
Schoolweging
De schoolweging van Klim-Op locatie Lijstersingel is 36,39 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,0% behaalt de school het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,1%), wat duidt op een effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32% voor deze school. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36,39). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 45,4%, wat de ambities van Klim-Op benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont diversiteit: 28% theoretische leerwegen (havo/vwo/vwo) tegen 46% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs (4%) valt hoger uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Tegelijk ontvangt 16% van de leerlingen een gecombineerd vmbo-advies (k/gt), wat aansluit bij de brede onderwijsvisie van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Klim-Op locatie Lijstersingel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.65 | 168.7 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gebruikt om de leerontwikkeling van de kinderen te volgen. Daarnaast worden de tussenresultaten gebruikt om ons onderwijsaanbod te evalueren. De tussenresultaten kunnen een aanleiding zijn om ons aanbod aan te passen aan de behoeften van de betreffende groep (en). Naar aanleiding van de tussenresultaten worden de groepsplannen opgesteld met daarin de gewenste vaardigheidsscores. In deze groepsplannen wordt ook beschreven hoe we dit gaan realiseren. Dit is een cyclisch proces.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
61,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, in lijn met landelijke cijfers. Opvallend is het hoge percentage onderadvisering (22,6% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De school zet hier extra begeleiding in bij de overgang naar het VO, zoals beschreven in hun zorgplan.
Sociale ontwikkeling
De Klim-Op is een Vreedzame school. In dit programma zit heel duidelijk een uitwerking van onze visie: Leren doen we samen en samen zijn we verantwoordelijk. Dit geldt voor het eigenaarschap van het leerproces voor leerlingen maar ook voor het omgaan met elkaar. Alle betrokken mensen bij de Klim-Op zijn dus verantwoordelijk voor het proces van leren en het op een goede manier omgaan met elkaar. De leerkracht heeft hierin een voorbeeldrol. LEES MINDER
Samenwerken
Samen verantwoordelijk
Wederzijds respect
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Klim-Op voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Klim-Op is sinds schooljaar 2016-2017 een Vreedzame School. Gedurende het schooljaar worden meerdere blokken behandeld in het kader hiervan. Op de schoolwebsite is te vinden met welk blok de school bezig is en wat het centrale thema is.