Basisschool Katholieke Montessorischool in Bussum

Het team van Katholieke Montessorischool in Bussum

Current section: team
J.J.H. Verhulstlaan 13
1401 Bussum

Zie hier hoe het team van Katholieke Montessorischool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Katholieke Montessorischool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Katholieke Montessorischool bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Montessorischool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Katholieke Montessorischool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95.7%)
Man (4.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Katholieke Montessorischool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (37.5%)
55-65 jaar (29.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Katholieke Montessorischool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.9%)
Direct ondersteunend personeel (13%)
Indirect ondersteunend personeel (8.7%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Katholieke Montessorischool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten: Ons Zorgvuldige Plan

Bij de Katholieke Montessorischool in Bussum streven we naar optimale continuïteit van het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we diverse strategieën in om de impact op de leerlingen zoveel mogelijk te beperken. Ons doel is altijd om de vertrouwde leeromgeving te waarborgen. We maken gebruik van een gelaagd systeem voor leerkrachtvervanging. Dit kan betekenen dat collega-leerkrachten extra uren maken of flexibel dagen ruilen om de continuïteit te garanderen. Ook onze toegewijde onderwijsassistenten en talentvolle vierdejaars studenten, onder deskundige begeleiding van ervaren collega's, springen bij waar nodig. Daarnaast onderhouden we contacten met externe invalpools voor gespecialiseerde vervanging. In situaties waar dit niet mogelijk is, worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen. Dit laatste doen we echter met grote terughoudendheid en enkel wanneer het de onderwijsleerervaring niet negatief beïnvloedt. In uitzonderlijke, onvoorziene omstandigheden, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk naar huis moeten. Dit is een laatste redmiddel dat we strikt minimaliseren om de onderwijstijd te maximaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Katholieke Montessorischool Bussum

6

Taal & Rekenen: Extra Begeleiding en Uitdaging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Kindercoach

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Een Remedial Teacher is drie dagen per week beschikbaar voor intensieve begeleiding in kleine groepen of individueel. Daarnaast is er een externe Remedial Teacher die zich richt op begrijpend lezen, rekenen voor de bovenbouw en executieve functies. Op basis van toetsresultaten stellen we jaarlijks een plan op voor extra ondersteuning. Kinderen die extra uitdaging nodig hebben, worden begeleid in de LEF-groep (Leerkracht Extra Verrijkingsaanbod). Hier werken ze aan complexe opdrachten en gebruiken ze Levelwerk voor verdieping, zowel klassikaal als individueel.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij stimuleren de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen met diverse methodes. In de onderbouw werken we met 'Roos en Tom' en schoolbreed met het programma 'Positieve School'. Indien extra ondersteuning nodig is, biedt de intern begeleider interventies in de klas of voor individuele leerlingen. We werken samen met het samenwerkingsverband Unita en zetten specifieke trainingen zoals 'Rots & Water' in. Positieve educatie integreert academische vaardigheden met welzijnsbevordering, gebaseerd op positieve psychologie. Dit draagt bij aan het succes en welzijn van leerlingen en leerkrachten.

4

Gedrag, Werkhouding en Zelfstandigheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Volgens de Montessorivisies is het ontwikkelen van zelfstandigheid essentieel. Vanaf groep 1 leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Praktische oefeningen stimuleren concentratie en zelfstandig werken. We moedigen kinderen aan om te onderzoeken, te proberen en te leren van fouten, wat hun veerkracht vergroot. Een onafhankelijke leerhouding is cruciaal voor succesvolle interactie met de omgeving. Onze aanpak bevordert de ontwikkeling van een positieve werkhouding en aanpak van taken.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Activiteiten

Beschikbare specialisten:

Leerkracht Lichamelijke Opvoeding
Vakleerkracht Dans

Toelichting van de school:

Onze school besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. De gymdocent verzorgt wekelijks gymlessen voor alle groepen, van groep 1 tot en met groep 8. Deze lessen zijn erop gericht om kinderen op een leuke en uitdagende manier in beweging te brengen. Daarnaast bieden we mogelijk danslessen aan, wat bijdraagt aan de creatieve en fysieke ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische zorg en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en externe professionals indien nodig. De school faciliteert de communicatie en ondersteuning voor leerlingen met specifieke zorgbehoeften.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Fuzefield

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Maatwerk en Zorg op de Katholieke Montessorischool

Op de Katholieke Montessorischool (KMS) garanderen we dat elke leerling de aandacht en ondersteuning krijgt die hij of zij verdient. Ons Schoolondersteuningsplan (SOP), gebaseerd op het strategisch plan van samenwerkingsverband Unita (2023-2027), schetst gedetailleerd hoe wij omgaan met specifieke onderwijsbehoeften. Dit plan definieert onze ondersteuningsmogelijkheden en -grenzen, en vormt de basis voor onze beslissingen over passend onderwijs. Wij investeren continu in de expertise van onze leerkrachten, met een sterke focus op de principes van het Montessori-onderwijs. Door methoden als handelingsgericht werken (HGW) en het gebruik van groepsplannen, waarborgen we een gestructureerde en effectieve aanpak. Elk kind met speciale ondersteuningsbehoeften heeft een gedocumenteerd ondersteuningsarrangement, wat onze toewijding aan passend onderwijs onderstreept. Ons beleid is gericht op het erkennen en waarderen van verschillen tussen leerlingen. We bieden extra ondersteuning aan leerlingen die dreigen achterop te raken, en uitdaging aan leerlingen die meer potentieel hebben. Door de lesstof, instructie en verwerking aan te passen, zorgen we ervoor dat iedereen op zijn of haar niveau kan excelleren. Onze proactieve aanpak richt zich op het vroegtijdig signaleren van behoeften en het bieden van ondersteuning binnen de vertrouwde groepssetting. De KMS heeft uitgebreide ervaring met het begeleiden van leerlingen met diverse specifieke onderwijsbehoeften, waaronder (ernstige) dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid, ADD/ADHD, autisme spectrum stoornissen en hoog sensitiviteit (HSS). In nauwe samenwerking met ouders stellen we vast hoe we het beste aan de individuele onderwijsbehoeften van uw kind kunnen voldoen. Voor het signaleren van onderprestaties maken we gebruik van ZOOV+. Onze leerkrachten beschikken over gespecialiseerde kennis op gebieden als dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid, aangevuld met trainingen in gedragsproblematiek. Leerlingen in groep 3-7 die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen remedial teaching. Voor kinderen die behoefte hebben aan meer uitdaging, bieden we sinds 2019 Levelwerk (groep 3-8) en Levelspel (groep 1-2). Daarnaast kunnen zij deelnemen aan projecten in onze LEF-groep en profiteren van het brede aanbod van GO! om hun talenten verder te ontwikkelen. Wij bewaken zorgvuldig de grenzen van onze ondersteuningscapaciteit. Specifieke protocollen en kwaliteitskaarten helpen ons hierbij, zodat de kwaliteit van het onderwijs voor alle leerlingen gewaarborgd blijft. Als de onderwijsbehoeften van een individueel kind te complex worden voor de groep, kunnen we altijd rekenen op de expertise van samenwerkingsverband Unita voor bovenschoolse zorg. De KMS beoordeelt altijd of we de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling effectief kunnen accommoderen. Het welzijn van het kind en de haalbaarheid voor de school staan hierbij centraal. Indien de school niet kan voldoen aan de specifieke behoeften, zoeken we samen met ouders en Unita naar een passende onderwijsoplossing binnen de regio. Plaatsing op speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) gebeurt altijd in overleg met de ouders. Voor kinderen met ernstige chronische ziekten is bovenschoolse ondersteuning via Unita mogelijk. In de toekomst willen we ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen verder verrijken. Met initiatieven als Levelwerk, ZOOV+ en projectmatige aanpak leggen we een solide basis. Onze HB-coördinatoren, intern begeleider en directie werken continu aan de verdere ontwikkeling van ons onderwijsaanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Diepgaande Blik

Wat zijn de kernambities in ons schoolplan?

Ons schoolplan is de leidraad voor ons modern Montessorionderwijs, met een sterke focus op kunst- en cultuureducatie die verweven is met alle vakken. We waarborgen een optimale zorgstructuur voor al onze leerlingen, wat een bewezen sterk punt van onze school is. We streven naar het realiseren van hoge onderwijsdoelen die aansluiten bij onze leerlingenpopulatie. Continu voldoen aan de strenge kwaliteitseisen van de Nederlandse Montessori Vereniging is essentieel. We hanteren de kwaliteitsaanpak Enigma, waarbij onze ambities, procedures en afspraken helder zijn vastgelegd en geborgd. Onze ICT-infrastructuur met moderne hardware en software ondersteunt de leerdoelen op het gebied van ICT, taal en rekenen. Goed werkgeverschap is een prioriteit, evenals onze ambitie om gecertificeerd te worden als opleidingsschool. Daarnaast zorgen we voor een stabiele financiële positie, zodat we kunnen blijven investeren in de toekomst van ons onderwijs. Montessori en burgerschapsonderwijs gaan hand in hand. Maria Montessori geloofde dat een betere, socialere en vreedzamere wereld begint bij de opvoeding van kinderen. Wij rusten onze leerlingen toe met kennis, vaardigheden en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, zodat zij zelf de toekomstige maatschappij kunnen vormgeven. Dit doen we onder andere door middel van de GO!-aanpak, waarbij leerlingen hun leerproces documenteren in een portfolio.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en visie?

De Katholieke Montessorischool (KMS) heeft haar visie op modern Montessorionderwijs herijkt en vertaald naar concrete statements, zichtbaar gemaakt op posters en kaarten. Via klassenbezoeken, consultaties en overleggen borgen we de implementatie in de praktijk, waarbij nieuwe initiatieven altijd aansluiten bij onze visie. Een Expertteam Visie stuurt deze ontwikkelingen aan, met recente trajecten zoals 'Positieve School' en de introductie van leerlingportfolio's. Kunst- en cultuureducatie is een integraal onderdeel van ons curriculum. Vanaf september 2024 werken we in leerjaar 1-8 met de thematische GO!-aanpak voor wereldoriëntatie, waarin ook kunst, cultuur, lezen en taal worden geïntegreerd. Muziek en tekenen sluiten hier naadloos op aan. Door gerichte nascholing, onder leiding van het expertteam Kosmisch/lezen, blijven we ons onderwijs continu verbeteren. Onze zorgstructuur, vastgelegd in de kwaliteitskaart zorgstructuur (2023), is een belangrijk speerpunt. Wekelijkse afstemming tussen de intern begeleider en directeur garandeert een proactieve aanpak. Periodieke ouder- en leerkrachtenenquêtes (WMK) meten de ervaren kwaliteit van de zorg. We stellen concrete leerdoelen vast in groepsplannen en monitoren de voortgang met tweejaarlijkse toetsen. Deze resultaten, vastgelegd in rapportages, stellen ons in staat bij te sturen en onze hoge ambitiedoelen te behalen. De Nederlandse Montessori Vereniging (NMV) auditeert onze school periodiek, met het laatst bezoek in februari 2020, om naleving van hun kwaliteitsnormen te waarborgen. De kwaliteitsaanpak Enigma, geïmplementeerd sinds 2019, structureert onze ambities en procedures via ambitie- en kwaliteitskaarten. In 2023 hebben we geïnvesteerd in nieuwe iPads en een wifi-upgrade. Het bestuur bevordert goed werkgeverschap met initiatieven zoals een aangepaste managementstructuur en de introductie van een 'coördinator evenementen, cultuur en facilitair'. Sinds 2020 werken we samen met de Marnixacademie, wat bijdraagt aan de opleiding van nieuwe leerkrachten en ons team versterkt. Ons doel is om in 2024 de certificering als opleidingsschool te behalen. De KMS handhaaft een stabiele financiële positie en investeert continu in ICT en leermiddelen, met een meerjarenplan voor de vervanging van materialen en devices.

Montessori Onderwijs voor Jonge Kinderen: Groep 1-2

Toelichting van de school

Ontdek hoe de Katholieke Montessorischool in Bussum uw kind in groep 1 en 2 begeleidt met een focus op persoonlijke ontwikkeling en een voorbereide omgeving. Bij de start van de schoolcarrière organiseren we een persoonlijk intakegesprek met ouders. Hierbij bespreken we een intakeformulier om een compleet beeld te krijgen van uw kind, wat essentieel is voor een goede start. Onze leerkrachten monitoren de ontwikkeling van jonge kinderen nauwkeurig. Bij twijfel over de doorstroming naar het volgende leerjaar, maken we gebruik van een gestructureerde beslisboom. De intern begeleider wordt hierbij betrokken om de ontwikkeling te beoordelen en ouders tijdig te informeren over eventuele aandachtspunten voor de verdere ontwikkeling. Vanaf september 2024 introduceren we Mijnrapportfolio. Kinderen kunnen hierin met hulp van de leerkracht of oudere leerlingen hun werk en mijlpalen vastleggen. De leerkracht vult dit aan met observaties over taal-, reken- en motorische ontwikkeling, met extra aandacht voor specifieke leerdoelen die passen bij onze leerlingen. De lesmethoden zijn gebaseerd op handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent dat de instructie wordt afgestemd op de individuele behoeften en het leertempo van elk kind. We bieden zowel klassikale instructie, kleine groepslessen als individuele begeleiding, vaak gekoppeld aan thema's en het gebruik van ons rijke Montessori-materiaal. Een opgeruimde, georganiseerde en uitnodigende klasinrichting vormt de 'voorbereide omgeving' die zelfstandig werken en ontdekken stimuleert. Elk kwartaal stellen we een periodeplan op met daarin de leerdoelen per vakgebied en de aanpak om deze te behalen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op de Katholieke Montessorischool?

De Katholieke Montessorischool biedt een gestructureerd en ontwikkelingsgericht programma voor jonge kinderen binnen het reguliere basisonderwijs, met lesmethoden die aansluiten bij de Montessori-pedagogie.

Met welke externe partijen werkt de school samen voor het programma voor jonge kinderen?

De school hanteert een zelfstandige aanpak voor het programma voor jonge kinderen en werkt niet met externe samenwerkingspartners op dit specifieke vlak.
Team | Katholieke Montessorischool in Bussum | [2025] Schoolregister