Openbare Basisschool De Kustschool in Cadzand

Het team van Openbare Basisschool De Kustschool in Cadzand

Current section: team
Badhuisweg 36
4506 Cadzand

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Kustschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Kustschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Kustschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Kustschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Kustschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Kustschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Kustschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Kustschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning: Zo Borgen Wij Onze Onderwijskwaliteit

Bij Openbare Basisschool De Kustschool begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we een doordacht systeem voor personeelsvervanging. Onze eerste prioriteit is altijd het minimaliseren van de impact op uw kind. We zetten interne expertise in, waarbij collega's flexibel bijspringen of onze toegewijde onderwijsassistenten de klassen tijdelijk overnemen. Dit zorgt ervoor dat de leeromgeving zoveel mogelijk intact blijft. Indien nodig, schakelen we onze betrouwbare invalpool in om beschikbare, gekwalificeerde leerkrachten te vinden. Mocht dit niet volstaan, dan verdelen we de leerlingen over de beschikbare klassen, uiteraard binnen de mogelijkheden en met behoud van een optimale groepsdynamiek. In zeldzame gevallen, wanneer er langdurig geen vervanging beschikbaar is, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk thuis moet blijven. We streven ernaar dit aantal tot een minimum te beperken en communiceren hierover proactief met de betrokken ouders.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze onderwijsgroepen zijn gecombineerd samengesteld. Anders gezegd: onze kinderen leren en werken in leeftijdsgroepen. Oudere kinderen leren van jongere kinderen en omgekeerd. Door de duidelijke structuur en de relatie tussen leerkrachten en leerlingen voelen kinderen zich veilig, zeker en geborgen. We werken binnen de school volgens de principes van Pedagogisch Tact. Daarbij is de betrokkenheid en het eigenaarschap van de leerling in de relatie met de volwassene van cruciaal belang. Instructie en (zelfstandige) verwerking wisselen elkaar af in een heterogene groep. Als de leerkracht met de ene groep bezig is, werken de andere groepjes zelfstandig. Die zelfstandigheid wordt daarom al vroeg aangeleerd. Onze school heeft een doorgaande lijn zelfstandig werken en plannen van groep 1-8. Er wordt veel aandacht besteed aan het leren leren en zelfsturing.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spel
40%
Rekenen
20%
Taal
20%
Wereldoriëntatie
12%
Bewegingsonderwijs
8%

Leerjaar 3 t/m 8

Lezen
28.9%
Taal
26.1%
Rekenen/wiskunde
21.6%
Wereldoriëntatie
11%
Bewegingsonderwijs
8.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
3.1%
Engelse taal
1%

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Kustschool: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist
Taalcoördinator

Toelichting van de school:

Bij Openbare Basisschool De Kustschool zetten we ons in voor optimale taal- en rekenvaardigheden bij elke leerling. We gebruiken het innovatieve IEP Leerlingvolgsysteem, dat leerlingen volgt op basis van zowel cognitieve als sociaal-emotionele aspecten. Dit systeem, gebaseerd op een leergerichte aanpak, volgt leerlingen nauwkeurig via referentieniveaus en leerlijnen. Daarnaast bieden we instrumenten die de leerhouding, nieuwsgierigheid en samenwerkingsvaardigheden meten, wat bijdraagt aan een brede ontwikkeling. Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning, zoals HGPD-dagdelen en -ochtenden, gericht op de ontwikkeling van leerkrachten en leerlingen. Onze HB-specialist en MHB-coördinator, samen met de MHB-werkgroep en het leernetwerk, versterken het beleid en de basisondersteuning. Met de inzet van onderwijsassistenten en stagiaires bieden we extra begeleiding bij leerstofverwerking en specifieke oefenprogramma's zoals Bouw! en Letterster, ondersteund door lees- en oefenouders. Onze twee taalcoördinatoren werken actief mee in de taal- en leeswerkgroep van Escalda, waarbij programma's en kwaliteitskaarten gemonitord worden. Daarnaast beschikken we over een toegewijde ICT-coördinator die zorgt voor een optimale digitale leeromgeving.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

De Kustschool hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We gebruiken diverse methoden zoals KIJK! voor groep 1-2 en het IEP Leerlingvolgsysteem (Hart & Handen) voor groep 3-8. Daarnaast monitoren we de sociale veiligheid en leerlingtevredenheid via Vensters, met speciale aandacht voor de schoolse sfeer, normen en waarden, en de aanpak van pestgedrag. Onze focus ligt op het creëren van een veilige omgeving waarin leerlingen leren omgaan met hun emoties, sociale verbindingen aangaan en respect ontwikkelen voor elkaar. Dit doen we door middel van kringgesprekken, groepsopstellingen en de Ringaanpak, met ondersteuning van Passend Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen. Met programma's zoals Breinhelden leren leerlingen hun 'Breinkrachten' te versterken, zoals aandacht, impulscontrole en flexibiliteit. Deze executieve functies zijn cruciaal voor schoolsucces en persoonlijk welzijn.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gedegen Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Stichting Escalda, waar De Kustschool deel van uitmaakt, investeert continu in de professionele ontwikkeling van ons team. Het Pedagogisch Tacttraject en NLP-trainingen voor intern begeleiders en leerkrachten versterken onze vaardigheden in effectieve communicatie en pedagogisch handelen. Onze schoolpedagoog ondersteunt de onderbouw met kringgesprekken en voert gesprekken met leerlingen en ouders om het welbevinden te waarborgen. De schoolpedagoog neemt ook deel aan het maandelijks kwaliteitsoverleg en verzorgt teambegeleiding. Onze schooladviseur van de Bazaltgroep biedt preventieve en remediërende ondersteuning, met expertise op het gebied van gedrag, taakaanpak en werkhouding. Zij begeleidt HGPD-gesprekken en observaties. Samen met Passend Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen werken we aan het verbeteren van de sociaal-emotionele ontwikkeling en gedragsmanagement. Onze Pedagogisch Educatief Professional fungeert tevens als gedragsspecialist, wat de brede expertise binnen ons team onderstreept.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Deskundige Expertise

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Binnen Stichting Escalda is er een brede expertise beschikbaar op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling. Indien nodig, kunnen wij deze gespecialiseerde kennis inzetten om onze leerlingen optimaal te ondersteunen en te begeleiden.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging verwijzen wij u graag naar de gespecialiseerde professionals en instanties buiten de school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling bij De Kustschool

Onze Aanpak voor Optimale Leerlingontwikkeling

Bij Openbare Basisschool De Kustschool geloven we in een proactieve en persoonlijke aanpak voor de educatieve ontwikkeling van elk kind. We bieden een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden om ervoor te zorgen dat uw kind zich optimaal kan ontplooien, zowel academisch als sociaal-emotioneel. Onze interne zorg begint met zorgvuldige groepsbesprekingen, waarbij het team driemaal per jaar de voortgang van alle leerlingen evalueert. Deze gestructureerde momenten stellen ons in staat om individuele onderwijsbehoeften tijdig te signaleren en de lesmethoden hierop aan te passen. Indien een kind specifieke ondersteuning nodig heeft die verder gaat dan de reguliere groepsbegeleiding, organiseren we een leerlingbespreking. Ouders worden hierbij uitgenodigd om actief deel te nemen en hun waardevolle inzichten te delen. Samen stellen we handelingsplannen op die gericht zijn op concrete verbeteringen, met regelmatige evaluaties om de voortgang te waarborgen. Voor vragen over de ontwikkeling van uw kind is de leerkracht uw eerste aanspreekpunt. Mocht u echter dieper in willen gaan op de geboden zorg, dan staat onze kwaliteitsmedewerker klaar voor een gesprek. Ook kunnen we, indien nodig, een beroep doen op onze schoolpedagoog of, in uitzonderlijke gevallen, externe expertise inschakelen, zoals de GGD of Jeugdhulpverlening. We werken nauw samen met de Bazalgroep en hanteren de principes van Handeling Gerichte Proces Diagnostiek (HGPD), een methode die zich richt op het identificeren van groeifactoren en het verbeteren van de leeromgeving. Dit proces, dat nu onderdeel is van een integraal plan, omvat observaties in de klas en gerichte gesprekken met leerlingen en ouders, ondersteund door deskundigen. Passend onderwijs is de kern van ons beleid. We streven ernaar dat elk kind een plek vindt die aansluit bij zijn of haar onderwijsbehoeften, waarbij we de mogelijkheden boven de beperkingen stellen. Scholen binnen onze stichting, Stichting Escaldascholen, zoeken actief naar passende oplossingen, inclusief samenwerking met bovenschoolse voorzieningen zoals de Deeltijdvoorziening HB West voor hoogbegaafde leerlingen. Voor de periode 2025-2026 richten we ons op het verder versterken van ons onderwijs met begeleiding van Edux, met speciale aandacht voor effectieve instructie (EDI), het verbeteren van basisvaardigheden en het bevorderen van burgerschap. Een sterke pedagogische basis en een nauwe samenwerking met u als ouders, die we zien als gelijkwaardige partners, staan hierbij centraal. Ons team is constant in ontwikkeling door middel van trainingen en cursussen, zodat we leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften nog beter kunnen begeleiden. We werken aan hogere leeropbrengsten, meer leerling-eigenaarschap en een veilige, doelgerichte leeromgeving. Daarnaast dragen we bij aan de werkplaats inclusief onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Deskundige Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan op Basisschool De Kustschool

Welke kernachtige doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan voor De Kustschool?

Ons schoolplan richt zich op versterking van de banden met leerlingen en ouders, en het optimaliseren van de doorgaande leerlijnen van kinderopvang tot en met groep acht. We koesteren een sterk pedagogisch klimaat, rekening houdend met maatschappelijke veranderingen en onze diverse leerlingenpopulatie. We streven naar een gelijkwaardig partnerschap met alle ouders en verzorgers. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zowel bij achterstanden als bij hoogbegaafdheid, ontwikkelen we individuele leerlijnen. Binnen ons team bevorderen we uitstekende samenwerking en communicatie, zowel intern als met het college van bestuur. We investeren in een gezonde en prettige werkomgeving. Maatschappelijk dragen we bij aan de sociale cohesie en realiseren we inclusiever onderwijs. We werken nauw samen met kinderopvang en het voortgezet onderwijs om de onderwijsinhoudelijke continuïteit te waarborgen. Onze leerlingen leren hun directe omgeving kennen, waarderen en respecteren, wat bijdraagt aan begrip voor diverse culturen en levensvormen. We leiden kinderen op tot zelfverzekerde, zelfstandige individuen met gelijke kansen voor een succesvolle toekomst. Burgerschapsonderwijs integreren we via het IPC-programma, waarbij we een cultuur van oefening en ontwikkeling van basiswaarden centraal stellen. Door gerichte activiteiten werken we aan burgerschap, waarbij leerlingen nadenken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. We benadrukken het belang van democratie, participatie en identiteit, en stimuleren leerlingen om hun verantwoordelijkheid te nemen binnen onze democratische samenleving. Dit is een fundamentele pijler van ons IPC-onderwijs.

Hoe volgt De Kustschool de voortgang en bereikt zij haar ambitieuze doelen?

Onze doelen worden gerealiseerd door de gedetailleerde acties uit ons schoolplan, onderverdeeld in onderwijs, leerlingen, ouders, medewerkers en maatschappelijke betrokkenheid. Deze zijn verder uitgewerkt in ons jaarplan, dat specifieke strategieën en actiepunten bevat voor leerresultaten, didactiek, pedagogiek, ouderbetrokkenheid, kwaliteitsontwikkeling, startgroepen, en burgerschapskunde. Het jaarplan wordt tweemaal per jaar geëvalueerd en continu gemonitord. De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen volgen we nauwgezet. Voor kleuters (groepen 1-2) gebruiken we het digitale instrument 'KIJK!', dat observatie, registratie en stimulatie van de ontwikkeling ondersteunt, met aandacht voor basiskenmerken, betrokkenheid en risicofactoren. De inzichten uit KIJK! worden gedeeld met ouders voor een compleet beeld van het welbevinden en de sociale veiligheid. Voor de groepen 3 tot en met 8 maken we gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem, dat een holistische benadering hanteert en naast cognitieve vaardigheden ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en leeraanpak meeneemt. De IEP-Hart-Handen metingen, uitgevoerd in januari en juni, monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast vullen leerlingen in groepen 6-8 tweemaal per jaar de 'Monitor Sociale Veiligheid/Leerlingtevredenheid' van Vensters in. Het Sociogram, twee keer per schooljaar ingevuld door leerlingen in groep 3-8, brengt de onderlinge klasrelaties in kaart, helpt bij het identificeren van hiërarchieën en ondersteunt de leerkracht bij het signaleren van sociaal geïsoleerde leerlingen. Ouders wordt gevraagd om tweemaal per jaar een oudertevredenheidsvragenlijst in te vullen. De resultaten van zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling worden tweemaal per jaar met het team en het bestuur geëvalueerd, wat essentieel is voor onze continue kwaliteitsverbetering.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij De Kustschool

Toelichting van de school

Bij Openbare Basisschool De Kustschool begeleiden we de ontwikkeling van elk kind, van peuter tot puber, met een doorlopende en ondersteunende leerlijn. Wij geloven sterk in een nauwe samenwerking tussen kind, ouders en school. Door constante afstemming zorgen we ervoor dat elk kind krijgt wat het nodig heeft voor zijn of haar groei. Ons onderwijs is gericht op ontwikkeling en biedt een doordacht aanbod voor peuters en kleuters. Het hoofddoel is het vergroten van de betrokkenheid bij het leren. Dit aanbod bestaat uit betekenisvolle activiteiten, zorgvuldig samengesteld op basis van vooraf bepaalde leerdoelen. Het lesmateriaal en de activiteiten sluiten naadloos aan bij het individuele ontwikkelingsniveau, de specifieke onderwijsbehoeften en de unieke talenten van elk kind. Dit zorgt voor een stimulerende en passende leeromgeving. Een rijke en goed ingerichte speelleeromgeving vormt de basis voor ons onderwijs aan kinderen van 2 tot 5 jaar. De jongste kinderen van 2 jaar blijven tijdens hun activiteiten bij de pedagogisch medewerker in onze speciale startgroep. Peuters van 3 jaar integreren in het activiteitenaanbod rondom het thema, gebaseerd op het Early Years programma van IPC. De keuzevrijheid in activiteiten varieert van het bouwen van een toren met specifieke eisen tot creatieve bouwprojecten naar eigen idee. Elke ochtend komen de kinderen uit de Startgroep samen met groep 1-2 om gezamenlijk te eten en deel te nemen aan diverse hoekactiviteiten. Ons aanbod is gestructureerd rond de leerdoelen van 'Kijk!' en de activiteiten sluiten aan bij de gekozen thema's van Early Years, met nadruk op Competentie, Autonomie en Relatie.

Veelgestelde vragen

Biedt De Kustschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Openbare Basisschool De Kustschool biedt een uitgebreid en speciaal ontwikkeld aanbod voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Ja, Openbare Basisschool De Kustschool biedt een uitgebreid en speciaal ontwikkeld aanbod voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Professionele kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Speciale startgroep voor 2- en 3-jarigen

Met welke partners werkt De Kustschool samen voor het jonge kind?

De Kustschool werkt nauw samen met Kindercentrum 't Springtij om een naadloze overgang en een verrijkend aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

De Kustschool werkt nauw samen met Kindercentrum 't Springtij om een naadloze overgang en een verrijkend aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Openbare Basisschool De Kustschool in Cadzand | [2025] Schoolregister