Koningin Emmaschool
Graaf Florislaan 2
1405 BT Bussum

Schoolweging

Schoolweging
20.04
Spreiding
3.12

De schoolweging van Koningin Emmaschool Bussum is 20,04 , met een spreiding van 3,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,40% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit geeft aan dat de school uitstekend in staat is om basisvaardigheden bij alle leerlingen te waarborgen, ook in vergelijking met soortgelijke scholen (98,9%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77,05% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 68,3%. Dit onderstreept de effectieve focus op uitdagend onderwijs, passend bij de relatief gunstige leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 39,66% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 20,69% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs is met 1,72% vmbo-b/k-advies lager dan het regionale gemiddelde (9,17% vmbo-k in vergelijkbare scholen). Dit past bij het profiel van een school met een relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKoningin Emmaschool BussumGemeente AmsterdamNederland
LIB179.71181.21175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast de toetsen die behoren bij de methodes die we gebruiken, werken we in de groepen 3 t/m 8 met het leerlingvolgsysteem van Cito. Twee keer per schooljaar (in januari en mei/juni) worden de toetsen op de basisvakken technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd op kind-, groeps- en schoolniveau. De leerkracht en de intern begeleider bespreken de analyses op kind- en groepsniveau: zij kijken wat een individueel kind of de groep nodig heeft in de volgende periode. De intern begeleiders en de directie bespreken de resultaten op schoolniveau en zij kijken of de gestelde doelen op schoolniveau zijn bereikt. In een z.g.n. datamuurvergadering bespreken we ook met het gehele team alle data die we op school verzamelen. Dit geeft ons een goed beeld en leert ons ook breder te kijken dan alleen binnen het klaslokaal.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (26,23% vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 11,48% onder advies zit. Dit reflecteert een zorgvuldige advisering en goede aansluiting op het VO, zoals beschreven in de PO-VO-procedure van de school.

Sociale ontwikkeling

Het merendeel van onze leerlingen zijn kinderen uit de hogere sociaaleconomische milieus. Ze zijn veelal mondig en hebben van huis uit veel toegang tot kennis over de wereld. Tegelijkertijd zien we dat onze leerlingen soms een wat beperkt beeld van de samenleving hebben. Wij schenken daarom als school aandacht aan sociale vaardigheden met betrekking tot positief en respectvol gedrag en het verbreden van de blik op de wereld van onze leerlingen. LEES MINDER

Plezier

Groei en verantwoordelijkheid

Veiligheid en respect

Wat is de werkwijze van de Koningin Emmaschool voor sociale ontwikkeling?

De Koningin Emmaschool werkt schoolbreed met Positive Behaviour Support (PBS) om een veilige omgeving te creëren waarin ieder kind zich gezien en gehoord voelt. PBS stimuleert positief en respectvol gedrag, gebaseerd op de schoolwaarden: RESPECT, VEILIGHEID, VERANTWOORDELIJKHEID en GROEI, onder het motto PLEZIER. Leerlingen van groep 3 t/m 6 krijgen wekelijks lessen via de Noordwijkse methode, gericht op kritisch denken en reflectie, met respect voor diverse levenswijzen. De school werkt tevens aan een plan voor burgerschap en duurzaamheid, met aandacht voor respect en verantwoordelijkheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Koningin Emmaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Koningin Emmaschool gebruikt Zien, SuccesSpiegel!, en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten te registreren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Koningin Emmaschool?

De Koningin Emmaschool gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), SOEMO-kaarten en Rots&Water training voor sociaal-emotioneel leren.