern begeleider voor meer informatie.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Om de leerprestaties van uw kind te maximaliseren, zet Basisschool Sint Bernardus in op gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze organisatie, de Tandem, stelt een gediplomeerd gedragsspecialist ter beschikking op maandag, woensdag en vrijdag. Bovendien is onze ervaren Intern Begeleider aanwezig van maandag tot en met woensdag. Samen zorgen zij voor een gestructureerde aanpak en effectieve begeleiding. Deze deskundige hulp garandeert dat leerlingen de juiste tools ontvangen om hun leerdoelen te bereiken en een positieve schoolervaring te hebben.

0

Motorische Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Twee keer per jaar voeren we de MQ-scan uit om de voortgang te monitoren, met bespreking van de resultaten in ons zorgteam. Onze gymlessen worden zorgvuldig afgestemd op de individuele ontwikkelingsbehoeften van de leerlingen in elke groep. We informeren ouders proactief over de motorische ontwikkeling van hun kind. Met speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, bevorderen we een gezonde en actieve levensstijl.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De school biedt ondersteuning waar nodig met betrekking tot medische handelingen en persoonlijke verzorging, in samenwerking met ouders en externe professionals. Het welzijn van elk kind is onze hoogste prioriteit. We zorgen voor een veilige en verzorgde omgeving waarin leerlingen zich comfortabel en zelfverzekerd voelen. Voor specifieke vragen of behoeften kunt u altijd contact opnemen met de school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Kinderdagverblijf
Peuterspeelzaal
Buitenschoolse opvang
peuter-kleuterleerplein

Optimale Leerondersteuning op Sint Bernardus: Een Persoonlijke Aanpak

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Wat U Mag Verwachten

Op Basisschool Sint Bernardus geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat aansluit bij individuele mogelijkheden en behoeften. We streven ernaar om alle leerlingen, of ze nu extra uitdaging of specifieke begeleiding nodig hebben, een stimulerende en veilige leeromgeving te bieden. Onze focus ligt op het maximaliseren van het potentieel van elk kind, met een sterke nadruk op een proactieve en zorgzame benadering. Onze zorgplicht betekent dat we actief zoeken naar de meest passende onderwijsplek voor elk kind, of dit nu binnen onze eigen muren is of via een samenwerking met andere scholen. Dit doen we altijd in nauw overleg met ouders, om samen de beste keuzes te maken voor de ontwikkeling van uw kind. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat u kunt vinden op onze website https://www.bs-clinge.nl, beschrijft gedetailleerd welke ondersteuning wij bieden, conform het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding. Wij hanteren de principes van handelingsgericht werken, waarbij we continu de leerresultaten monitoren om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Het directe instructiemodel vormt de kern van onze lesmethoden, ondersteund door gedegen groepsplannen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stellen we, in samenspraak met de orthopedagoog van onze onderwijsgroep, een individueel ontwikkelingsperspectief op. Onze aandacht gaat uit naar diverse onderwijsbehoeften, waaronder adaptief werken in leergebieden, gedragsmanagement, sociaal-emotionele ontwikkeling, motivatie, concentratie en een positief pedagogisch klimaat. Extra zorg en begeleiding zijn essentieel voor de ontwikkeling van elk kind. Op Sint Bernardus beschikken we over gespecialiseerde materialen en hulpmiddelen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals kinderen met een leerachterstand of juist hoogbegaafde leerlingen. De voortgang van deze kinderen wordt nauwlettend gevolgd en besproken tijdens leerlingbesprekingen met de intern begeleider en leerkracht. Ouders worden vanaf het begin actief betrokken bij het hele proces. Remedial teaching wordt door de groepsleerkracht binnen de klas gegeven. Beslissingen over doubleren of het verlengen van de kleuterperiode worden zorgvuldig overwogen, altijd met het welzijn en de academische vooruitgang van het kind als hoogste prioriteit. Een kind blijft alleen zitten indien dit aantoonbaar bijdraagt aan een betere schoolloopbaan. We geven de voorkeur aan aangepaste lesprogramma's om doorstroming te optimaliseren. Voor kinderen met specifieke leerstoornissen zoeken we naar de meest effectieve oplossingen, vaak door aangepaste leerstof aan te bieden. De specifieke procedures hiervoor zijn vastgelegd in protocollen en worden met de ouders besproken. We kijken voortdurend naar mogelijkheden om ons aanbod aan extra ondersteuning te verbeteren. Door individuele beoordelingen en samenwerking met deskundigen, zoals tijdens onze geplande preventieoverleggen, streven we ernaar om kinderen met specifieke onderwijsbehoeften de best mogelijke begeleiding te bieden, bij voorkeur dicht bij huis. Ons doel is om een breed scala aan onderwijsbehoeften te kunnen faciliteren binnen onze schoolgemeenschap.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Basisschool Sint Bernardus

Wat zijn de Belangrijkste Ontwikkelingsdoelen van ons Schoolplan?

Basisschool Sint Bernardus streeft naar continue verbetering van het onderwijs om leerlingen optimaal te stimuleren. In lijn met de strategische koers van Elevantio richten we ons op vier kerngebieden om onze ambities voor de periode 2023-2027 te realiseren. We willen kinderen blootstellen aan rijke leeromgevingen die culturele en creatieve activiteiten integreren, zodat ze hun talenten vrijelijk kunnen ontdekken en ontwikkelen. Daarnaast zetten we in op het optimaal benutten van elkaars talenten, kennis en vaardigheden om efficiënt te werken en een stimulerende professionele cultuur te creëren voor zowel leerlingen als leerkrachten. Het versterken van de ouderbetrokkenheid door de school- en thuiswereld beter te verbinden, is een belangrijk speerpunt. We streven naar actieve deelname van alle ouders binnen onze Tandem-structuur om de ouderparticipatie tussen onze drie locaties te vergroten. Verder realiseren we een doorlopende lijn tussen school en kinderopvang voor soepele overgangen voor de kinderen. Tot slot bieden we alle kinderen een plek binnen de Tandem en nodigen we externe professionals uit om hun expertise in te zetten ten behoeve van de leerlingen.

Hoe Borgt Basisschool Sint Bernardus de Kwaliteit en Bereikt het de Gestelde Doelen?

Wij hanteren een cyclische werkwijze om de onderwijskwaliteit continu te monitoren en te verbeteren. Dit proces omvat het vaststellen van doelen, het opstellen van concrete plannen en regelmatige evaluaties om de voortgang te bewaken, conform de PDCA-cyclus. We maken gebruik van de effectieve instrumenten van Stichting LeerKRACHT om onze verbeterpunten te structureren. Via het jaarbord worden de belangrijkste verbeterthema's, onderwijsinhoudelijke zaken en organisatorische ontwikkelpunten verdeeld over vijf periodes per schooljaar. De verbeterdoelen worden opgedeeld in concrete acties, waarbij we tijdens teamsessies tweewekelijks gericht werken aan de gestelde doelen. Dit planmatige werken, inclusief de planning van team- en bordsessies en professionalisering, zorgt voor heldere interne communicatie en een gedeelde verantwoordelijkheid. Afspraken worden vastgelegd in onze "Zo doen wij dat!" kwaliteitskaarten. Om de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet te volgen, maken we gebruik van diverse toetsen, instrumenten en systemen, zowel voor cognitieve als sociaal-emotionele vooruitgang. Twee keer per jaar analyseren we gezamenlijk de resultaten op leerling-, groeps- en schoolniveau, waarbij we deze vergelijken met voorgaande jaren. Hierdoor identificeren we waar het onderwijsaanbod optimaal aansluit en waar extra ondersteuning nodig is, zodat ons beleid altijd is afgestemd op de behoeften van onze leerlingen. We bevorderen een professionele cultuur door gezamenlijke lesvoorbereidingen, lesobservaties en feedbackgesprekken.

Speciaal Programma voor Peuters en Kleuters: Spelend Leren bij Sint Bernardus

Toelichting van de school

Bij Basisschool Sint Bernardus geloven we dat spelend leren de sleutel is tot succes voor jonge kinderen. Wanneer kinderen de vrijheid krijgen om hun eigen spel te kiezen, groeit hun motivatie en betrokkenheid. Dit resulteert in een effectievere en productievere leeromgeving, al vanaf de peuterfase. Wij werken nauw samen met de peuterspeelzaal om een naadloze leerlijn te creëren. Deze samenwerking omvat gezamenlijke thema-ontwikkeling, het delen van faciliteiten en ruimtes, en groepsdoorbrekende activiteiten. Zo zorgen we voor een warme en vertrouwde overdracht wanneer peuters de stap naar de kleuterklas maken. Ouders kunnen hun kinderen vanaf 2 jaar inschrijven bij onze peuterspeelzaal, die opereert onder de vlag van Kinderopvang Zeeuws Vlaanderen. Peuters kunnen profiteren van een speciaal aanbod: 'vijf dagdelen halen, twee betalen'. Dit betekent dat bij afname van twee dagdelen peuterspeelzaal, u drie ochtenden gratis ontvangt. Een fantastische kans om uw kind een vliegende start te geven!

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Sint Bernardus extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Sint Bernardus biedt een speciaal programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en een soepele overgang naar het basisonderwijs. Dit omvat samenwerking met peuterspeelzalen voor een doorlopende leerlijn.

Ja, Basisschool Sint Bernardus biedt een speciaal programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en een soepele overgang naar het basisonderwijs. Dit omvat samenwerking met peuterspeelzalen voor een doorlopende leerlijn.

Met welke organisaties werkt Basisschool Sint Bernardus samen voor het jonge kind programma?

De school werkt nauw samen met Kinderopvang Zeeuws Vlaanderen om een kwalitatief hoogwaardig aanbod voor peuters te garanderen, inclusief een aantrekkelijke kortingsregeling.

De school werkt nauw samen met Kinderopvang Zeeuws Vlaanderen om een kwalitatief hoogwaardig aanbod voor peuters te garanderen, inclusief een aantrekkelijke kortingsregeling.

Team | Basisschool Sint Bernardus in Clinge | [2025] Schoolregister