De Hoeksteen
H. Kamerlingh Onnesweg 74
1402 EK Bussum

Schoolweging

Schoolweging
21.74
Spreiding
4.62

De schoolweging van De Hoeksteen Bussum is 21,74 , met een spreiding van 4,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort uitstekend met 99.4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de brede basiskwaliteit, ook vergeleken met het sectorcijfer van 98.4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 65%. Dit overstijgt ook het vergelijkingsgemiddelde van 74%, wat wijst op effectieve differentiatie in de reken- en taalvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 81.8% havo/vwo en vwo (tegenover 57.2% bij vergelijkbare scholen). Het praktijkonderwijsadvies blijft met 0% significant onder het regionale gemiddelde van 1.01%. Deze focus sluit aan bij de relatief gunstige schoolweging (21.74).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hoeksteen BussumGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 3.3% tegenover 11.8% landelijk. Het hoge percentage leerlingen dat op of boven advies presteert (96.7%) ondersteunt de zorgvuldige advisering, mogelijk versterkt door het lage percentage zittenblijvers (5%).