Basisschool Sint Bernardus
Koningin Julianastraat 41
4567 CA Clinge

Schoolweging

Schoolweging
30.16
Spreiding
6.79

De schoolweging van Sint Bernardus Clinge is 30,16 , met een spreiding van 6,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.06% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm (85%). Ook scoort ze hierbij iets beter dan vergelijkbare scholen (95.7%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat significant boven de signaleringswaarde (45.5%) én het regionaal gemiddelde (57.3%) ligt. Dit duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn opvallend uitgesproken voor theoretische leerroutes: 28.57% havo en 28.57% vwo (samen 57.14%), tegenover 21.43% voor beide vmbo-niveaus. Dit contrasteert met regionale trends waar vmbo-(g)t/havo-adviezen dominant zijn (26.79% gezamenlijk). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1.01% scoren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Bernardus ClingeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen en registreren, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem (LVS) Parnassys. Het leerlingvolgsysteem geeft ons zicht op: · hoe het kind zich individueel ontwikkelt (observaties en methodetoetsen) · hoe het kind zich binnen de groep ontwikkelt · hoe het kind zich ten opzichte van leeftijdsgenoten in het land ontwikkelt (IEP). We hanteren een toetskalender waarin niet methode gebonden toetsen staan gepland. Enkele keren per jaar worden voor lezen (technisch en begrijpend), rekenen en voor taal deze zgn. landelijk genormeerde toetsen afgenomen, die een beeld geven van hoe onze leerlingen scoren t.o.v. overige scholen in Nederland. De kinderen van groep 1 en 2 worden gevolgd met de KIJK-registratie, waarbinnen ontwikkelingsgebieden aan bod komen. De Ib-er bewaakt en coördineert het volgen van de ontwikkeling van de kinderen. Op onze scholen proberen we zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van kinderen. Om groepsplannen zo goed mogelijk op te stellen, is het belangrijk dat de leerkracht - in overleg met de Ib-er - de onderwijsleersituatie aan kan passen naar aanleiding van voldoende gegevens van de leerling, van de omgeving (school en thuis) en vanuit de reflectie op het eigen leerkrachtgedrag. In de groepsplannen worden, vanwege onderwijsplanning en klassenmanagement, kinderen met gelijke onderwijsbehoeften geclusterd. De leerkracht is verantwoordelijk voor de voortgang; hij/zij observeert, neemt regelmatig toetsen af en stelt de plannen op. De Ib-er coacht/begeleidt en bewaakt de processen en toetsresultaten. Vier maal per jaar vinden er HGW gesprekken plaats, waarin we de leerlingen en de groepsplannen bespreken en de ontwikkeling van de hele jaargroep volgen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%) ligt. Mogelijk geeft de school ambitieuze adviezen, of zijn extra ondersteuning bij de overstap naar voortgezet onderwijs nodig. 30% stroomt weliswaar boven advies door, maar het hoge percentage onder-advisering vraagt om analyse.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn ons ervan bewust dat sociaal-emotionele ontwikkeling van belang is. Wij vinden het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben in zichzelf en in elkaar. We respecteren anderen om ons heen. Kinderen leren samenwerken met elkaar, maar ook omgaan met emoties van zichzelf en van anderen. Deze ontwikkeling kan alleen plaatsvinden in een veilige omgeving. De leerkrachten realiseren zich dat hun handelen invloed heeft op de ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen. Een voorwaarde voor een positief en veilig pedagogisch klimaat is dat het handelen van de medewerkers binnen de Tandem consequent is en gericht op de uitgangspunten zoals die in de visie/missie beschreven staan. Daarbij dragen de leerkrachten de normen en waarden, vanuit onze 4 kernwaarden, uit. LEES MINDER

Plezier maak je samen

Vertrouwen in jezelf en elkaar

Vrijheid in wie je bent

Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Bernardus voor sociale ontwikkeling?

In de groepen 3 tot en met 8 vullen de kinderen twee keer per jaar een 'self-assessment' in, waardoor ze inzicht krijgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. De resultaten, weergegeven in spindiagrammen, geven aan in hoeverre de leerling bepaalde aspecten op zichzelf van toepassing vindt. Dit beeld, in combinatie met het beeld van de leerkracht en de ouders/verzorgers, geeft de leerling inzicht in zijn Eigen Profiel (IEP). Daarnaast wordt in alle groepen de methode KWINK gebruikt, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, om een sociaal veilige leeromgeving te waarborgen, zoals vereist door de wet ‘Sociale veiligheid op school’. In de kleutergroepen wordt KIJK! gebruikt, waarbij observatielijsten om de 6 maanden worden ingevuld en met de ouders worden besproken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Bernardus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sint Bernardus gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KIJK! en Sociaal Emotionele Vragenlijst.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Bernardus?

Basisschool Sint Bernardus gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: KWINK