
Schoolweging
De schoolweging van De Kustschool is 27,85 , met een spreiding van 4,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het onderwijs, ook voor leerlingen met een complexere achtergrond. De school presteert nagenoeg gelijk aan het regionale gemiddelde (96,4% vs. 96,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit ligt in lijn met de schoolweging, maar toont ruimte voor verdere groei. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen in Zeeland scoren gemiddeld 61,1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 42,9% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 28,6% vmbo-(g)t/havo-advies. Praktijkonderwijs (0%) blijft duidelijk onder het regionale gemiddelde (1,01%). Deze verdeling sluit aan bij de relatief lage schoolweging en het hoge fundamenteel niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kustschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De resultaten van het onderwijs Een school is wat leerresultaten betreft, van meer afhankelijk dan alleen goed onderwijs. Potentieel leervermogen bepaalt, naast de rol van de leerkracht en ouders in het ontwikkelingsproces, voor een belangrijk deel de leerresultaten. Belangrijk is dat kinderen zich veilig voelen waardoor hun leerprestaties zo optimaal mogelijk kunnen zijn. Wij streven er naar een vaardigheidsgroei voor onze leerlingen te behalen die 10% hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. Cijfers over vorderingen in basisvaardigheden Zoals eerder vermeld, worden de vorderingen in de basisvaardigheden getoetst door methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen. Voor de niet-methodegebonden toetsen maken we gebruik van de IEP-toetsen in de groepen 3 tot en met 8. De uitslagen geven een objectieve indicatie in hoeverre de leerstof wordt beheerst. Ook hoe onze leerlingen zich ontwikkelen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De IEP-toetsen worden in januari/februari en mei/juni afgenomen. In deze periode kunnen de ouders geen vakantie opnemen voor hun kinderen. Zie hiervoor de planning. In het schooljaar 2020-2021 zijn we op alle Escaldascholen gestart met de IEP leerlingvolgtoetsen. De IEP toetsen passen beter bij onze visie op de ontwikkeling van het kind dan de Cito toetsen. Evaluatie van het onderwijsproces De school evalueert drie keer per jaar het onderwijsleerproces en de ontwikkeling van onze kinderen door middel van groepsbesprekingen met de kwaliteitsmedewerker. Het Kustschoolteam evalueert twee keer per jaar de algemene zaken van het onderwijs in evaluatievergaderingen. Ook staat op ieder teamoverleg een onderwijsontwikkeling op de agenda. Waar nodig vinden na deze besprekingen verbeteringen plaats. Borging van de kwaliteit van het onderwijsleerproces We borgen de kwaliteit van het onderwijsleerproces middels een cyclisch proces waarin alle werkwijzen, beleidsdocumenten en de resultaten geëvalueerd en waar nodig bijgesteld worden. Deze gegevens borgen wij in onze protocollen en ontwikkelplannen. Het onderwijs op de Kustschool kent een dynamische aanpak. Onze acties hierin zijn: Thematisch onderwijsmethode IPC; opstellen jaarlijkse thema onderwerpen groep 1-8 en doorgaande lijn van de te bereiken cognitieve en vaardigheidsdoelen Uitwerken Formatief Evalueren, Feedback geven en Succescriteria opstellen Op tijd anticiperen op de nieuwe ontwikkelingen: andere klassenindeling en roosters waar nodig, groepsdoorbrekend werken, flexibele inzet van het beschikbare personeel Opstellen en uitvoeren van een promotieplan voor de Kustschool: zoveel mogelijk van de kinderen van 0-4 jaar in de buurt worden op de Kustschool aangemeld Trendanalyses lezen, spelling en rekenen. De resultaten van de trendanalyses worden uitgewerkt in onderwijskundig handelen in de school en de groepen Invoering van de ontwikkelingslijn ‘Rekenen voor Startgroep' en groepen 1 t/m 8 Deskundigheidsbevordering OntwikkelingsGericht Onderwijs van teamleden in studiemiddagen In gebruik name van het leerlingvolgsysteem IEP met methode onafhankelijke toetsen Werkgroep Kustschool
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
55,6% van de leerlingen presteert boven het advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 25,3%. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit bevestigt het zorgvuldige adviesproces en de ‘warme overdracht’ naar het Zwincollege, zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
We werken aan de sociale cohesie van onze omgeving. We gaan inclusiever onderwijs realiseren. Wij willen dat onze leerlingen, door hun eigen leeromgeving te kennen, begrijpen en waarderen, respect en begrip op kunnen brengen voor alle andere levensvormen en culturen. We willen alle kinderen zelfverzekerd en zelfstandig maken en gelijke kansen bieden, zodat ze met vertrouwen hun toekomst tegemoet gaan. LEES MINDER
Zelfredzaamheid
Samenwerken
Respect en begrip
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Kustschool voor sociale ontwikkeling?
Alle leerlingen van groepen 3 t/m 8 vullen twee keer per schooljaar het Sociogram in. Het sociogram geeft de onderlinge relaties in de klas weer. Het sociogram kan de leerkracht helpen bij het onderkennen van hiërarchieën, de leiders en de kinderen die sociaal geïsoleerd zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Kustschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Kustschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Stoeltjesdans.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Kustschool?
Openbare Basisschool De Kustschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Goed van Start.