Katholieke Montessorischool
J.J.H. Verhulstlaan 13
1401 CS Bussum

Schoolweging

Schoolweging
20.18
Spreiding
3.14

De schoolweging van Katholieke Montessorischool is 20,18 , met een spreiding van 3,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKatholieke MontessorischoolGemeente AmsterdamNederland
LIB179.71179.33175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De prestaties van leerlingen worden systematisch bijgehouden en geanalyseerd. We maken hierbij gebruik van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld (LiB). Tweemaal per jaar, na afname van de toetsen worden de resultaten van de leerlingen, behalve op individueel niveau, ook geanalyseerd op, groeps- en schoolniveau. De school- en groeps-analyses gebeuren aan de hand van trendanalyses. Trendanalyses zijn een middel om de resultaten van een bepaalde toets over een reeks van jaren te volgen. De trendanalyses zijn van belang om te analyseren of het onderwijs door de jaren heen stabiel en op voldoende niveau is. Voor de bepaling van een voldoende niveau wordt gekeken naar overeenkomsten met het landelijk gemiddelde en naar een door de school opgesteld eigen minimumniveau (voor de schoolpopulatie van de KMS ligt dit boven het landelijk gemiddelde). Volgens de cyclus van HGW worden de resultaten besproken in het team, in de bouw en in een groepsbespreking. Er wordt gekeken naar wat goed gaat. En naar wat we beter zouden willen. N.a.v. de analyses worden tweemaal per jaar acties opgesteld, die ook worden geëvalueerd. In principe wordt één vakgebied per schooljaar aangepakt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, indien noodzakelijk. Dit geldt voor de vakgebieden: technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Naast de twee jaarlijkse methode-onafhankelijke toetsmomenten, volgen we de kinderen nauwgezet. Enerzijds door (methode-)toetsen, anderzijds doordat de leerkracht geregeld tijdens haar/zijn ronde bij een kind checkt of hij/zij nog wat nodig heeft. Binnen het montessori-onderwijs spelen observaties van de leerkracht een belangrijke rol. In gesprek met het kind wordt deze geholpen te reflecteren op het werk en op behaalde doelen. Kinderen formuleren naast de leerdoelen die uit het programma volgen, ook hun eigen leerdoelen. Ze krijgen de tijd en gelegenheid hier aan te werken en tijdens de kindgesprekken (tussen leerkracht en kind) worden deze ook besproken. Vanaf september 2024 gaan we werken met een digitaal portfolio, Mijnrapportfolio. Het portfolio is van het kind en het laat daarin zien wat zijn doelen zijn, wat hij al kan en waar hij trots op is en ook de leerkracht geeft haar/zijn beeld daarin weer. Op de KMS worden ontwikkelingsgesprekken gehouden voor de kinderen van groep 2 t/m 8 en voor kinderen van groep 1 die al wat langer op school zitten. Het ontwikkelgesprek is een belangrijk instrument om de kinderen inzicht in hun eigen ontwikkeling te geven en eigenaarschap te ervaren. Bij het ontwikkelgesprek zijn kind, ouders en leerkracht aanwezig. Middels dit drie-gesprek krijgen we samen een beeld van hoe het met het kind gaat, welke ontwikkelpunten komend jaar centraal staan en wat het kind nodig heeft. Het portfolio gaat vanaf dit schooljaar daarbij als instrument gebuikt worden. Gedurende het schooljaar zijn er nu twee vaste momenten waarop de leerkracht, ouders en leerling met elkaar in gesprek zijn over de ontwikkeling van het kind. Gedurende het schooljaar 2024-2025 zal de gesprekkencyclus door de introductie van het portfolio worden aangepast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Het menselijk individu kan zich zonder een sociaal leven niet ontwikkelen, de mens leeft van mensen (Montessori, 1907). De bewuste keuze voor heterogene groepen (qua leeftijd) heeft alles te maken met deze gedachte. Een heterogene groep is meer een afspiegeling van de maatschappij. In de heterogene groep ervaart een kind ieder jaar opnieuw hoe het is om de jongste te zijn of de oudste. Nooit zal een kind jarenlang de grootste, snelste, knapste etc. zijn in een groep. Deze ervaring maakt je veerkrachtig en respectvol naar de ander. In een klas met verschillende leeftijden leren kinderen van en met elkaar. Om goed samen te kunnen leven moet je samenwerken. Elkaar helpen is een essentieel onderdeel in de montessoristijl. Als je een ander iets uit kunt leggen, dan begrijp je het. Daarnaast is het goed voor je eigenwaarde, iemand helpen geeft gewoon een goed gevoel. De heterogene groep kan leiden tot een zeer sociale groep. Een groep is nooit onmiddellijk een genormaliseerde, sociale groep. Het is een proces dat ieder jaar opnieuw moet groeien, waarin we investeren met name aan het begin van het jaar, tijdens de 'Gouden weken'. Een kenmerk van de Montessorileraar is dat hij een positieve houding heeft. In de positieve psychologie hebben we een mooie aansluiting gevonden op deze basisgedachte. "Wanneer je ouders vraagt wat ze het meest wensen voor hun kinderen, krijg je steevast antwoorden als 'gelukkig zijn', 'zelfvertrouwen' en 'lekker in hun vel zitten'. Wanneer je echter kijkt naar wat kinderen op school leren, gaat dat met name over zaken als 'kennis', 'vaardigheden' en 'presteren'. Maar wat nou als het onderwijs zich gaat bezighouden met leren én welbevinden? En wat als dit zou gelden voor zowel leerlingen als leraren? Dan ontwikkel je een positieve school, waarbinnen welbevinden en welzijn bewust en structureel worden gestimuleerd, met als gevolg dat kinderen en teamleden gelukkiger, positiever en optimistischer worden... een ideale voedingsbodem voor leren, groeien en ontwikkelen." LEES MINDER

samenwerken, elkaar helpen

zelfbewustzijn

kritisch en creatief denken

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden op het gebied van sociale opbrengsten zijn onderdeel van de visie van het montessori-onderwijs. Daarnaast hebben we gekozen voor materialen of een aanpak die hier goed op aansluiten, zoals GO!. Op de KMS hebben we afgelopen jaren met de aanpak van Leskracht gewerkt. Per 2024-2025 gaan we werken met GO! Net als Leskracht, een aanpak voor wereldoriëntatie, dat thematisch is opgebouwd en onderzoekend en ontwerpend leren in zich heeft. Binnen de diverse thema's komen de doelen van burgerschap aan de orde. Er wordt veelal gewerkt in groepjes waarin kinderen leren samen te werken, (onderzoeks-)vragen te stellen, te argumenteren, te presenteren en nog veel meer. Door het werken met GO! worden kinderen gestimuleerd na te denken over de wereld om hen heen. Graag gaan we met de kinderen op stap 'naar de wereld om ons heen' of nodigen we gasten uit die ons mee kunnen nemen in die wereld om ons heen. We hebben een vrij homogene populatie op school en dan is dit extra belangrijk. Ook goede doelen aanpakken hoort hier bij. Voor de bevordering van sociale interactie en een goede sfeer in de klas zijn we het traject Positieve School gestart. Dit ondersteunt de pedagogische (montessori) aanpak en helpt een doorgaande lijn binnen de school te creëren.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: sociogram Leerling in Beeld

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens Positieve School Roos en Tom PBS pestpreventie