RK Basisschool De Keerkring
Groenstraat 17
6267 EM Cadier

Schoolweging

Schoolweging
26.25
Spreiding
6.89

De schoolweging van De Keerkring Cadier en Keer is 26,25 , met een spreiding van 6,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.22% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school zowel de inspectienorm (85%) als het landelijk gemiddelde (96.61%). Dit consistent hoge resultaat reflecteert de schriftelijke taalvaardigheidstrainingen uit het onderwijsprogramma.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overschrijdt haar streefniveau doelstelling (53.8%) ruim met 62.79% behaalde streefniveaus, zelfs boven het landelijke gemiddelde (63.97%). Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 32.14% vwo-advies (vs. 18.61% landelijk). De combinatie van havo/vwo-adviezen (7.14%) en pure havo-adviezen (14.29%) benadrukt de academische ambitie. Wel springt het onbekend-percentage eruit (17.86%), mogelijk door uitstroom naar niet-standaard VO-trajecten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Keerkring Cadier en KeerGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We nemen methodegebonden toetsen af en toetsen onze leerlingen 2 x per jaar methode-onafhankelijk d.m.v. citotoetsen (LIB). Deze landelijke toetsen nemen wij af om te checken of de kinderen de opgedane kennis ook in een andere context kunnen toepassen. Daarnaast gebruiken wij de toetsen om te zien of ons onderwijs kwalitatief op orde is. Wij kunnen deze toetsuitslagen namelijk vergelijken met de landelijke normen. Onze tussenopbrengsten zijn ruim voldoende tot goed. Deze passen bij de populatie leerlingen die onze school bezoekt. Naast het toetsen van de cognitieve vakken, vinden wij de ontwikkeling van de leerling als mens minstens zo belangrijk. Wij besteden veel aandacht aan het leren presenteren van eigen werk, het reflecteren op de eigen werkhouding en het gedrag. Samenwerken, leren oplossen en kennis opdoen over de wereld is een wezenlijk onderdeel op onze school

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (39.13% vs. 25.27% landelijk). Slechts 8.7% zit onder advies (landelijk 11.81%), wat aansluit bij het intensieve adviesheroverwegingsprotocol uit de schoolgids. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering.

Sociale ontwikkeling

De Keerkring is een school die open en transparant is in alle opzichten. De sfeer is er een waarin veiligheid voorop staat, waardoor kinderen de zekerheid hebben dat ze nooit afgewezen worden om wie ze zijn. Kinderen worden écht gezien en écht gehoord.. Als team stralen we nieuwsgierigheid uit. We zijn nieuwsgierig naar onze leerlingen, naar hun ouders en naar de omgeving waarin wij ons bevinden. Als school zijn we actief onderdeel van de gemeenschap waar we ons verbonden mee voelen. We staan met toewijding, humor en warmte klaar voor iedereen die bij ons komt. In een school als de onze is alles bespreekbaar en wordt niemand afgewezen om wie hij is. Complimenten geven is heel belangrijk en fouten maken mag, net als het geven van feedback. De manier waarop we met elkaar omgaan, kenmerkt zich door respect voor elkaar en verantwoordelijkheid voor elkaars welzijn. Binnen duidelijke kaders krijgt iedereen de ruimte om zijn eigenheid tot uitdrukking te brengen. Op de Keerkring vieren we de verschillen en koesteren we de overeenkomsten. LEES MINDER

positief klimaat, bekrachtigen

denkvaardigheden

samenwerken

Wat is de werkwijze van RK Basisschool De Keerkring voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool De Keerkring werkt met de methode PAD (Programma Alternatieve Denkstrategieën) om zelfkennis en sociale vaardigheid te bevorderen. Sinds schooljaar 2023-2024 wordt via Leerling in Beeld de sociale vaardigheid gemeten. De resultaten worden besproken in groepsbesprekingen en oudergesprekken. Met leerlingen uit de groepen 5, 6, 7 en 8 worden kind-leergesprekken gehouden. Successen worden bekrachtigd door het uitdelen van fiches. Tijdens thematisch werken wordt aandacht besteed aan vaardigheden als onderzoeken, zelfstandigheid, samenwerken, spreken & luisteren, kritisch denken en presenteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool De Keerkring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool De Keerkring gebruikt Leerling in Beeld van CITO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De Keerkring?

RK Basisschool De Keerkring gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.