Basisschool Katholieke Montessorischool in Bussum

De resultaten van Katholieke Montessorischool in Bussum

Current section: resultaten
J.J.H. Verhulstlaan 13
1401 Bussum

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Katholieke Montessorischool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Katholieke Montessorischool bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Montessorischool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen

Ontdek hoe onze 322 leerlingen presteren op het fundamenteel niveau, essentieel voor taal en rekenen aan het einde van de basisschool. Dit niveau, getoetst in groep acht met de doorstroomtoets, geeft inzicht in de basisvaardigheden van onze leerlingen. De inspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit niveau, een benchmark die wij met trots nastreven. Onze school, gelegen aan de J.J.H. Verhulstlaan 13 in Bussum, scoort 100% op het fundamenteel niveau, wat aanzienlijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten van Onze Leerlingen

Het streefniveau vertegenwoordigt een hoger ambitieniveau voor taal en rekenen, dat we onze 322 leerlingen graag zien bereiken. Dit niveau wordt specifiek voor elke school bepaald door de inspectie, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Het dient als een belangrijke indicator voor de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. Op de Katholieke Montessorischool behalen onze leerlingen een score van 79.7333% op het streefniveau, wat ruim boven de specifieke signaleringswaarde van 68.3% voor onze school ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Katholieke Montessorischool?

Ontdek hoe de Katholieke Montessorischool in Bussum uw kind begeleidt naar het juiste vervolgonderwijs. In januari ontvangen leerlingen van groep 8 een voorlopig schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is zorgvuldig samengesteld op basis van de leerresultaten door de jaren heen, de individuele werkhouding en eventuele persoonlijke omstandigheden. De leerkrachten van de bovenbouw, de intern begeleider en de directie bespreken de adviezen gezamenlijk. Mocht de doorstroomtoets in februari een hoger onderwijsniveau aangeven, dan wordt het schooladvies positief bijgesteld. Een verlaging van het advies vindt niet plaats. Voor leerlingen in groep 7 wordt in februari een indicatie gegeven van het verwachte onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs, wat helpt bij een weloverwogen keuze.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Groei op de Katholieke Montessorischool

Op de Katholieke Montessorischool geloven we sterk in de kracht van sociale interactie voor de ontwikkeling van elk kind. Maria Montessori zei al: 'Het menselijk individu kan zich zonder een sociaal leven niet ontwikkelen, de mens leeft van mensen.' Deze visie vormt de kern van onze onderwijsaanpak. Onze keuze voor heterogene klassen, waarin leerlingen van verschillende leeftijden samen leren, weerspiegelt de maatschappij. Kinderen ervaren jaarlijks hoe het is om de jongste of de oudste te zijn. Dit bevordert veerkracht en respect voor anderen, omdat niemand altijd de grootste of slimste is. In deze omgeving leren kinderen van en met elkaar, wat essentieel is voor samenleven. Samenwerken en elkaar helpen zijn fundamentele pijlers binnen onze school. Het uitleggen van stof aan een ander versterkt het eigen begrip en draagt bij aan zelfvertrouwen. De heterogene groep stimuleert sociale vaardigheden en creëert een positieve groepsdynamiek. Dit proces van socialisatie vraagt aandacht, vooral aan het begin van het schooljaar tijdens de 'Gouden Weken'. Een positieve houding is kenmerkend voor onze Montessorileraren. In lijn met de positieve psychologie richten we ons onderwijs niet alleen op kennis en prestaties, maar ook op welbevinden. Een positieve schoolomgeving waar welzijn gestimuleerd wordt, maakt kinderen en teamleden gelukkiger en optimistischer. Dit creëert een ideale voedingsbodem voor leren, groeien en persoonlijke ontwikkeling.

Samenwerken en elkaar ondersteunen

Ontwikkelen van zelfbewustzijn

Stimuleren van kritisch en creatief denken

Hoe bevordert de school sociale ontwikkeling?

Onze sociale ontwikkeling is nauw verbonden met de montessorivisiegeworden. We werken met de thematische en onderzoekende aanpak GO! voor wereldoriëntatie, die sinds 2024-2025 wordt ingezet. Deze methode integreert burgerschapsdoelen door middel van onderzoekend en ontwerpend leren. Kinderen werken vaak in groepjes, wat samenwerking, het stellen van vragen, argumentatie en presentatievaardigheden stimuleert. GO! moedigt kinderen aan om de wereld om hen heen te verkennen, zowel door uitstapjes als door gastsprekers. Vanwege onze relatief homogene leerlingenpopulatie, besteden we extra aandacht aan sociale interactie. Het traject 'Positieve School' versterkt onze pedagogische montessori-aanpak en zorgt voor een consistente lijn in het bevorderen van een goede sfeer en sociale competenties binnen de school.

Welke methoden gebruikt de school om sociale vooruitgang te meten?

Om de sociale ontwikkeling van leerlingen te monitoren, maakt de Katholieke Montessorischool gebruik van de volgende registratiemethoden:

  • Sociogram
  • Leerling in Beeld

Welke sociaal-emotionele lesmethoden worden toegepast?

De school zet diverse methoden in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:

  • Een doos vol gevoelens
  • Positieve School
  • Roos en Tom
  • PBS pestpreventie

Inspectierapport Katholieke Montessorischool Bussum: Kwaliteit en Ontwikkeling

De Katholieke Montessorischool in Bussum staat bekend om zijn kindgerichte aanpak en stimulerende leeromgeving. Wij geloven in het ontwikkelen van zelfstandige, nieuwsgierige en verantwoordelijke kinderen. Ons team van toegewijde leerkrachten volgt de principes van Maria Montessori om elk kind de ruimte te geven zich optimaal te ontwikkelen. Dit bevordert niet alleen de academische groei, maar ook de sociale en emotionele vaardigheden. Voor een gedetailleerd inzicht in onze onderwijskwaliteit en de bevindingen van de onderwijsinspectie, nodigen we u uit de officiële rapporten te raadplegen. Hier vindt u specifieke informatie over onze prestaties en doorlopende verbeteringen.

Resultaten | Katholieke Montessorischool in Bussum | [2025] Schoolregister