St.-Jansschool
Kerkstraat 37
5529 AK Casteren

Schoolweging

Schoolweging
28.5
Spreiding
5.57

De schoolweging van St. Jansschool is 28,50 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat significant boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsniveau (96,4%) ligt. De school garandeert hiermee stevige basisvaardigheden, in lijn met het beleid 'geen kind achterop’.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6% en het vergelijkingsniveau van 60,5%. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk, zoals de 'doorlopende rekenlijn' uit het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

43,8% VMBO-(g)t-advies domineert, met opvallende aandacht voor doorstroommogelijkheden: 12,5% VMBO-(g)t/havo en 18,8% havo/vwo (vs. 10,3% en 10,9% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt niet voor, tegen 1,01% regionaal. Dit benadrukt de academische focus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. JansschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB172.95175.23172.29

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten Bij ons op school gebruiken we toetsresultaten om (nog) beter te kunnen aansluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Voor het meten van de tussenresultaten hanteren wij methodegebonden- en CITO-toetsen. We streven naar hoge opbrengsten, passend bij onze populatie, met name voor de kernvakken. We vinden het belangrijk dat leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze uit kunnen stromen naar voor hen passend vervolgonderwijs. Om de sociaal- emotionele opbrengsten te "meten" gebruiken we Zien. Naar aanleiding van de CITO-toetsen worden twee keer per jaar de resultaten geanalyseerd door middel van een zelfevaluatie. Vervolgens worden nieuwe doelen opgesteld voor de volgende periode door het team. Aansluitend vinden de groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73,3% zit op advies, iets boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Opvallend is het gelijke percentage boven (13,3%) en onder (13,3%) advies – mogelijk een reflectie van de brede adviesrange. De school zet duidelijk in op realistisch adviseren, met ruimte voor groei.

Sociale ontwikkeling

Burgerschap Onze school draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen tot democratische burgers. Burgers die zich staande kunnen houden in onze multiculturele samenleving. Burgerschap beschouwen wij daarom als een belangrijk onderdeel van ons lesprogramma. Het komt aan bod bij diverse lessen. Het gaat daarbij om kleine zaken: goed met de buren omgaan, de omgeving netjes houden, oog hebben voor anderen, etc. Om dit te bereiken gaan we als team uit van de volgende waarden: Respect Verwondering (Zelf)verantwoordelijkheid Vertrouwen Professioneel Educatief partnerschap Wij zien burgerschapsonderwijs als een kerntaak. Wij hebben daarom voor een planmatige en gestructureerde aanpak gekozen: het programma de Vreedzame School. Dit programma beschouwt de school als een kleine leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen. Ze krijgen een stem en er wordt hen geleerd samen beslissingen te nemen, conflicten op te lossen en autonoom en kritisch te denken. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de school. Zij staan open voor de verschillen tussen mensen. Om op onze school de kwaliteit van ons burgerschapsonderwijs te waarborgen hebben wij een beleidsplan Burgerschap opgesteld. De kwaliteitskaart “Sociaal Veilig Schoolklimaat” is hier een belangrijk onderdeel van. Het plan ligt op school ter inzage. LEES MINDER

Zelfverantwoordelijkheid

Verbinding

Respect

Wat is de werkwijze van St.-Jansschool voor sociale ontwikkeling?

St.-Jansschool hanteert de principes van de Vreedzame School. Aanvullend gebruiken we de Vreedzame Kriebels (gezonde relaties en seksualiteit). De school heeft een stappenplan meldcode huiselijk geweld, dat jaarlijks met het team wordt besproken. Bij hulpvragen met betrekking tot de sociale ontwikkeling kan het CJG (Centrum Jeugd en Gezin) worden ingeschakeld. Een medewerker van het CJG komt regelmatig op school vanuit het project 'Samendoen', waar ouders terechtkunnen met hun opvoedvragen.

Welke registratievormen gebruikt St.-Jansschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

St.-Jansschool gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt St.-Jansschool?

St.-Jansschool gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en Vreedzame School.