Openbare Basisschool de Tweemaster in Capelle aan den IJssel

Het team van Openbare Basisschool de Tweemaster in Capelle aan den IJssel

Current section: team
Aleoeten 37
2904 Capelle aan den IJssel

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool de Tweemaster is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool de Tweemaster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Tweemaster bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool de Tweemaster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool de Tweemaster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.4%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (21.4%)
45-55 jaar (17.9%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (3.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool de Tweemaster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (17.9%)
Indirect ondersteunend personeel (3.6%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool de Tweemaster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Verzekerde Lescontinuïteit: Ons Beleid voor Leerkrachtvervanging op De Tweemaster

Bij Openbare Basisschool de Tweemaster streven we naar ononderbroken leerplezier. Wanneer een leerkracht door ziekte of ander verlof afwezig is, zorgen wij voor passende vervanging. Dit doen we door een beroep te doen op onze flexibele vervangingspool, bestaande uit ervaren onderwijsprofessionals. Ook bieden we collega's de mogelijkheid om bij te springen, wat de teamspirit en continuïteit ten goede komt. In uitzonderlijke gevallen, en altijd onder nauwlettende begeleiding van de aanwezige teamleden, kunnen onderwijsassistenten of leraarondersteuners tijdelijk de lesgeven. Alleen in uiterste noodzaak schakelen we externe bureaus in. Ons primaire doel is het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs voor alle leerlingen, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van lesgevend personeel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school bestaat uit 15 groepen. Wij kiezen bij de kleuters voor heterogene groepen, dus een combinatie van de oudste en jongste kleuters (groep 1/2). De andere groepen bestaan uit jaarklassen, al dan niet gecombineerd in een groep.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool de Tweemaster

4

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Extra Ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen
Taalspecialist voor Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Bij Openbare Basisschool de Tweemaster zetten we ons in om de taal- en rekenvaardigheden van alle leerlingen te optimaliseren. Onze interne specialisten, zoals de intern begeleider en de rekenspecialist, bieden gerichte hulp. Daarnaast hebben we experts voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals bij meer- of hoogbegaafdheid. Voor specifieke behoeften kunnen we ook rekenen op externe deskundigen, waaronder logopedisten en orthopedagogen, om een breed scala aan ondersteuning te garanderen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei in Welzijn en Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Persoonlijke Groei
Remedial Teacher voor Individuele Begeleiding
Specialist voor Talentontwikkeling (Meer- en Hoogbegaafdheid)

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal op Basisschool de Tweemaster. Ons toegewijde team, met een gedragsspecialist, intern begeleider en remedial teacher, werkt aan het welzijn en zelfvertrouwen van elke leerling. Ook de specialist voor meer- en hoogbegaafdheid draagt bij aan een positieve leeromgeving. Indien aanvullende expertise nodig is, schakelen we externe professionals in, zoals logopedisten of orthopedagogen, om een complete ondersteuning te bieden.

4

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragsbegeleider
Intern Begeleider voor Structuur
Remedial Teacher voor Studievaardigheden
Expert voor Hoogbegaafde Leerlingen en Gedrag

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Tweemaster besteden we veel aandacht aan de gedragspatronen en werkhouding van onze leerlingen. Onze interne specialisten, waaronder de gedragsspecialist, intern begeleider en remedial teacher, ontwikkelen samen met de leerling effectieve strategieën. De specialist voor meer- en hoogbegaafdheid ondersteunt leerlingen met specifieke leer- en gedragsuitdagingen. Bovendien maken we gebruik van de expertise van Blick Expertise, ons bestuur, en indien nodig, schakelen we externe professionals in om optimale resultaten te behalen.

0

Motorische Ontwikkeling: Stimulering van Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen vaste specialisten voor motorische ontwikkeling op school hebben, vinden we deze vaardigheden erg belangrijk. We maken waar nodig gebruik van externe deskundigen om leerlingen te ondersteunen bij hun fysieke ontwikkeling. Een cesartherapeut is één dag per week beschikbaar om specifieke begeleiding te bieden. Deze gerichte aanpak zorgt ervoor dat ook de motorische vaardigheden van onze leerlingen optimaal gestimuleerd worden.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Bedrijfshulpverleners (BHV)

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn prioriteit op Openbare Basisschool de Tweemaster. Ons team telt acht getrainde bedrijfshulpverleners die paraat staan voor eerste hulp. Deze BHV'ers volgen jaarlijkse trainingen om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden, wat essentieel is voor een veilige schoolomgeving. Ze zijn getraind om adequaat te handelen bij diverse noodsituaties. Daarnaast bieden we, in overleg met ouders, ondersteuning bij noodzakelijke medische handelingen. Als de school dit niet kan verzorgen, zoeken we samen naar geschikte oplossingen om de leerling optimaal te laten functioneren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Logopedie
Remedial Teaching
Plusklas
Plusklaslokaal
Cesartherapie

Ontdek Ons Ondersteuningsaanbod: Passend Onderwijs voor Elk Kind op OBS de Tweemaster

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Educatieve Ondersteuning

Op Openbare Basisschool de Tweemaster geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op onderwijs dat perfect aansluit bij zijn of haar individuele leerbehoeften. Om dit te garanderen, stellen we duidelijke leerdoelen op en ontwikkelen we lesmethodes die flexibel inspelen op de ontwikkeling van uw kind. Ons schoolondersteuningsprofiel, dat u volledig kunt terugvinden op onze website, beschrijft gedetailleerd ons basisaanbod, ons verrijkingsprogramma en de specifieke ondersteuning voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Bij OBS de Tweemaster zetten we ons actief in om de zorg en ondersteuning voor onze leerlingen te optimaliseren. We werken nauw samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en het Samenwerkingsverband Aan den IJssel. Deze samenwerking stelt ons in staat om vroegtijdig signalen van mogelijke leer- of ontwikkelingsuitdagingen te herkennen en hier proactief op in te spelen. Door preventief te handelen, streven we ernaar om alle leerlingen zo lang mogelijk binnen het reguliere onderwijsaanbod te kunnen begeleiden. We stimuleren een sterke samenwerking tussen onze toegewijde leerkrachten en onderwijsassistenten. Deze synergie zorgt ervoor dat we een steeds passender onderwijsaanbod kunnen creëren voor leerlingen die meer baat hebben bij aanvullende ondersteuning dan het standaard lesprogramma biedt. Waar nodig schakelen we interne en externe specialisten in om de best mogelijke zorg te garanderen. Mocht het onverhoopt toch voorkomen dat de school specifieke expertise mist, dan zoeken we in overleg met u, als ouder, en externe professionals naar de meest geschikte oplossing voor uw kind. Uw kind staat centraal in al onze inspanningen voor passend onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan van Basisschool de Tweemaster

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan, dat de beleidsvisie van Basisschool de Tweemaster uiteenzet, is verrijkt met input van leerlingen en ouders. Voor de schooljaar 2024-2025 richten we ons op vier belangrijke ambities: het creëren van boeiend taal- en leesonderwijs met een samenhangend curriculum, het bevorderen van de school als een professionele leergemeenschap, het bieden van gedifferentieerd onderwijs met aandacht voor elk kind, en het versterken van onze rol als Vreedzame School met focus op burgerschap. Deze ambities bouwen voort op de eerdere focus van 2020-2024, waar we een sterke basis legden en werkten met de PDCA-cyclus en het Doordacht Passend Lesmodel (DPL) van CED, aangevuld met 'Teach like a Champion' technieken. Ons kwaliteitsbeleid wordt continu getoetst via de PDCA-cyclus, met input van ons team, IB-ers, het auditteam van Blick op onderwijs, en enquêtes onder ouders en leerlingen. Deze feedback gebruiken we om ons jaarplan aan te passen en verbeterplannen op te stellen. Sinds schooljaar 2020-2021 werken we met kwaliteitskaarten en hebben we onze zorgstructuur gedetailleerd uitgewerkt. De visie 'Boeiend leren, nu en in de toekomst!' van ons bestuur vormt de kern van ons schoolbeleid. De medezeggenschapsraad, bestaande uit vertegenwoordigers van personeel en ouders, speelt een cruciale rol door advies te geven en in te stemmen met belangrijke beleidsonderdelen. Dit alles zorgt voor een continue verbetering van ons onderwijs.

Hoe monitoren we het behalen van onze onderwijsdoelen?

Om de voortgang en het behalen van onze onderwijsdoelen te waarborgen, hanteren we een gestructureerde aanpak. We maken gebruik van kwaliteitskaarten en een gedetailleerde planning binnen ons jaarplan. De doorlopende kwaliteitsverbeteringscyclus, gebaseerd op de PDCA-methode, biedt ruimte voor frequente tussentijdse evaluaties van ons onderwijs. Daarnaast faciliteren we de professionele ontwikkeling van ons team door middel van groepsbezoeken en collegiale consultatie. Deze methoden stellen ons in staat om zowel de ontwikkeling van de school als de individuele groei van onze leerkrachten te monitoren en te ondersteunen. Tijdens reguliere vergaderingen en persoonlijke gesprekken bespreken we de voortgang en resultaten. In onze leerteams werken leerkrachten samen om het onderwijs continu te vernieuwen en te verbeteren, waarbij de focus ligt op effectieve lesmethoden en een stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen van Basisschool de Tweemaster.

Ontdek ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Openbare Basisschool de Tweemaster biedt een rijk en gestructureerd programma voor de allerkleinsten, gericht op hun optimale ontwikkeling. We maken gebruik van het observatiesysteem "Mijn Kleutergroep" om de voortgang van elk kind nauwgezet te volgen. Ons thematisch onderwijs omvat diverse speelwerkplekken, vrij spel, begeleid spel en gerichte instructiemomenten. Deze afwisseling in de grote en kleine kring zorgt voor een dynamische leeromgeving die aansluit bij de belevingswereld van jonge kinderen. Voor een naadloze overgang en een continue ontwikkelingslijn, werkt De Tweemaster nauw samen met kinderopvang Gro-Up. Onder de naam 'Heksenketel' bieden zij professionele voor- en naschoolse opvang. Daarnaast verzorgt Gro-Up de peuteropvang bij 'Het Kwetternest', waar voorschoolse lesprogramma's de basis leggen voor een succesvolle schoolstart. Om de doorgaande leerlijn te versterken, organiseren de peuter- en kleutergroepen gezamenlijke activiteiten. Denk hierbij aan vieringen, de Kinderboekenweek, projecten en gezellige speelmomenten. Deze samenwerkingen bevorderen sociale interactie en een brede ontwikkeling. Verder verrijkt onze school het aanbod met samenwerkingen met sport-BSO Jada en Maxice, wat zorgt voor een breed scala aan ontwikkelingskansen.

Veelgestelde vragen

Welke extra ontwikkelingsmogelijkheden zijn er voor jonge kinderen op De Tweemaster?

Openbare Basisschool de Tweemaster biedt diverse extra programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Het 'Mijn Kleutergroep' systeem helpt ons om de specifieke leerdoelen van uw kind nauwkeurig te volgen. Daarnaast verrijkt het LOGO 3000 programma de woordenschat, wat essentieel is voor een goede start in het onderwijs.

Openbare Basisschool de Tweemaster biedt diverse extra programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Het 'Mijn Kleutergroep' systeem helpt ons om de specifieke leerdoelen van uw kind nauwkeurig te volgen. Daarnaast verrijkt het LOGO 3000 programma de woordenschat, wat essentieel is voor een goede start in het onderwijs.

LOGO 3000: Verbetering woordenschat voor jonge kinderen
Mijn kleutergroep: Observatie en monitoring van kleuterontwikkeling

Met welke externe partners werkt De Tweemaster samen voor het jonge kind?

De school werkt nauw samen met diverse partners om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen. Kinderopvang Gro-Up verzorgt zowel de voor- en naschoolse opvang ('Heksenketel') als de peuteropvang ('Het Kwetternest'), met een focus op voorschoolse lesprogramma's. Daarnaast verrijkt sport-BSO Jada en Maxice het aanbod voor onze jonge leerlingen.

De school werkt nauw samen met diverse partners om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen. Kinderopvang Gro-Up verzorgt zowel de voor- en naschoolse opvang ('Heksenketel') als de peuteropvang ('Het Kwetternest'), met een focus op voorschoolse lesprogramma's. Daarnaast verrijkt sport-BSO Jada en Maxice het aanbod voor onze jonge leerlingen.

Team | Openbare Basisschool de Tweemaster in Capelle aan den IJssel | [2025] Schoolregister