Openbare Basisschool de Tweemaster in Capelle aan den IJssel

De resultaten van Openbare Basisschool de Tweemaster in Capelle aan den IJssel

Current section: resultaten
Aleoeten 37
2904 Capelle aan den IJssel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool de Tweemaster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Tweemaster bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm waaraan scholen worden getoetst. Onze school, de Tweemaster, streeft ernaar dit niveau ruimschoots te halen, zodat alle leerlingen een solide basis meekrijgen voor hun verdere schoolloopbaan en toekomst. Dit niveau is cruciaal voor een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling

Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Dit niveau is specifiek voor elke school bepaald door de onderwijsinspectie, rekening houdend met de leerlingpopulatie. Het biedt een uitdagend doel voor onze leerlingen om hun potentieel volledig te benutten. Wij zetten ons in om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken, wat getuigt van de kwaliteit van ons onderwijs en de inzet van onze leerlingen. Dit niveau reflecteert diepgaandere kennis en vaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool de Tweemaster?

Bij Openbare Basisschool de Tweemaster hanteren we een zorgvuldige procedure om tot een passend schooladvies te komen. Leerkrachten, intern begeleiders en de directie werken nauw samen om alle facetten van de leerlingontwikkeling te beoordelen. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies, gevolgd door het definitieve advies in groep 8. Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen uit groep 8 in februari een centrale doorstroomtoets. Het tijdpad voor de doorstroomtoets en de overgang van primair naar voortgezet onderwijs (PO/VO) voor schooljaar 2025-2026 is gestroomlijnd. Er wordt één aanmeldweek ingesteld voor de middelbare school, wat gelijke kansen op een plek bij de school van voorkeur garandeert, mits deze aansluit bij het schooladvies. Deze wijziging beïnvloedt de stappen voor het schooladvies en de toetsafname. Leerlingen ontvangen hun voorlopige schooladvies tussen 10 en 31 januari. Dit advies is gebaseerd op een brede evaluatie, inclusief toetsresultaten over meerdere jaren, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en algemeen gedrag van de leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op OBS de Tweemaster

OBS de Tweemaster in Capelle aan den IJssel legt de nadruk op een warme en veilige leeromgeving waar kinderen leren omgaan met elkaar. Onze schoolpopulatie weerspiegelt de diversiteit van onze samenleving, en we zien het als onze kerntaak om leerlingen voor te bereiden op een actieve en positieve deelname aan de maatschappij. Ons toegewijde team creëert een stimulerend pedagogisch klimaat. Hierin voelen zowel kinderen als volwassenen zich veilig en worden ze aangemoedigd om zich optimaal te ontwikkelen. De school fungeert als een oefenterrein voor essentiële maatschappelijke waarden en normen. We hechten grote waarde aan samen leven en samen leren, waarbij we betrokkenheid bij anderen en respect voor culturele verschillen, geloofsovertuigingen en meningen centraal stellen. Bewustwording van deze aspecten is cruciaal in ons onderwijs.

Veiligheid en geborgenheid

Stimuleren van een positief pedagogisch klimaat

Samenwerken en wederzijds respect

Hoe bevordert OBS de Tweemaster de sociale ontwikkeling van uw kind?

OBS de Tweemaster hanteert de succesvolle aanpak 'De Vreedzame School', een integrale methode gericht op democratisch burgerschap en het voorkomen van pestgedrag. Deze aanpak sluit aan bij het bredere initiatief 'De Vreedzame Wijk', waar onze school deel van uitmaakt. Om de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van het Cito-instrument 'Leerling in Beeld'. Na een grondige screening van individuele leerlingen en de groep als geheel, analyseren we de verzamelde gegevens. Indien nodig, stellen we in overleg met onze intern begeleider een specifiek plan van aanpak op om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen.

Welke methoden gebruikt de school om sociale resultaten te meten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, maakt OBS de Tweemaster gebruik van de volgende registratie- en evaluatie-instrumenten:

  • Kindbegrip
  • Cito Leerling in Beeld
  • Sociogram

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op OBS de Tweemaster?

Onze school integreert de volgende effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren in ons curriculum:

  • De Vreedzame School

Inspectierapport Openbare Basisschool de Tweemaster: Inzicht in Onderwijskwaliteit

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Openbare Basisschool de Tweemaster. Het meest recente inspectiebezoek vond plaats op 27 juni 2013, met een officieel inspectierapport dat op 19 september 2013 werd vastgesteld. Dit rapport biedt waardevolle inzichten in de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze school. Het bestuur, Blick op Onderwijs, heeft recentelijk een bezoek van de schoolinspectie ontvangen. Hierbij is aangetoond dat het bestuur een adequaat inzicht heeft in de kwaliteit van de scholen die onder haar beheer vallen. Dit benadrukt de betrokkenheid en de focus op continue verbetering binnen onze onderwijsorganisatie.

Resultaten | Openbare Basisschool de Tweemaster in Capelle aan den IJssel | [2025] Schoolregister