
Schoolweging
De schoolweging van De Driesprong Chaam is 26,92 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend vergeleken met zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er wordt nadrukkelijk ingezet op hogere adviezen: 24,2% havo/vwo en 24,2% vwo (tegenover 10,9% en 18,6% landelijk). Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0% vs 1,0% regionaal), wat consistent is met de theoretische focus van de school. Het beleid met tweeledige plaatsingsadviezen zorgt voor een realistische doorstroom naar het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Driesprong Chaam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.84 | 178.92 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijds worden resultaten gemeten met Cito-toetsen, Leerling in Beeld. Evaluatie geschiedt door leerkracht samen met de intern begeleider. Een rapportage wordt op schoolniveau door het kwaliteitsteam opgesteld en met het team en later met het bestuur doorgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
69,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (11,1%) ligt iets lager dan de nationale 11,8%, wat past bij de beschreven VO-adviescommissie en zorgvuldige monitoring van doorstroom.
Sociale ontwikkeling
Op basisschool de Driesprong vinden we het belangrijk dat kinderen een fijne basisschooltijd hebben. Door de kinderen zelfbewust te maken en het leren om respectvol met elkaar om te gaan, ontstaat er een fijne en veilige sfeer op school. Ieder kind mag hier zichzelf zijn en samen zijn we verantwoordelijk voor de sfeer in de groep. Door de gehele basisschoolperiode aandacht te besteden aan het ontwikkelen van sociaal-emotionele competenties, bereiden wij de kinderen voor op de toekomstige samenleving. Dit doen we samen met kinderen, leerkrachten en ouders. LEES MINDER
respectvol omgaan met elkaar
betekenisvolle omgeving
samen verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Roomskatholieke Basisschool De Driesprong voor sociale ontwikkeling?
De Roomskatholieke Basisschool De Driesprong gebruikt verschillende werkwijzen om de sociaal-emotionele competenties van leerlingen te ontwikkelen. De school borgt de veiligheid middels het protocol zorg en welzijn. Wekelijks wordt er gewerkt met de methode KWINK, klassikaal en preventief, aan de competenties: besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren. Daarnaast wordt Leerling in Beeld gebruikt, waarbij observatielijsten twee keer per jaar worden afgenomen. De Successpiegel wordt gebruikt om een sociale vragenlijst af te nemen bij leerlingen van leerjaar 5 t/m 8. Taakspel wordt ingezet in de groepen 3 t/m 8 om een gestructureerd en veilig klassenklimaat te creëren. Parnassys is het leerlingvolgsysteem waarin de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt vastgelegd. Tot slot krijgen de kinderen uit groep 8 een brugklastraining vanuit het aanbod collectieve preventie, waarbij ze worden voorbereid op het voortgezet onderwijs en leren om zelf grenzen aan te geven en te herkennen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Roomskatholieke Basisschool De Driesprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Roomskatholieke Basisschool De Driesprong gebruikt de Successpiegel, Parnassys en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Roomskatholieke Basisschool De Driesprong?
Roomskatholieke Basisschool De Driesprong gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.