
Schoolweging
De schoolweging van Vondelschool Bussum is 24,06 , met een spreiding van 5,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,69% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt Vondelschool ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft verhoudingsgewijs meer hogere adviezen: 31,37% havo en 23,53% vwo, tegenover respectievelijk 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen. Toch valt ook 7,84% vmbo-b advies op, wat hoger is dan het regionale gemiddelde (5,52%). Deze brede spreiding past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Vondelschool Bussum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met de combinatie van methodes en thematisch werken biedt de Vondelschool een gedegen pakket van goed en inspirerend onderwijs. Daarbij hoort ook dat we willen laten zien welke leeropbrengsten ons onderwijs oplevert. Dat willen we op individueel en groepsniveau inzichtelijk maken, maar ook schoolbreed. Om de behaalde resultaten in data om te kunnen zetten, observeren we kinderen dagelijks in de klas en geven feedback op hun handelen. We hanteren vanaf groep 3 methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen (Cito Leerling in Beeld). De kinderen in groep 8 doen de IEP-doorstroomtoets (zie voor meer informatie paragraaf 5.2). Observaties worden vastgelegd in ParnasSys. Uiteraard gaan wij zeer zorgvuldig met deze informatie om. Op basis van de gegevens uit observaties (werkhouding), methodetoetsen en de gegevens uit het leerlingvolgsysteem komen wij aan het eind van groep 7 tot een indicatie advies voor het voortgezet onderwijs. Halverwege groep 8 volgt het voorlopig advies. Als de score op de IEP-doorstroomtoets hoger is dan het schooladvies, kan het advies na een heroverwegingsgesprek tussen leerkracht, kind en ouders naar boven bijgesteld worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,77% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 21,15% bovenadviezers zijn. Dit weerspiegelt zorgvuldige advisering met ruimte voor groei, in lijn met het beleid om naar 'doorgaande ontwikkelingslijnen' te kijken.
Sociale ontwikkeling
De Vondelschool vindt een goed pedagogisch klimaat zeer belangrijk. Dat uit zich in aandacht voor normen en waarden. Wij vinden de sfeer waarin een kind moet opgroeien van groot belang. Wij stellen daarom een vriendelijk en veilig klimaat, met orde en regelmaat, op prijs. Pas als het kind zich veilig voelt, kan het zich ontwikkelen.
Respect
Vertrouwen
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van de Vondelschool voor sociale ontwikkeling?
De Vondelschool werkt aan sociale ontwikkeling door middel van een sociogram en EigenwijzR. Drama en beeldende vorming worden ingezet, evenals een gedragsspecialist. De Vondelschool heeft een pestprotocol en gebruikt de sociaal-emotionele methode 'Gelukskoffer' in groep 1 t/m 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Vondelschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Vondelschool gebruikt EigenwijzR en een sociogram (Sometics) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Vondelschool?
De Vondelschool gebruikt de methode 'Gelukskoffer' voor sociaal-emotioneel leren.