
Schoolweging
De schoolweging van Koningin Beatrix Basisschool is 29,32 , met een spreiding van 7,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,63% fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is zelfs hoger dan het al hoge landelijke gemiddelde (95,88%). De minimumniveaus voor taal en rekenen worden dus nagenoeg universeel behaald, een prestatie gezien de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 72,66% een ruim bovenmodaal streefniveau (signaleringswaarde 47,1%). Dit is significant hoger dan het landelijke gemiddelde van 57,79%, wat wijst op effectieve differentiatie en hoge onderwijskwaliteit. Bijzonder aan deze score is dat deze wordt bereikt ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 25% havo en 18,75% vwo (vs. 16,07% en 18,61% landelijk). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal). De brede vmbo-(g)t/havo-doorstroom (6,25%) reflecteert de differentiatiecapaciteit van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koningin Beatrix Basisschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.63 | 179.25 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
81,48% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijke gemiddelde (62,93%). Slechts 11,11% zit onder advies, wat aansluit bij het hoge streefniveau. De combinatie van realistische advisering en doorlopende begeleiding – zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan – lijkt hier succesvol.